Χθες πήρα ύλη για το τ. 176, της εφημερίδας "ΗΛΕΚΤΡΙΚΟΣ Σιδηρόδρομος"

ilektikos175

Αυτό είναι το φύλλο του ΗΛΕΚΤΡΙΚΟΥ τ. 175, το φύλλο πουκυκξλοφορεί τώρα. Μπορείτε να το δείτε όπως είναι τυπωμένο ΕΔΩ. Σταθερός, όπως πάντα στην παρουσία του! Σταθεροί και οι άνθρωποι που έχουν την ευθύνη έκδοσης του, από το Σωματείο Συνταξιούχων ΗΣΑΠ, η Διοίκηση του. Και χθες, Παρασκευή 27/12/2024 πήρα ύλη για το νέο τεύχος.

anagrafi.040324

Εδώ, σ' αυτό το τυπογραφείο, την ΑΝΑΓΡΑΦΗ, στο Περιστέρι, γίνεται η τεχνική επεξεργασία του "ΗΛΕΚΤΡΙΚΟΥ Σιδηρόδρομου". Η Ανδρομάχη ή Μάχη είναι η κοπέλα που συνεργαζόμαστε. Την ευχαριστούμε για την άψογη συνεργασία, όπως και τους ανθρώπους του τυπογραφείου, Σάκη και Δημήτρη.

ilektrikos.171Η έκδοση μιας εφημερίδας είναι ένας κύκλος. Μόλις ολοκληρωθεί ένα τεύχος και αφού περάσει λίγος καιρός και το χαρούν οι ανθρωποι του, αρχίζουμε να ετοιμάζουμε το επόμενο. Έτσι λοιπόν  την Παρασκευή 27 Δεκεμβρίου 2024 κατέβηκα στον Πειραιά για να παραλάβω το υλικό για το νέο τεύχος 176. Με χειμώνα καιρό, και τα χιόνια να έχουν φτάσει χαμηλά στην Πάρνηθα Όλα όμως θα γίνουν όπως ακριβώς πρέπει, έτσι ώστε το αποτέλεσμα να μας "γεμίζει" και να μας ενθουσιάζει. 

Χαίρομαι κάθε φορά που συμβαίνει να  ολοκληρώνουμε αυτή τη διαδικασία, επειδή είναι απόλυτα σταθεροί και κάνουμε πραγματική δουλειά, όταν βρισκόμαστε από κοντά... Όλα τριγύρω αλλάζουμε κι όλα τα ίδια μένουν, λέει ένας ποιητής. Ο χρόνος φεύγει σαν αέρας. Είναι μια όμορφη διαδικασία που γίνεται, κάθε δίμηνο. Διότι κάθε πράγμα που αξίζει, έχει τη δουλειά του. Τίποτα και πουθενά, κάτι, δε γίνεται "μαγικά" κι από μόνο του.

Το συναίσθημα; Χαρά για κάτι όμορφο που δημιουργούμε τακτικά με συνέπεια και συνέχεια. Μια όμορφη διαδικασία που επαναλαμβάνεται σταθερά, χρόνια τώρα. Και δεν ξέρω το γιατί (ή μάλλον ξέρω...) αλλά μ' αρέσει πολύ όλη αυτή η διαδικασία. Κι αυτό, το κάνουν οι άνθρωποι του να φαίνεται έτσι. Ιδιαίτερα ο πρόεδρος Θύμιος Ρουσιάς! Νιώθω την αγάπη τους, τη ζεστασιά, την καλή συνεργασία τους που αποτυπώνεται και στην ποιότητα της δουλειάς μας.

Και κάπως έτσι η ιστορία μας με το Σωματείο Συνταξιούχων ΗΣΑΠ, σύνεχίζεται. Δεν είναι καθόλου τυχαίο που θεωρώ μεγάλο προνόμιο μου να συνεχίζω μαζί τους αυτό που ξεκίνησε εδώ και 30 χρόνια, από τη γέννηση της εφημερίδας με τους συνταξιούχους του ΗΣΑΠ. Ανθρώπους ξεχωριστούς, με ήθος και συνείδηση που σπάνια βρίσκεις στον κόσμο, στο συνάφι εκείνων που ασχολούνται με τα κοινά. 

Αν και έχω αλλάξει δύο ανθρώπους, στις θέσεις ευθύνης του προέδρου στο Σωματείο, τον Μανώλη Φωτόπουλο στο ξεκίνημα και για 15 χρόνια και τον Θύμιο Ρουσιά τα τελευταία 12 χρόνια, ποτέ δεν είχα πρόβλημα από κανέναν τους. Τον Θύμιο τον ήξερα και συνεργάστηκα μαζί του, άλλα δέκα χρόνια πριν, καθώς ήταν ο Γραμματέας του Σωματείου, επί εποχής Φωτόπουλου.

Εξαιρετικοί άνθρωποι! Είναι από αυτούς που λύνουν, αντί να δημιουργούν προβλήματα, που χαίρονται μ' αυτό που κάνουν και δεν μιζεριάζουν από λάθη που μπορεί να συμβούν. Και επιπλέον, εκτιμούν πολύ τη δουλειά που τους προσφέρω, όλα αυτά τα χρόνια.

Κι όταν λέω «φτιάχνω» την εφημερίδα που βλέπετε, εννοώ ότι τη σχεδιάζω και την υλοποιώ ως έκδοση. Δίνω δηλαδή μορφή στα άψυχα κείμενα. Στην έκδοση που μπορείτε να δείτε πατώντας ΕΔΩ, και που είναι η τελευταία, όπως θα διαπιστώσετε.

Είναι ένα έντυπο «συνδικαλιστικό», με την έννοια ότι προβάλλει τη δράση του Σωματείου, αλλά και δημιουργεί εκείνες τις προϋποθέσεις που είναι απαραίτητες για να διατηρείται (το Σωματείο και οι άνθρωποι του) ενωμένο και αγαπημένο στα μάτια των 2.000- 2.500 περίπου μελών του, συνταξιούχων του ΗΣΑΠ σε όλη την Ελλάδα, όπου κι αν μένουν.

Βέβαια, όπως σε όλους, η πανδημία του Covid-19, δημιούργησε κι εδώ τα προβλήματα της. Εκείνον τον καιρό, θυμάμαι, οι άνθρωποι του Σωματείου, παίρνοντας όλα τα μέτρα ασφαλείας, πήγαιναν τρεις φορές την εβδομάδα στον Πειραιά, στα γραφεία τους και σαν τα μυρμήγκια, ιδιαίτερα ο Θύμιος, ακόμα και από το σπίτι του, μάζευε την ύλη του 16σέλιδου ΗΛΕΚΤΡΙΚΟΥ σε σχήμα ταμπλόιντ.

Μ’ αυτόν τον τρόπο και με καλό προγραμματισμό, κατάφεραν να μην χάσουν εκδόσεις, παρά μόνο μία! Άθλος, αν σκεφτεί κανείς, από τι περάσαμε… Και τι περνάμε! Αφού ο φόβος για τον Covid-19 δεν έχει φύγει, εντελώς.

Διατηρούν επίσης ένα εξαιρετικό διαδικτυακό τόπο για την άμεση ενημέρωση των μελών τους. Τις άμεσες ανακοινώσεις τις «ανεβάζει» η Ελευθερία, που έχει και τη γραμματειακή υποστήριξη του Σωματείου. Και τη γενική επιμέλεια έχω εγώ. Δείτε το ΕΔΩ, παρακαλώ.

Γενικά, είμαι πολύ χαρούμενος που συνεργάζομαι μαζί τους. Ακούν τις παρατηρήσεις μου, προσεκτικά και τις περισσότερες φορές τις εφαρμόζουν. Κάνουν τη δουλειά μου δημιουργική και ευχάριστη και τους ευχαριστώ γι’ αυτό. Και καθώς κι εγώ είμαι πια ο ίδιος συνταξιούχος, τους καταλαβαίνω όλο και περισσότερο. Το Σωματείο Συνταξιούχων ΗΣΑΠ, αποτελεί ένα πρότυπο δημιουργικότητας.

