H ΓΣΕΕ με επιστολή της προς το υπουργείο Εργασίας και το ΣΕΠΕ ζητά την άμεση παρέμβασή τους για την ανάκληση - διόρθωση των ερμηνευτικών εγκυκλίων 4601/304/12-3-2012 και 10341/763/1-6-2012 της Διεύθυνσης Αμοιβής του Υπουργείου Εργασίας.
Στην επιστολή επισημαίνεται ότι στις σχετικές ερμηνευτικές εγκυκλίους του υπουργείου Εργασίας γίνεται διασταλτική και αυθαίρετη ερμηνεία της διάταξης 1 παρ.1 της ΠΥΣ 6/2012, οι οποίες ουσιαστικά σηματοδοτούν την εκτεταμένη μείωση μισθών για τους νέους κάτω των 25 ετών, ακόμη και για εκείνους που δεν αμείβονται με τα κατώτατα όρια της ΕΓΣΣΕ.
Ολόκληρη η επιστολή έχει ως εξής:
Προς τον Υπουργό Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης & Πρόνοιας κ. Γ. Βρούτση
Κοινοποίηση:
-
Γενική Γραμματέα Υπουργείου Εργασίας, Κοιν. Ασφάλισης & Πρόνοιας κα Α. Στρατινάκη
-
Ειδικό Γραμματέα Σ.ΕΠ.Ε. κ. Μ. Χάλαρη
Θέμα: «Ανεπίτρεπτη γενικευμένη εφαρμογή της αντισυνταγματικής διάταξης του άρθρου 1 παρ. 1 της ΠΥΣ 6/28-2-2012 αναφορικά με μειώσεις κατώτατων ορίων μισθών και ημερομισθίων για νέους ηλικίας κάτω των 25 ετών».
Κύριε Υπουργέ,
Η θέσπιση και εφαρμογή της Πράξης Υπουργικού Συμβουλίου (ΠΥΣ) 6/28-2-2012, όπως είναι γνωστό, επέφερε σαρωτικές ανατροπές σε θεμελιώδεις θεσμούς του Εργατικού Δικαίου της χώρας, υποβιβάζοντας δραματικά το επίπεδο προστασίας και διαβίωσης των εργαζομένων και καταλύοντας το μηχανισμό αυτορρύθμισης που κατοχυρώνει το άρθρο 22 παρ. 2 του Συντάγματος.
Με την ίδια ΠΥΣ επιβλήθηκαν, σε υλοποίηση μέτρων του Μνημονίου ΙΙ, δραματικές μειώσεις μισθών, σε επίπεδα πολύ κάτω του ορίου αξιοπρεπούς διαβίωσης και φτώχειας. Συγχρόνως, αναιρέθηκαν οι προστατευτικές έναντι της απόλυσης ρυθμίσεις και, το σημαντικότερο: οι ρυθμίσεις αυτές καταστρέφουν ολοκληρωτικά το μηχανισμό συλλογικών διαπραγματεύσεων και της διαιτησίας οδηγώντας τους όρους εργασίας από τη συλλογική στην ατομική διαπραγμάτευση και τις ατομικές συμβάσεις εργασίας.
Στο σύνολό τους οι ρυθμίσεις της ΠΥΣ παραβιάζουν τον πυρήνα συνταγματικά κατοχυρωμένων θεμελιωδών δικαιωμάτων και ανατρέπουν θεσμικές ρυθμίσεις που ενσωματώνονται στο Σύνταγμα και σε σειρά αναγνωρισμένων Διεθνών Συμβάσεων και Συνθηκών, οι οποίες βάσει του Συντάγματος (άρθρο 28 παρ.1) έχουν υπερνομοθετική ισχύ.
Η ΓΣΕΕ, όπως είναι γνωστό, έχει ήδη ασκήσει στο Συμβούλιο της Επικρατείας αίτηση ακύρωσης του συνόλου των ρυθμίσεων της ΠΥΣ
Με αφορμή το πλήθος των ερμηνευτικών και άλλων ζητημάτων που δημιουργεί η εφαρμογή της ΠΥΣ 6/28-2-2012, περιήλθε σε γνώση μας έγγραφο, με Αρ.Πρωτ. 10341/763/1-6-2012, της Διεύθυνσης Αμοιβής Εργασίας (Τμήμα Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας) του Υπουργείου σας, που απευθύνεται , μεταξύ άλλων στο ΣΕΠΕ, με το οποίο παρέχονται κατευθύνσεις αναφορικά με την εφαρμογή του 1 παρ. 1 της ΠΥΣ 6/2012, σε σχέση με τη μείωση κατά 32% των κατώτατων ορίων μισθών και ημερομισθίων για τους νέους ηλικίας κάτω των 25 ετών. Με το έγγραφο αυτό υιοθετείται, όπως και με τη σχετική ερμηνευτική εγκύκλιο του Υπουργείου σας (Αρ. Πρωτ. 4601/304/12-3-2012), διασταλτική ερμηνεία της προαναφερόμενης διάταξης, η οποία ουσιαστικά σηματοδοτεί την εκτεταμένη μείωση των μισθών των νέων κάτω των 25 ετών, ακόμη και όταν αυτοί δεν αμείβονται με τα κατώτατα όρια της ΕΓΣΣΕ.