Κάποιοι λένε ότι τα Σωματεία Συνταξιούχων, είναι για απομάχους της δουλειάς. Που ζουν στο περιθώριο και ζουν με τις μνήμες τους από τα παλιά. Μπορεί να είναι και αυτό, αλλά πιστέψτε με, πολλοί νέοι θα ήθελαν να τους μιμηθούν στη δουλειά που προσφέρουν, εθελοντικά, για το κοινό καλό!

The News

«Τα μηδενικά των στεφανιών», από την ποιητική συλλογή του Θανάση Ρέππα, καλημέρα…

ta.midenika1
Άλλη μια όμορφη γεύση πήρα διαβάζοντας το ποιητικό έργο του Θανάση Ρέππα, «Τα μηδενικά των στεφανιών»… Είχα έναν επιπλέον λόγο τώρα, που τον γνώρισα από κοντά, να μάθω ακόμα περισσότερα πράγματα για τον τρόπο σκέψης και έκφρασης των συναισθημάτων του. Έχω άλλωστε να ολοκληρώσω τα βιβλία που μου έστειλε ο Γιάννης Χρυσέλης, πριν «πιάσω» αυτά που μου έδωσε ο ίδιος ο συγγραφέας…

ta.midenika2
Οι άνθρωποι στον κόσμο, πλην δακτυλοδεικτούμενων ωραίων εξαιρέσεων, δεν διαβάζουν… Προτιμούν να περνούν τον ελεύθερο χρόνο τους συζητώντας με φίλους, κάνοντας βόλτες, εκδρομές, γνωρίζοντας νέους τόπους ή το χειρότερο, «παρκάροντας» μπροστά στην ανοιχτή τηλεόραση, παραδίδονται σε ότι άχρηστο, προσφέρει… Κι όμως υπάρχουν όμορφα πράγματα… Και το διάβασμα είναι ένα από αυτά…

ta.midenika3
Η ποίηση είναι μία από τις δύο βασικές κατηγορίες του λόγου, του έμμετρου λόγου, έναντι του πεζού λόγου και του διαλόγου και κατ΄ επέκταση της Λογοτεχνίας, ήταν ανέκαθεν δύσκολο να οριστεί και γι' αυτό έχουν δοθεί διάφοροι ορισμοί ανά τους αιώνες. Σύμφωνα με τον σημαντικό Αργεντινό συγγραφέα Χόρχε Λουίς Μπόρχες, "Ποίηση είναι η έκφραση του ωραίου, διαμέσου λέξεων περίτεχνα υφασμένων μεταξύ τους". Διαβάστε, παρακαλώ αυτό το ποίημα που αφορά την αγάπη.

ta.midenika4
Για τη μελέτη της πολιτικής, κοινωνικής και οικονομικής ιστορίας ενός λαού ή ενός τόπου είναι δυνατόν ν΄ αναζητηθούν διάφορα σχετικά συγγράμματα που όμως θα οδηγήσουν μακριά από το σκοπό τους, αν δεν αναζητηθεί και η τέχνη μ΄ όλα τα παρακλάδια της που ανέπτυξε ο συγκεκριμένος λαός συγκεκριμένου τόπου. Ανάμεσα στις διάφορες τέχνες την πρώτη θέση κατέχει πάντα η Τέχνη του Λόγου, που αποτελεί την Τέχνη των Τεχνών, αφού κύριο όργανό της είναι η γλώσσα, το κατεξοχήν εκφραστικό μέσο του ανθρώπου. Δείτε με προσοχή αυτά τα δυο ποιήματα, παρακαλώ…

ta.midenika5
Πιο παλιά μορφή της Τέχνης του Λόγου είναι η Ποίηση που είναι και η πλέον συναισθηματική, πιο μουσική, συνεπώς και πιο ψυχική από τον πεζό λόγο και τον σκηνικό διάλογο. Το βλέπουμε αυτό στο λόγο του Θανάση Ρέππα… Δεν είναι ένας ξερός αποκομμένος λόγος με ωραία καλολογικά στοιχεία και εικόνες... Το αντίθετο μάλιστα. Μερικές φορές νιώθεις τις αλήθειες του, μαχαιριές που οδηγούν σε προβληματισμό και επανεξέταση όσων έχουμε κάνει τρόπο ζωής… Δεν είναι εύκολο αυτό, αλλά είναι αληθινό…

ta.midenika6
Η ματαιοδοξία που μπορούμε να βρούμε στη ζωή, στους ανθρώπους, καθώς μιλάμε μαζί τους, είναι κάτι που έχει εντοπίσει ο ποιητής και στα «Μηδενικά των στεφανιών» το τονίζει σε κάθε ευκαιρία, μήπως και κατανοήσουμε αυτόν τον άσκοπο αγώνα για το τίποτα που οριοθετούμε καθημερινά… Κι από την άλλη, βάζει προτεραιότητες ικανές να μας ταρακουνήσουν από τον αδικαιολόγητο εφησυχασμό μας…

ta.midenika7
Μερικά ποιήματα του Θανάση Ρέππα από αυτή τη συλλογή είναι μικρά, αλλά αποτελούν σοφές σκέψεις, καταστάλαγμα εμπειρίας, ανάδειξης των πιο σημαντικών και σπουδαίων που μπορούμε να αντιμετωπίσουμε ως άνθρωποι στο σύντομο πέρασμα μας από τη γη… Απλά, αλλά σπουδαία και σημαντικά που αξίζει να τα έχουμε στο νου μας, πάντα…

Μια ώρα παρέα με τον φίλο μου δικηγόρο - συγγραφέα, Θανάση Ρέππα…

me.repa1.111114
Εδώ καθίσαμε με τον Θανάση Ρέππα για μια ώρα και κουβεντιάσαμε ανάμεσα σε μια μερίδα παραδοσιακών λουκουμάδων, συνοδεία καφέ… Ήταν ένα πολύ όμορφο πρωινό για μένα στο κέντρο της Αθήνας σε ένα ημιυπόγειο που αν είσαι βιαστικός, το προσπερνάς, χωρίς καν να το προσέξεις.

me.repa2.111114
Η αίθουσα είναι μεγάλη και άνετη, τα τραπεζάκια παραδοσιακά, για δυο άτομα, όπως ήταν παλιά οι παρέες… Μικρές, ζωντανές, ουσιαστικές, εποικοδομητικές με προσωπικές συζητήσεις που έπαιρναν σε μάκρος, καθώς ο χώρος είναι ήσυχος και δεν σε διακόπτει κανείς, άσκοπα…

me.repa3.111114
Ο φωτογράφος μας είχε διάθεση… Ακολούθησε τις πρώτες οδηγίες για το πού θα σταθεί, από πού θα τραβήξει, αλλά φυσικά ως καλλιτέχνης πήρε και τις δικές του πρωτοβουλίες. Καθόλου άσχημες, μόνο που βιάζονταν να «αιχμαλωτίσει» περισσότερα πλάνα με αποτέλεσμα μερικές να είναι κουνημένες, θολές… Ας είναι, συμβαίνουν αυτά…

me.repa4.111114
Η τσάντα του σούπερ μάρκετ, αριστερά στη φωτογραφία, είναι γεμάτη από τα βιβλία που μου έφερε ο Θανάσης Ρέππας με προσωπική αφιέρωση του για να τα διαβάσω και να τα κρατήσω στη βιβλιοθήκη μου… Για μένα αυτό ήταν πραγματικά θησαυρός και τον ευχαρίστησα πολύ γι’ αυτή την πρωτοβουλία του.

me.repa5.111114
Μια ώρα καθίσαμε μαζί και κουβεντιάσαμε πολύ… Ο Θανάσης είναι από μόνος του μια ανεξάντλητη πηγή πληροφοριών… Έχει πάντοτε ανοιχτό το μυαλό του και τη διάνοια του και μπορεί να συζητάει ατέλειωτα, κάνοντας επαρκείς στάσεις, προκειμένου να δώσει βήμα έκφρασης και στο συνομιλητή του. Αν και θα μπορούσα να ακούω μόνο, για μέρες… Υπέροχος ομιλητής…

Από την ώρα που ο δικηγόρος και συγγραφέας, Θανάσης Ρέππας μου τηλεφώνησε για να μου κλείσει ραντεβού, να γνωριστούμε από κοντά στο ημιυπόγειο καφενεδάκι λουκουμάδες «Αιγαίον» στην οδό Πανεπιστημίου 46, στο κέντρο της Αθήνας, η καρδιά μου «πετάριζε» σαν παιδιού… Ήταν για μένα κάτι πολύ όμορφο και σημαντικό…

Δες.. Μέχρι χθες το μόνο που γνώριζα για κείνον, ήταν ότι επρόκειτο για έναν εξαίσιο άνθρωπο πιο οικείο σε μένα ως συγγραφέα, μέσα από το έργο του, παρά ως επαγγελματία δικηγόρο… Μετά τα 75 του και ο ίδιος αντιμετωπίζει αυτή την πλευρά του ως παρελθόν για το οποίο χαίρεται που πέρασε…

Ο Θανάσης Ρέππας είναι τακτικό μέλος της Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών και ένας πολύ ώριμος χριστιανός που έχει ένα νεανικό σφρίγος, όλο ενθουσιασμό και αγάπη για τη ζωή, χωρίς ωστόσο να παραγνωρίζει τη μεγάλη αλήθεια ότι αυτά που έζησε και πρόσφερε αποτελούν κομμάτια που έχει τη δυνατότητα να τα περνά όμορφα στην κουβέντα του και με τον καλύτερο τρόπο, ώστε να ωφεληθούν κι άλλοι…

Πήγα σ’ αυτό το ραντεβού για να τον γνωρίσω… Και είχα τεντωμένα τα αυτιά μου και τις αισθήσεις μου, να πάρω, όσα περισσότερα μπορούσα, ώστε να με ωφελήσουν σε προσωπική βάση.

Κατάφερε μέσα στο λίγο χρόνο που είχαμε στη διάθεση μας να με κάνει να τον συμπαθήσω υπερβολικά και να αγαπήσω πιο πολύ την αλήθεια που είχα μπροστά μου, από τον επιτηδευμένο συγγραφέα που είχα γνωρίσει μέσα από τα δεκάδες βιβλία του, μυθιστορήματα, διηγήματα, ποιήματα… Κι εδώ που τα λέμε δεν έχει γράψει και λίγα… Κοντά 25 έχει στο ενεργητικό του… Και συνεχίζει να γράφει… Είναι, λέει, η συντροφιά του, ο τρόπος έκφρασης του… Μέσα από το γράψιμο του βγάζει τις μύχιες σκέψεις του…

Φάγαμε τους λουκουμάδε με μέλι, ήπιαμε και τον καφέ μας και δε σταματήσαμε ούτε λεπτό να μιλάμε… Το παλιό αυτό, παραδοσιακό καφέ, ήταν το στέκι του από το 1957 (για σκέψου, ερχόταν εδώ πριν ακόμα γεννηθώ εγώ…) απέναντι από το παλιό Εφετείο, η απόλυτη ηρεμία στο κέντρο της Αθήνας, δυο βήματα από την Ομόνοια…

«Ακόμα και τώρα, καμιά φορά που κατεβαίνω Αθήνα (μένει στην Αρτέμιδα) εδώ έρχομαι να ξεκουραστώ, να στοχαστώ, να γράψω…». Ναι, πραγματικά, το καφενείο αυτό είναι η ζωντανή ιστορία της Αθήνας… Και διαθέτει ότι χρειάζεται ένας άνθρωπος, ενώ είναι καθαρό, επισημαίνει στην κουβέντα μας ο φίλος μου Θανάσης Ρέππας.

Τον ρώτησα αν είχα την άδεια του να φωτογραφηθούμε μαζί και να δημοσιοποιήσω σημεία της κουβέντας μας… Ταπεινός και χαμογελαστός μου είπε πως ήμουν ελεύθερος να χειριστώ το θέμα, όπως εγώ ήθελα… Ο άνθρωπος που έχει το μαγαζί δέχτηκε να μας τραβήξει μερικές φωτογραφίες με τρόπο ώστε να προβάλει και την επιχείρηση του.

Ήταν μέρα δουλειάς, την ώρα που συναντηθήκαμε και δεν είχαμε απεριόριστο χρόνο στη διάθεση μας… Θα μπορούσα ακόμα να μιλάω μαζί του… Ο Θανάσης είναι ένας χείμαρρος ορμητικός κάποτε – κάποτε και γαλήνιος άλλες ώρες και οι διηγήσεις του δεν είχαν τέλος… Όμως, καθώς ήξερε καλά από διαχείριση χρόνου, όντας συνήγορος σε τόσες δίκες αδελφών, σε εποχές πολύ πιο δύσκολες από τις σημερινές, κάποια στιγμή μου είπε: «Πρέπει να γυρίσεις στη δουλειά σου, Νικολάκη. Εμείς θα τα ξαναπούμε, σύντομα… Εγώ, ως συνταξιούχος έχω απεριόριστο χρόνο στη διάθεση μου και μου αρέσουν οι καλές συναναστροφές…».

Τον ευχαρίστησα για την τιμή που μου έκανε να γνωριστούμε από κοντά, για τα βιβλία του, σχεδόν όλα, που μου έφερε με προσωπική αφιέρωση, για τους λουκουμάδες που μου φάνηκαν πιο γλυκείς μαζί του και τον καφέ που απόλαυσα ακούγοντάς τον και κράτησα στην καρδιά μου, ακριβά φυλαγμένα, όλα όσα είπαμε… Ένας πραγματικός θησαυρός…

Χαίρομαι πραγματικά που τον γνώρισα από κοντά… Και τώρα, έχοντας επαφή και προσωπικά, αλλά και μέσω τηλεφώνου θα μπορώ να επικοινωνώ μαζί του. Ήταν για μένα μια μοναδική εμπειρία και ευχαριστώ τον Θεό, που μου έδωσε την ευκαιρία γι’ αυτή τη γνωριμία.

Κουβεντιάζοντας μαζί του, κατάφερα να ξαναδώ «αλλιώς» μερικά πράγματα. Πιο απλά, πιο ξεκάθαρα, πιο αληθινά… Ευχαριστώ, Θανάση, για τη μεγάλη τιμή να διαθέσεις μόνο και αποκλειστικά για μένα, μια ολόκληρη ώρα… Θα το θυμάμαι πάντα… Και θα ψάχνω αφορμή να το επαναλάβουμε, αυτή τη φορά έχοντας περισσότερο χρόνο στη διάθεση μας…

  • Αυτό ΕΔΩ είναι το καφενείο "Λουκουμάδες Αιγαίον"...

Πρώτες πανοραμικές εικόνες από τις νέες Αίθουσες Βασιλείας στον Πειραιά και μερικά ποιήματα

ethuses.pirea1Έτσι για να ενθαρρυνθούμε λίγο, επειδή τα έργα οικοδόμησης των Αιθουσών Βασιλείας συνεχίζονται σε όλο τον κόσμο με εντατικό ρυθμό, δείτε μια πρώτη πανοραμική εικόνα των νέων Αιθουσών Βασιλείας του Πειραιά... Οι φωτογραφίες έχουν τραβηχτεί την Πέμπτη 6/11/2014.

ethuses.pirea2
ΤΕΛΕΙΩΝΕΙ Η ΒΑΡΔΙΑ ΣΟΥ

Η βάρδια σου στην παράσταση «Ζωή»,

όπου να ’ναι τελειώνει.

Ετοιμάσου να βγάλεις από πάνω σου,

                     τη στολή του ρόλου που σου ’δωσαν

και να ξαναντυθείς εκείνη που φορούσες

πριν σε ανεβάσουν στη σκηνή.

Τότε που κάποια μαία,

σε κράτησε στην παλάμη της

και σε χτύπησε στην πλάτη,

για να αρχίσεις το ρόλο σου.

Τότε που κλαίγοντας άρχισες ν’ ανασαίνεις...