Παρά το ότι οι Επιθεωρητές Εργασίας, δεν έχουν την υποχρέωση εφαρμογής προδήλως αντισυνταγματικών διατάξεων ή παράνομων διαταγών, με βάση και το άρθρο 25 του Υπαλληλικού Κώδικα (Ν. 3528/2007 «Κώδικας Δημοσίων Πολ.Διοικ. Υπαλλήλων & Υπαλλήλων ΝΠΔΔ»), που θωρακίζει τη νομιμότητα των υπηρεσιακών ενεργειών, ωστόσο τόσο η ερμηνευτική εγκύκλιος του Υπουργείου σας, όσο και το παραπάνω έγγραφο, που εκδόθηκε βάσει αυτής, δημιουργούν πρόσθετα προβλήματα κατά την εφαρμογή των πρόδηλα αντισυνταγματικών ρυθμίσεων της ΠΥΣ.
Σε σχέση ειδικότερα με την πρωτοφανή νομοθετική επέμβαση στο περιεχόμενο της ισχύουσας Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας (ΕΓΣΣΕ), και τη μείωση των κατώτατων διαμορφωμένων ορίων μισθών και ημερομισθίων, για τους νέους ηλικίας κάτω των 25 ετών, το άρθρο 1 παρ. 1 της ΠΥΣ ορίζει :
«1. Από 14−2−2012 και μέχρι την ολοκλήρωση του προγράμματος δημοσιονομικής προσαρμογής, τα κατώτατα διαμορφωμένα όρια μισθών και ημερομισθίων της από15−7−2010 ισχύουσας Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας, όπως αυτά προβλέπονταν και ίσχυαν κατά την 1−1−2012, μειώνονται κατά 22%. Από 14−2−2012 και μέχρι την ολοκλήρωση του προγράμματος δημοσιονομικής προσαρμογής μειώνονται κατά 32% τα κατώτατα διαμορφωμένα όρια μισθών και ημερομισθίων της από 15−7−2010 ισχύουσας Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας, όπως αυτά προβλέπονταν και ίσχυαν κατά την 1−1−2012, για νέους ηλικίας κάτω των 25 ετών. Τα μειωμένα κατά 32% κατώτατα όρια μισθών και ημερομισθίων του προηγούμενου εδαφίου ισχύουν και για τους μαθητευόμενους της παρ. 9 του άρθρου 74 του ν. 3863/2010 (Α΄ 115). Η παρ. 8 του άρθρου 74 του ν. 3863/2010, το άρθρο 43 του ν. 3986/2011 (Α΄ 152) καθώς και κάθε άλλη ρύθμιση που είναι αντίθετη με τις διατάξεις της παραγράφου αυτής, καταργούνται»
Είναι φανερό, και από την απλή, ακόμη, γραμματική ερμηνεία της πιο πάνω διάταξης, ότι αυτή αφορά στα κατώτατα όρια προστασίας, που θεσπίζει η ισχύουσα ΕΓΣΣΕ. Είναι πρόδηλο ότι τα νέα κατώτατα όρια μισθών ισχύουν υπό την αυτονόητη προϋπόθεση της μη υπαγωγής των εργαζομένων σε άλλη ευνοϊκότερη, ως προς την ενότητα των αποδοχών, συλλογική ή ατομική σύμβαση εργασίας.
Με την ερμηνευτική Εγκύκλιο του Υπουργείου σας (Αρ. Πρωτ. 4601/304/12-3-2012) υιοθετήθηκε, με contra legem διασταλτική ερμηνεία, η γενικευμένη μείωση κατά 32% σε όλους τους νέους εργαζόμενους μέχρι 25 ετών, «ανεξαρτήτως κλάδου και ειδικότητας», δηλαδή ακόμα και σε αυτούς που καλύπτονται από κλαδικές, ομοιοεπαγγελματικές ή επιχειρησιακές ΣΣΕ (και όχι μόνο αυτούς που αμείβονται με την Ε.Γ.Σ.Σ.Ε.) .
Με το με αρ. πρωτ. 10341/763/1-6-2012 έγγραφο της Διεύθυνσης Αμοιβής του Υπουργείου σας, που απευθύνεται στο ΣΕΠΕ, παρέχονται οδηγίες και κατευθύνσεις για την εφαρμογή του άρθρου 1 παρ. 1 της ΠΥΣ , στο πλαίσιο του οποίου διατυπώνεται η άποψη , με βάση την προαναφερθείσα εγκύκλιο, ότι η μείωση 32% δεν εφαρμόζεται μόνο για όσους αμείβονται με τα όρια της ΕΓΣΣΕ αλλά και «για ήδη εργαζομένους κάτω των 25 ετών, οι οποίοι αμείβονται βάσει κάποιας ισχύουσας κλαδικής ΣΣΕ».