7xronos.diavazi

ΣΕ ΚΑΠΟΙΟΝ ΠΟΥ «ΕΦΥΓΕ» ΝΩΡΙΣ

Σε θυμάμαι νέο, όμορφο, που στο πέρασμά σου ,

φάρδαιναν οι δρόμοι, για να σε χωρέσουν.

Οι άλλοι νέοι σε ζήλευαν, οι κοπέλες σε λιμπίζονταν

και κάποιοι, πολύ λίγοι, σε καμάρωναν.

Σε θυμάμαι και σκέφτομαι:

«Κρίμα που έφυγες νωρίς, αν ζούσες τώρα...»

Αλήθεια, αν ζούσες τώρα, πολλοί θα σε λυπόνταν,

όταν, κάθε πρώτη του μήνα,

θα σ’ έβλεπαν στο γκισέ κάποιας τράπεζας,

να περιμένεις, όχι τόσο για τη σύνταξη,

αλλά για να καταγράψεις έναν σταθμό της ζωής σου.

Να βεβαιωθείς ότι έζησες ακόμα ένα μήνα.

Όπως κάνουν όλοι οι συνταξιούχοι,

που μετρούν το υπόλοιπο της ζωής τους

με τα μηνιάτικα της σύνταξης.

Αν ζούσες τώρα, θα έτρεμες από φόβο,

στο θόρυβο από το πέταγμα ενός πουλιού!

Εσύ, που περπατούσες κι έτρεμε η Γη!

Εσύ, που με την αετίσια ματιά σου,

τρόμαζες αγρίμια και ληστές.

Θα έσφιγγες μέσα στα άσαρκα δάχτυλά σου,

με τα απομεινάρια της δύναμής σου,

τη λαβή του μπαστουνιού σου

από φόβο μην σου το πάρουν

και έτσι χάσεις το μοναδικό σου στήριγμα.

Εσύ, που με το χάδι του χεριού

στήριζες δεκάδες ετοιμόρροπους.

Θα ξερόβηχες και θα έκανες πως βαριακούς,

όταν δικοί σου άνθρωποι,

θα άφηναν υπονοούμενα πως έζησες πολύ.

Πως πιάνεις τσάμπα το χώρο.

Εσύ που ήσουν περιζήτητος στις συντροφιές

και πάντα πρώτος στις λίστες των καλεσμένων.

Θα άκουγες να σου λένε πως δεν ξέρεις,

εσύ που κάποτε ήσουν μοναδικός σύμβουλος.

Παραμονές εκλογών, θα άκουγες στις ειδήσεις,

πως δεν είσαι υποχρεωμένος να ψηφίσεις,

πως δεν χρειάζονται την ψήφο σου.

κι ας οδηγούσες κάποτε εκατοντάδες ψηφοφόρους.

Θα άκουγες τους άλλους γύρω σου,

να λογαριάζουν και να ιεραρχούν τις δουλειές τους,

ενώ εσύ δεν θα είχες να κάνεις τίποτα..

Εσύ που ποτέ δεν είχες τελειώσει τις δικές σου.

Εσύ......θα ήσουν τώρα...

ένα λιπόψυχο, λιπόσαρκο και... ανόητο γεροντάκι.

Ένας «πρώην» για πολλούς και για πολλά.

Θα ήσουν... θα ήσουν.... σαν... αλήθεια σαν ποιόν;..

Είναι τόσο πολλοί εκείνοι που μου ’ρχονται στο νου,

και κάθε φορά που κοιτώ τον καθρέφτη μου...

Κρίμα που έφυγες νωρίς.... Κρίμα;

aliotika.kastana

ΕΝΑ ΜΙΚΡΟ ΣΤΙΓΜΑ...

‘Ηθελε να γίνει μεγάλος, να είναι πετυχημένος.

Κάποτε πίστεψε πως έγινε στ’ αλήθεια.

Έτσι του έλεγαν οι γύρω του.

Φρόντιζε να το διαδίδει και ο ίδιος,

με πληρωμένες διαφημίσεις

με αγοραστούς και δανεικούς επαίνους.

Τώρα, έρημος και μόνος,

με τους ανεκπλήρωτους πόθους του

να τον πνίγουν ανελέητα,

νικημένος και ταπεινωμένος, παραδέχεται,

πως δεν ήταν παρά ένα μικρό στίγμα.

‘Ενα ασήμαντο επεισόδιο έκφρασης του καιρού του,

που πάσχιζε να κρατηθεί στην επιφάνεια,

όπως τόσα άλλα ασήμαντα επεισόδια και στίγματα,

που επιβιώνουν για να στιγματίζουν

και, κάποτε, να λεκιάζουν την εποχή τους.

grames.trenu

ΤΟ ΑΛΜΑ ΣΟΥ

Ήξερες πως ο πήχης ήταν πολύ ψηλά.

Σου το είχα πει κι εγώ πολλές φορές.

Εσύ πίστευες πως θα τον περάσεις.

Όταν μου το είπες, δεν μίλησα,

Νόμισα πως το είπες απλά, χωρίς να το εννοείς.

Όταν όμως σε είδα να προσπαθείς,

Όταν πήρες φόρα για το απίθανο άλμα σου,

από το φόβο μου έκλεισα τα μάτια

και δεν είδα αν πέρασες τον πήχη

Ξέρω όμως πως δεν τον έριξες,

γιατί δεν άκουσα θόρυβο.

και όταν άνοιξα τα μάτια μου,

τον είδα στη θέση του.

‘Ετσι δεν ξέρω αν τον πέρασες.

Ξέρω όμως ότι προσπάθησες,

Ότι τόλμησες εκείνο το απίθανο άλμα!.

Από τότε, στη σκέψη και στην καρδιά μου,

είσαι νικητής και τροπαιούχος.

  • Από την ποιητική συλλογή του Θανάση Ρέππα, «Στιγμιαίος Χρόνος, τυπωθήτω».

Η ζωή μιας αδελφής, ζωγράφου, στον κινηματογράφο, μέσα από ένα ΞΥΠΝΑ του 1975

Το επίσημο τρέιλερ της ταινίας, που κάνει παγκόσμια πρεμιέρα το φετινό Δεκέμβριο. Θα τη δούμε κι εδώ, στην Ελλάδα. Κρατάω μια μικρή επιφύλαξη ως προς στο τι εστιάζει το Χόλυγουντ, όμως δεν μπορεί να είναι και εντελώς αυθαίρετο. Μην περιμένετε βέβαια να δείτε την πλευρά που καταγράφει το ΞΥΠΝΑ, 8/12 1975.

margaret-Keane-at-homeΠρόσφατη φωτογραφία της αδελφής Margaret Keane όπως την κατέγραψαν οι φωτογράφοι του GUARDIAN που δημοσίευσαν και μεγάλη συνέντευξη της. Μπορείτε να τη δείτε ΕΔΩ κι αν γνωρίζεται αγγλικά να την απολαύσετε….

margaret.keane1
Η ίδια λέει ότι έμαθε την αξία του να είναι κανείς ειλικρινής και ότι, ούτε φήμη, ούτε αγάπη, ούτε χρήματα, ούτε οτιδήποτε άλλο, δεν αξίζουν όταν έχει κανείς μια κακή συνείδηση. Η φωτογραφία, ασπρόμαυρη, είναι του 1961.

margaret.keane2
Η Margaret Keane και ο τότε σύζυγος της Walter τo 1965. Χρειάστηκε να γνωρίσει την αλήθεια για να υπερασπιστεί το έργο της… Τώρα η ζωή της γυρίστηκε ταινία από το Χόλυγουντ που εστιάζει, φαντάζομαι στην μεγαλύτερη καλλιτεχνική απάτη που έγινε ποτέ…

Ίσως να έχετε δει τον πίνακα που παρουσιάζει ένα πικραμένο παιδί με ασυνήθιστα μεγάλα και λυπημένα μάτια. Είναι πολύ πιθανόν να τον έχω ζωγραφίσει εγώ. Δυστυχώς, ήμουν τόσο δυστυχισμένη όσο τα παιδιά που ζωγράφιζα.

Μεγάλωσα στο νότιο μέρος των Ηνωμένων Πολιτειών στην περιοχή που αναφέρεται συχνά ως «Βιβλική Ζώνη» Ίσως ήταν αυτό το περιβάλλον, ή η γιαγιά μου που ήταν Μεθοδίστρια, που ενστάλαξε μέσα μου βαθύ σεβασμό για την Αγία Γραφή, μολονότι γνώριζα πολύ λίγα πράγματα γι’ αυτήν. Μεγάλωσα με πίστη στον Θεό, άλλα είχα πολλά ερωτήματα που ήταν χωρίς απαντήσεις.

Επειδή ήμουν ασθενικό παιδί, συχνά μόνο και πολύ συνεσταλμένο, ανέπτυξα ένα πρώιμο ταλέντο για τη ζωγραφική. Η ερευνητική μου φύση μ’ έκανε ν’ απορώ για τον σκοπό της ζωής, γιατί είμαστε εδώ, γιατί υπάρχει πόνος, λύπη και θάνατος, και αν ο Θεός είναι καλός. Ρωτούσα πάντοτε «Γιατί;»

Αυτά τα ερωτήματα, πιστεύω, αντικατοπτρίζονταν αργότερα στα μάτια των παιδιών που ζωγράφιζα και, εν μέρει, είναι υπεύθυνα για την παγκόσμια απήχηση που είχαν οι πίνακες μου. Τα μάτια, που ήσαν πάντοτε το κεντρικό σημείο, συχνά περιγράφονταν ως «εκφραστικά» Φαινόταν ν’ αντανακλούν την πνευματική αποξένωση των περισσοτέρων ανθρώπων σήμερα —τη ζωηρή τους επιθυμία για κάτι πέρα απ’ αυτό που προσφέρει αυτό το σύστημα.

Ο δρόμος προς τη δημοτικότητα στον κόσμο της τέχνης ήταν δύσκολος. Κατά μήκος του δρόμου έκανα δύο ναυαγισμένους γάμους και δοκίμασα μεγάλη διανοητική θλίψη. Οι αντιλογίες γύρω από την ιδιωτική μου ζωή και την αυθεντικότητα των πινάκων μου κατέληξαν σε διεθνείς τηλεγραφικές ιστορίες, δίκες, φωτογραφίες στην πρώτη σελίδα και ακόμη εντυπωσιακούς τίτλους. Επί πολλά χρόνια είχα επιτρέψει στον δεύτερο σύζυγο μου να οικειοποιείται τους πίνακες μου. Αλλά μια μέρα, μη μπορώντας να συνεχίσω την απάτη περισσότερο, εγκατέλειψα κι αυτόν και το σπίτι μου στην Καλιφόρνια και πήγα στη Χαβάη. Μετά από μια περίοδο καταθλίψεως και πολύ λίγης ζωγραφικής, άρχισα να προσπαθώ να ξαναφτιάξω τη ζωή μου και αργότερα ξαναπαντρεύτηκα.

Το σημείο στροφής ήλθε το 1970 όταν ένας δημοσιογράφος διευθέτησε ένα διαγωνισμό «ζωγραφικής» μεταξύ εμού και του πρώην συζύγου μου, που θα μετεδίδετο από την τηλεόραση και θα διεξήγετο στο Γιούνιον Σκουέρ του Σαν Φρανσίσκο για ν’ αποδειχτεί η αυθεντικότητα των πινάκων. Ήμουν η μόνη που εμφανίσθηκα και δέχθηκα την πρόκληση. Το περιοδικό «Λάιφ» κάλυψε αυτό το γεγονός μ’ ένα άρθρο που διόρθωνε μια προηγούμενη εσφαλμένη ιστορία που απέδιδε τους πίνακες στον πρώην σύζυγο μου.

Η συμμετοχή μου στην απάτη είχε διαρκέσει δώδεκα χρόνια και είναι κάτι για το οποίο πάντοτε θλίβομαι. Εν τούτοις, μου δίδαξε την αξία του να είμαι ειλικρινής και ότι ούτε φήμη, ούτε αγάπη, ούτε χρήματα, ούτε οτιδήποτε άλλο δεν αξίζουν όταν έχει κανείς μια κακή συνείδηση.

Είχα ακόμη απορίες σχετικά με τη ζωή και τον Θεό και αυτές με οδήγησαν να ψάχνω σε παράξενους και επικίνδυνους τόπους για να βρω απαντήσεις. Ερεύνησα τον αποκρυφισμό, την αστρολογία, τη χειρομαντεία, ακόμη και τη γραφολογική ανάλυση, ψάχνοντας να βρω απαντήσεις. Η αγάπη μου για την τέχνη με οδήγησε να ερευνήσω πολλούς αρχαίους πολιτισμούς και τις φιλοσοφίες τους, που αντανακλώνται στην τέχνη τους. Διάβασα τόμους Ανατολικής φιλοσοφίας και δοκίμασα ακόμη και την υπερφυσική σκέψη.

Η πνευματική μου πείνα με οδήγησε να εξετάζω τις διάφορες θρησκευτικές πεποιθήσεις των ανθρώπων που συναντούσα στη ζωή μου. Και στις δύο πλευρές της οικογενείας μου και μεταξύ των φίλων μου ήλθα σε επαφή με διάφορες Προτεσταντικές θρησκείες, εκτός της θρησκείας των Μεθοδιστών, περιλαμβανομένης της θρησκείας των Χριστιανών Επιστημόνων, των Μορμόνων, των Λουθηρανών και των Ουνιταριανών. Όταν παντρεύτηκα τον τωρινό σύζυγο μου, έναν Καθολικό, ερεύνησα σοβαρά αυτή την θρησκεία. Εν τούτοις, δεν εύρισκα ικανοποιητικές απαντήσεις —υπήρχαν πάντοτε αντιφάσεις— και πάντοτε υπήρχε κάτι που έλειπε.

Μ’ αυτή την εξαίρεση (το ότι δεν εύρισκα απαντήσεις στα σπουδαία ερωτήματα της ζωής), η ζωή μου τελικά είχε αρχίσει να μπαίνει σε τάξη. Είχα επιτύχει όλα όσα είχα επιθυμήσει. Δαπανούσα τον περισσότερο χρόνο μου κάνοντας αυτό που αγαπούσα πιο πολύ, ζωγραφίζοντας παιδιά (κυρίως μικρά κορίτσια) με μεγάλα μάτια. Είχα ένα θαυμάσιο σύζυγο κι ένα καλό γάμο, μια αξιαγάπητη κόρη και οικονομική ασφάλεια, και ζούσα στο αγαπημένο μου μέρος της γης —στη Χαβάη. Άλλα μερικές φορές αναρωτιόμουν γιατί δεν ήμουν εντελώς ικανοποιημένη, γιατί κάπνιζα τόσο πολύ και μερικές φορές έπινα πάρα πολύ και γιατί είχα τόση ένταση. Δεν καταλάβαινα πόσο εγωκεντρική είχε γίνει η ζωή μου επιδιώκοντας την προσωπική μου ευτυχία.