Δεν πρόκειται απλώς για μια contra legem και προφανώς εσφαλμένη ερμηνεία διατάξεων, οι οποίες από τη φύση τους πρέπει να εφαρμόζονται στενά, αλλά επιπλέον, για τη νομιμοποίηση της παραβίασης ισχυουσών ΣΣΕ και μειώσεων μισθών εκατοντάδων χιλιάδων νέων ειδικευμένων εργαζομένων. Επιπλέον, με τη τυχαία διαφοροποίηση ως προς τη μισθολογική μεταχείριση των εργαζομένων, οι οποίοι διακρίνονται με βάση το τυπικό, συγκυριακό και απρόσφορο στοιχείο της ηλικίας τους και όχι με βάση το ουσιαστικό κριτήριο του είδους, της ποιότητας και της ποσότητας της εργασίας που παρέχουν, παραβιάζεται η αρχή της μισθολογικής ισότητας και της αναλογικότητας, ενώ δημιουργούνται εργαζόμενοι «πολλών ταχυτήτων», ακόμη και στο πλαίσιο εφαρμογής κανονιστικών όρων ισχυουσών ΣΣΕ.
Κύριε Υπουργέ,
Η προστασία της νεότητας, που τελεί υπό την προστασία του Κράτους (άρθρο 21 παρ. 3 Σ), επιβάλλει την ιδιαίτερη μέριμνα της Πολιτείας απέναντι στην κατηγορία των νέων εργαζομένων, που πλήττεται δραματικά από την οικονομική κρίση, ενώ κανένας λόγος γενικότερου κοινωνικού ή δημόσιου συμφέροντος, την ύπαρξη του οποίου ελέγχουν πάντως τα δικαστήρια, δεν συντρέχει στην περίπτωση αυτή για την επιβολή μέτρων μισθολογικής και άρα και κοινωνικοασφαλιστικής ανισότητας
Άλλωστε, η ήδη εφαρμοσθείσα, με βάση προηγούμενες νομοθετικές ρυθμίσεις (άρθρο δεύτερο παρ. 6 ν. 3845/2010, άρθρα 74 παρ. 8 ν. 3863/2010, 43 ν. 3986/2011), μείωση στα κατώτατα όρια αποδοχών στους νέους ηλικίας κάτω των 25 ετών δεν έχει οδηγήσει ούτε σε μείωση της ανεργίας ούτε σε αύξηση της απασχόλησής τους, εξαιτίας της ύφεσης, της γενικευμένης μείωσης των αποδοχών των εργαζομένων και της χρήσης ευέλικτων μορφών απασχόλησης στην αγορά εργασίας. Αντίθετα, η ανεργία των νέων, σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, εκτοξεύθηκε στο τέλος του 2011 σε ποσοστό ρεκόρ, 50% περίπου, με έναν στους δύο νέους να είναι άνεργοι, ενώ σήμερα το ποσοστό αυτό, που κινείται αυξητικά, έχει υπερβεί το 50%. Η δυσμενής διαφοροποίηση του εργασιακού καθεστώτος ειδικά των νέων εργαζομένων, που υποτίθεται ότι θα οδηγούσε στη μείωση της ανεργίας τους, είναι εντελώς απρόσφορη για το σκοπό αυτό, δυσανάλογα επαχθής και σε πλήρη αντίθεση με τη συνταγματική αρχή της ισότητας και της αναλογικότητας (άρθρα 4 παρ. 1 και 25 παρ. 1 του Συντάγματος).
Με τα δεδομένα αυτά είναι φανερό ότι η άποψη που υιοθετείται από τις Υπηρεσίες σας υπερβαίνει και διευρύνει, ανεπίτρεπτα, το πεδίο εφαρμογής ακόμη και των αντίστοιχων διατάξεων της ΠΥΣ, που καταλύουν θεμελιώδεις συνταγματικούς κανόνες και βρίσκονται στον αντίποδα Διεθνών Συμβάσεων και Συνθηκών.
Στο πλαίσιο αυτό ζητάμε να ανακληθούν άμεσα τόσο η ερμηνευτική Εγκύκλιος (αρ.πρωτ.4601/304/12-3-2012), όσο και το με αρ.πρωτ.10341/763/1-6-2012 έγγραφο της Διεύθυνσης Αμοιβής του Υπουργείου σας.
Με τιμή
Ο Πρόεδρος Ο Γεν. Γραμματέας
Γιάννης Παναγόπουλος Νικόλαος Κιουτσούκης