Η Απροσδόκητη Αλλαγή

Οι Μάρτυρες του Ιεχωβά έρχονταν συχνά, κάθε δύο εβδομάδες, στην πόρτα μου, άλλα σπάνια έπαιρνα τα έντυπα τους κι ούτε τους έδινα πολλή προσοχή. Δεν αντιλαμβανόμουν καθόλου ότι στον κατάλληλο καιρό ένα χτύπημα στην πόρτα μου θα άλλαζε ριζικά τη ζωή μου. Εκείνο το ιδιαίτερο πρωινό, δύο Ανατολίτισσες, η μια Κινέζα και η άλλη Γιαπωνέζα, ήλθαν στην πόρτα μου. Λίγο καιρό πριν να έλθουν, η κόρη μου μού είχε δείξει ένα άρθρο που έλεγε ότι το Σάββατο είναι η ημέρα της αναπαύσεως και όχι η Κυριακή, και ότι είναι σπουδαίο να το τηρούμε. Είχε κάμει τέτοια εντύπωση και στις δύο μας αυτό, ώστε αρχίσαμε να παρακολουθούμε την Εκκλησία των Αντβεντιστών της Εβδόμης ημέρας. Σταμάτησα ακόμη και να ζωγραφίζω το Σάββατο, επειδή πίστευα ότι ήταν αμαρτία. Έτσι όταν ρώτησα τη μια απ’ αυτές τις γυναίκες που ήλθαν στην πόρτα μου ποια μέρα ήταν το «σάββατο,» δηλαδή η ανάπαυσις, έμεινα έκπληκτη όταν μου απάντησε το «Σάββατο.» Ρώτησα, λοιπόν «Γιατί σεις δεν το τηρείτε;»

Δεν ήταν ειρωνεία, εγώ, που καταγόμουν από την Καυκάσια φυλή, που είχα μεγαλώσει στη «Βιβλική Ζώνη,» να ζητώ πληροφορίες από δύο Ανατολίτισσες που πιθανόν είχαν ανατραφεί σε μη Χριστιανικό περιβάλλον;

Άνοιξε μια Βίβλο που φαινόταν ότι χρησιμοποιείτο τακτικά και διάβασε μέσα απ’ αυτήν εδάφια που εξηγούσαν γιατί δεν απαιτείται πια από τους Χριστιανούς να τηρούν το σάββατο ή τα διάφορα άλλα χαρακτηριστικά του Μωσαϊκού νόμου, γιατί δόθηκε ο νόμος του σαββάτου και για το μελλοντικό Σάββατο των 1.000 ετών.

Η Βιβλική τους γνώση μ’ εντυπωσίασε τόσο βαθειά, ώστε θέλησα να εξετάσω περαιτέρω μόνη μου τη Γραφή. Ευχαρίστως δέχθηκα το βιβλίο «Η Αλήθεια που Οδηγεί στην Αιώνιο Ζωή», το οποίο, όπως είπε, θα εξηγούσε βασικές διδασκαλίες της Αγίας Γραφής. Την επομένη εβδομάδα, όταν οι γυναίκες ήλθαν πάλι, η κόρη μου κι εγώ αρχίσαμε να μελετούμε τακτικά τη Γραφή. Ήταν μια από τις πιο σπουδαίες αποφάσεις της ζωής μου και οδήγησε σε ριζικές αλλαγές στη ζωή και των δύο μας.

Σ’ αυτή τη Γραφική μελέτη, το πρώτο μας και μεγαλύτερο εμπόδιο ήταν η Τριάδα. Επειδή πίστευα ότι ο Ιησούς, ήταν Θεός, μέρος μιας Τριάδος, και επειδή αυτή η πίστη τέθηκε ξαφνικά σε αμφισβήτηση, ήταν σαν να τράβηξαν απότομα ένα χάλι κάτω από τα πόδια μου. Ήταν τρομακτικό. ‘Επειδή η πίστη μου δεν μπορούσε να σταθεί στο φως αυτών που διάβαζα στην Αγία Γραφή, ξαφνικά ένοιωσα τη βαθύτερη μοναξιά που είχα δοκιμάσει ποτέ προηγουμένως. Δεν ήξερα σε ποιον να προσευχηθώ και ήμουν γεμάτη από αμφιβολίες, ακόμη και για το αν υπάρχει καθόλου Θεός.

Οπισθοχώρηση

Σιγά - σιγά πείσθηκα από την Αγία Γραφή ότι ο Παντοδύναμος Θεός είναι ο Ιεχωβά, ο Πατέρας (όχι ο Υιός), και καθώς μελετούσα άρχισα να οικοδομώ πάλι την γκρεμισμένη μου πίστη, αυτή τη φορά πάνω στο αληθινό θεμέλιο. ‘Αλλά καθώς άρχισαν ν’ αυξάνουν η γνώση και η πίστη μου, οι πιέσεις άρχισαν να ογκώνονται. Ο σύζυγος μου απειλούσε ότι θα μ’ εγκαταλείψει και άλλα στενά μέλη της οικογενείας είχαν αναστατωθεί υπερβολικά. Καθώς άρχισα να βλέπω τις απαιτήσεις για να είμαι αληθινή Χριστιανή, έψαχνα να βρω διέξοδο, επειδή δεν πίστευα ότι θα μπορούσα ποτέ να κηρύξω σε ξένους ή να πάω από πόρτα σε πόρτα για να μιλήσω σε άλλους για τον Θεό.

Η κόρη μου που μελετούσε τώρα σε μια κοντινή πόλη, προόδευσε πολύ πιο γρήγορα. Η πρόοδος της, στην πραγματικότητα, έγινε ένα ακόμη εμπόδιο για μένα. Πίστευε τόσο πολύ αυτά που μάθαινε, ώστε ήθελε να προετοιμασθεί για να γίνει ιεραπόστολος. Το όραμα του μοναδικού μου παιδιού σε μια μακρινή χώρα με τρόμαζε και έκρινα ότι έπρεπε να την προστατεύσω, ώστε να μη κάμει κάτι τόσο αποφασιστικό. Έτσι άρχισα να ψάχνω για ένα ελάττωμα. Νόμιζα ότι, αν θα μπορούσα να βρω κάτι που δίδασκε αυτή η οργάνωση και που δεν στηριζόταν στην Αγία Γραφή, θα μπορούσα να πείσω την κόρη μου.

Με την επιτηδειότητά μου στις λεπτομέρειες, η έρευνα ήταν εξονυχιστική. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα ν’ αποκτήσω πάνω από δέκα διαφορετικές μεταφράσεις της Αγίας Γραφής, τρία ταμεία και πολλά άλλα βιβλικά λεξικά και καθοδηγητικά βιβλία, ακόμη και υποβοηθητικά βιβλία από τη βιβλιοθήκη. Έλαβα μια «παράξενη» βοήθεια από τον σύζυγο μου, ο οποίος συχνά έφερνε σπίτι βιβλία και βιβλιάρια που «κατηγορούσαν» τους Μάρτυρες. Απορροφήθηκα απ’ αυτά και εξέταζα προσεκτικά κάθε τι που έλεγαν. Αλλά ποτέ δεν βρήκα το ελάττωμα που έψαχνα.

Αντιθέτως, η ψευδής διδασκαλία της Τριάδα, καθώς επίσης το γεγονός ότι οι μάρτυρες του Ιεχωβά γνωρίζουν και γνωστοποιούν το όνομα του Πατρός, του αληθινού Θεού, επίσης . Η αγάπη που υπάρχει μεταξύ των και η αυστηρή προσκόλληση των στις Γραφές, με έπεισαν ότι είχα βρει την αληθινή θρησκεία. Εντυπωσιάσθηκα επίσης βαθειά από την αντίθεση μεταξύ των μαρτύρων του Ιεχωβά και των άλλων θρησκειών στο ζήτημα των οικονομικών.

Μετά από λίγο καιρό η κόρη μου κι εγώ βαπτισθήκαμε, μαζί με άλλους σαράντα περίπου, στις 5 Αυγούστου 1972, στον όμορφο γαλανό Ειρηνικό Ωκεανό —μια μέρα που δεν θα την ξεχάσω ποτέ. Η κόρη μου τώρα επέστρεψε στο σπίτι κι έτσι μπορεί ν’ αφιερώνει όλο της το χρόνο και να υπηρετεί ως Μάρτυς εδώ στη Χαβάη. Ο σύζυγος μου είναι ακόμη μαζί μας και μάλιστα θαυμάζει τις αλλαγές που έχομε κάμει και οι δύο μας.

Από τα Λυπημένα Μάτια στα Λαμπερά Μάτια

Από τότε που αφιέρωσα τη ζωή μου στον Ιεχωβά, έγιναν πολλές αλλαγές στη ζωή μου. Μια από τις πρώτες αλλαγές ήταν ότι σταμάτησα το κάπνισμα. Πραγματικά μου έφυγε η επιθυμία και η ανάγκη γι’ αυτό. Αυτή ήταν μια συνήθεια είκοσι δύο ετών, και χρειαζόμουν ένα πακέτο ή περισσότερο κατά μέσον όρο την ημέρα. Είχα προσπαθήσει άλλοτε απελπισμένα να κόψω αυτή τη συνήθεια, επειδή γνώριζα ότι ήταν βλαβερή, άλλα το εύρισκα αδύνατο. Καθώς μεγάλωνε η πίστη μου, το εδάφιο της 2 Κορινθίους 7:1 απεδείχθη ότι ήταν το πιο ισχυρό κίνητρο. Με τη βοήθεια του Ιεχωβά, με προσευχή και με την πίστη μου στην υπόσχεση του που αναγράφεται στο Μαλαχίας 3:10, η συνήθεια κόπηκε τελικά και ολοκληρωτικά. Περιέργως, δεν είχα καθόλου συμπτώματα οπισθοχωρήσεως ή οποιαδήποτε δυσφορία!

Άλλες αλλαγές ήσαν βαθιές ψυχολογικές μεταβολές στην προσωπικότητα μου. Από πολύ ντροπαλό, ανασφαλές, εσωστρεφή και απορροφημένο στον εαυτό μου άτομο, που επεδίωκα και ζητούσα ώρες ολόκληρες τη μοναξιά για να ζωγραφίζω να χαλαρώνω από την ένταση μου, έγινα πολύ πιο κοινωνική και εκδηλωτική. Τώρα δαπανώ πολλές ώρες κάνοντας αυτό που μισούσα —να μιλώ σε ανθρώπους— και απολαμβάνω κάθε στιγμή απ’ αυτό!

Μια άλλη αλλαγή είναι ότι δαπανώ μόνο το ένα τέταρτο περίπου του χρόνου που δαπανούσα προηγουμένως στη ζωγραφική κι όμως, περιέργως, επιτυγχάνω την ίδια σχεδόν ποσότητα εργασίας. Επίσης, οι πωλήσεις και τα σχόλια δείχνουν ότι οι πίνακες γίνονται ακόμη καλύτεροι. Η ζωγραφική ήταν σχεδόν μανία για μένα. Στρεφόμουν στη ζωγραφική επειδή αυτή ήταν η θεραπεία μου, η φυγή μου και η ξεκούραση μου —η ζωή μου περιστρεφόταν εντελώς γύρω απ’ αυτήν. Την απολαμβάνω ακόμη πάρα πολύ, αλλά η αφιέρωση μου σ’ αυτήν και η εξάρτησες μου απ’ αυτήν έχουν φύγει. Από τότε που αύξησε η γνώση μου για την πηγή κάθε δημιουργίας, δεν είναι παράξενο που η ποιότητα των πινάκων μου έχει αυξηθεί ενώ ο χρόνος για την εκτέλεση έχει μειωθεί.

Τώρα ο περισσότερος από τον χρόνο που δαπανούσα προηγουμένως στη ζωγραφική δαπανάται στην υπηρεσία του Θεού, στη μελέτη της Γραφής, στη διδασκαλία άλλων και στην παρακολούθηση των πέντε συναθροίσεων Γραφικής μελέτης στην Αίθουσα Βασιλείας κάθε βδομάδα. Στη διάρκεια των δυόμιση τελευταίων ετών, δεκαοχτώ άτομα άρχισαν να μελετούν τη Γραφή μαζί μου. Οχτώ απ’ αυτά τα άτομα μελετούν τώρα δραστήρια, ένα είναι έτοιμο να βαπτιστεί κι ένα άλλο έχει βαπτιστεί. Από τις οικογένειες και τους φίλους των, δεκατρία ακόμη άτομα άρχισαν μελέτη με άλλους Μάρτυρες. Ήταν μεγάλη χαρά και προνόμιο για μένα να έχω μέρος στην υποβοήθηση άλλων να γνωρίσουν τον Ιεχωβά.

Δεν ήταν εύκολο στην αρχή ν’ αφήσω την αγαπημένη απομόνωση, τη ρουτίνα της ζωής μου και πολύ από τον χρόνο που δαπανούσα στη ζωγραφική και να βάζω πρώτο το θέλημα του Ιεχωβά, πριν από οτιδήποτε άλλο. ‘Αλλά ήμουν πρόθυμη να προσπαθήσω και, με προσευχή και εμπιστοσύνη στη βοήθεια του Ιεχωβά, διαπίστωσα ότι κάθε βήμα του δρόμου γινόταν ευκολότερο και αμειβόταν. Η απόδειξη της επιδοκιμασίας του και της βοηθείας του μ’ έκαμε να εκπλαγώ —όχι μόνο σε πνευματικές ευλογίες αλλά και σε πολλές υλικές επίσης.

Καθώς κοιτάζω πίσω τη ζωή μου, η πρώτη μου ελαιογραφία, που έκαμα όταν ήμουν περίπου ένδεκα ετών, τώρα φαίνεται πολύ σημαντική. Ήσαν δυο εικόνες του ιδίου μικρού κοριτσιού —το ένα στο βάθος ήταν λυπημένο με δάκρυα στα μάτια του το άλλο στο πρώτο πλάνο είχε λαμπερά και γελαστά μάτια. Στο παρελθόν, τα συμβολικά μεγάλα λυπημένα μάτια που ζωγράφιζα καθρέπτιζαν τις ακατανόητες αντιφάσεις που έβλεπα στον κόσμο γύρω μου και δημιουργούσαν μέσα μου πάρα πολλές απορίες. Τώρα έχω βρει στη Γραφή τους λόγους για τις αντιφάσεις σχετικά με τη ζωή που κάποτε με βασάνιζαν, καθώς επίσης τις απαντήσεις στις απορίες μου.

Η ακριβής γνώση, που απέκτησα για τον Θεό και το σκοπό του για το ανθρώπινο γένος, με οδήγησε στην πραγματική ασφάλεια που είναι να έχω την επιδοκιμασία του Ιεχωβά και την εσωτερική ειρήνη και ευτυχία που την συνοδεύουν. Αυτό αντανακλά και στους πίνακες μου σε βαθμό που ακόμη και οι άλλοι το διακρίνουν. Το λυπημένο, σαν χαμένο βλέμμα των μεγάλων ματιών αντικαταστάθηκε τώρα από ένα πιο ευτυχισμένο βλέμμα. Ο σύζυγος μου μάλιστα ονόμασε ένα από τα τελευταία μου ευτυχισμένα παιδιά με τα μεγάλα μάτια «Η Μάρτυς των Ματιών».

  • Από Συνεργάτη.
  • Δείτε ΕΔΩ το προσωπικό Site της αδελφής μας.
  • Ολόκληρο το άρθρο μπορείτε να το βρείτε στο ΞΥΠΝΑ του 1975, 8/12 σ. 12-15.
  • Ευχαριστώ πολύ για την επισήμανση, αδελφή Ελευθερία...

Θρήνος! Πήγαιναν για να βοηθήσουν συνανθρώπους τους κι έχασαν άδικα τη ζωή τους…

atixima.martires
Από την ειδησεογραφία... Τραγωδία στην Ονδούρα... Τουλάχιστον 14 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους και άλλοι 25 τραυματίστηκαν σοβαρά την Παρασκευή 31/10/2014 σε δυστύχημα με λεωφορείο στη δυτική Ονδούρα, όπως ανακοίνωσε η τοπική αστυνομία… Το λεωφορείο, προφανώς εξ αιτίας υπερβολικής ταχύτητας, βγήκε από το δρόμο και ανατράπηκε όπως δήλωσε ο επικεφαλής της αστυνομίας στην επαρχία Λεμπίρα όπου σημειώθηκε το πολύνεκρο δυστύχημα… Οι εικόνες είναι πολύ σκληρές…

atixima.martires1
Οι επιβάτες του λεωφορείου ήταν όλοι μέλη των Μαρτύρων του Ιεχωβά, από την πόλη της Χολόμα και ταξίδευαν για να παράσχουν βοήθεια σε φτωχούς ανθρώπους της περιοχής. Είναι μεγάλη η αδικία… Από τη ώρα που έγινε γνωστό το θέμα, τα ΜΜΕ έστρεψαν το ενδιαφέρον τους πάνω στη σκληρή είδηση… Βέβαια, μερικά αγκυλωμένα στις ιδεοληψίες, είχαν την ευκαιρία να κάνουν κριτική στην αποφασιστική στάση των Μαρτύρων του Ιεχωβά, απέναντι στο αίμα… Δείτε περισσότερα ΕΔΩ κι ΕΔΩ κι ΕΔΩ κι ΕΔΩ.

atixima.martires2
Η πραγματικότητα είναι εντελώς διαφορετική… Τα τοπικά τηλεοπτικά δελτία δείχνουν μια οικογένεια να θρηνεί για τον άδικο χαμό των αδελφών τους. Παρακολουθείστε ΕΔΩ ένα τέτοιο τηλεοπτικό ρεπορτάζ… Δυστυχώς η ζωή σ’ αυτόν τον κόσμο είναι γεμάτη πίκρες και αδικίες… Κι ο διάβολος μας βάζει συνεχώς σε δοκιμασίες... Προφανώς και θέλει να σταματήσει το παγκόσμιο έργο που γίνεται… Αλλά δεν θα τα καταφέρει…

Αυτό είναι το χωριό μου, το όμορφο Θραψανό, που ονειρευόμουν να ζήσω, κάποτε...

Αυτό είναι το χωριό μου, το Θραψανό... Φωτογραφημένο στις 6 Ιουλίου 2012. Τον αγαπώ αυτόν τον τόπο. Και κάποτε, ονειρευόμουν να ζήσω εκεί αρκετό καιρό, όταν θα έβγαινα στη σύνταξη.  Τώρα πια είμαι συνταξιούχος, έχοντας αλλάξει άποψη και πρωτεραιότητες στη ζωή μου... Η στιγμή που νόμιζα ότι δεν θα ερχόταν ποτέ, ήρθε! Δείτε ΕΔΩ μερικά πράγματα για το χωριό μου...

spiti.ktiti.dek23

Όταν η ζωή δεν το βάζει κάτω… Οι βουκαμβίλιες που ξεράθηκαν από την παγωνιά του Γενάρη 2017, όταν το χιόνι το έστρωσε για τα καλά στο χωριό (δες την ακριβώς από κάτω φωτογραφία, διότι είναι πολύ σπάνιο το χιόνι στο χωριό μας σε υψόμετρο 350 μ.). Χρειάστηκε να περιμένουμε λίγο... Αλλά ο χρόνος δεν είναι πρόβλημα, όσο είμαστε όρθιοι, μπορούμε και αντέχουμε τις αντιξοότητες… Η φωτογραφία αυτή, είναι τραβηγμένη το Νοέμβρη του 2023 όταν βάψαμε με άλλο χρώμα την εξωτερική και εσωτερική αυλή του σπιτιού...

xionismeno.spiti090117

Φωτογραφία τραβηγμένη στις 9/1/2017, στο χιονιά που άρεσε σε όλο το Θραψανό. Το πατρικό μου σπίτι, χιονισμένο. Απόλαυση οφθαλμών… Ευχαριστώ όσους είχαν την καλοσύνη και την προνοητικότητα να μου στείλουν αυτή τη φωτογραφία… Κάθε εποχή στο χωριό μου είναι όμορφη. Έτσι το βλέπω εγώ, έχοντας προσωπικά βιώματα… Οι όμορφες βουκαμβίλιες, από αυτόν τον πάγο, ξεράθηκαν, σε αντίθεση με την τριανταφυλλιά που, για άλλη μια φορά, αποδείχτηκε πολύ δυνατή και άντεξε... Αλλά η ζωή δεν σταματά! Ξαναπέταξαν πράσινα κλαριά, ξαναζωντάνεψαν!

parteria6

Φτιάξαμε και τα παρτέρια στα δυο περιβολάκια στην εξωτερική αυλή... Ο επόμενος στόχος, αν το θέλει ο Θεός και τον καταφέρουμε, είναι να μπουν πλακάκια και στις αυλές, τόσο στην εσωτερική, όσο και στην εξωτερική. Και μια πραγματική εξώπορτα που θα προστατεύει το σπίτι μας, καλύτερα, από τους ανόητους που δεν λείπουν. Ο στόχος παραμένει. Ελπίζω να τα καταφέρουμε να τον υλοποιήσουμε σ' αυτή τη ζωή.

thrapsano.arxio

Και μια ιστορική φωτογραφία που δείχνει το χωριό των πιθαράδων... Κρήτη, Θραψανό, 1958-1962, φωτογραφία του Roland Hampe. Την είδαμε δημοσιευμένη στη εφημερίδα ΠΑΤΡΙΣ Ηρακλείου της 10/5/2023. Τα νέα παιδιά, στις μέρες μας, συνεχίζουν αυτή την τέχνη. Αν τα βοηθούσε λίγο και η Πολιτεία, όλα θα ήταν καλύτερα... Δείτε κι αυτό ΕΔΩ το υπέροχο ντοκιμαντέρ για την αγγειοπλαστική στο Θραψανό που προβλήθηκε το Φλεβάρη του 2024  από την ΕΡΤ 3.

patris220624

Από την ημερήσια Ηρακλειώτικη εφημερίδα, ΠΑΤΡΙΣ. Την είδαμε δημοσιευμένη στη στήλη Η ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ, το Σάββατο 22/6/2024 με την ένδειξη: 1958-1962, Κρήτη, Θραψανό. Φωτογραφία Roland Hame (πηγή: Άσπρο και Μαύρο). Η φωτογραφία έχει και μια ακόμα συναισθηματική αξία για μένα. Τραβήχτηκε, όταν εγώ γενήθηκα. Και προφανώς έχει επιχρωματιστεί. Δεν υπήρχε χρωματιστό φίλμ, τότε...

Σε ποια φάση βρίσκεται σήμερα η σελήνη; Θέλετε να ξέρετε;

Η ΕΡΓΑΣΙΑ ΜΑΣ ΚΑΙ Η ΠΙΣΤΗ ΜΑΣ

Η Αγία Γραφή περιγράφει μερικές φορές τους ανθρώπους με βάση την εργασία που έκαναν. Μιλάει για τον “Ματθαίο, τον εισπράκτορα φόρων”, τον “Σίμωνα τον βυρσοδέψη” και τον “Λουκά, τον αγαπητό γιατρό”. (Ματθ. 10:3· Πράξ. 10:6· Κολ. 4:14) Κάτι άλλο που χαρακτηρίζει τους ανθρώπους είναι οι πνευματικοί διορισμοί ή τα προνόμιά τους. Διαβάζουμε για τον Βασιλιά Δαβίδ, τον προφήτη Ηλία και τον απόστολο Παύλο. Αυτοί οι άντρες εκτιμούσαν τους θεόδοτους διορισμούς τους. Παρόμοια και εμείς, αν έχουμε προνόμια υπηρεσίας, πρέπει να τα εκτιμούμε.

Ο αρχικός σκοπός του Ιεχωβά για την ανθρωπότητα ήταν να ζει για πάντα εδώ στη γη. (Γέν. 1:28· Ψαλμ. 37:29) Ο Θεός πρόσφερε γενναιόδωρα στον Αδάμ και στην Εύα διάφορα πολύτιμα δώρα που τους έδιναν τη δυνατότητα να απολαμβάνουν τη ζωή. (Διαβάστε Ιακώβου 1:17) Ο Ιεχωβά τούς χάρισε ελεύθερη βούληση, την ικανότητα να κάνουν λογικές σκέψεις και τη δυνατότητα να αγαπούν και να απολαμβάνουν φιλίες.

Ο Δημιουργός μιλούσε στον Αδάμ και τον συμβούλευε για το πώς να δείχνει την υπακοή του. Ο Αδάμ μάθαινε επίσης πώς να καλύπτει τις ανάγκες του καθώς και πώς να φροντίζει τα ζώα και τη γη. (Γέν. 2:15-17, 19, 20) Ο Ιεχωβά προίκισε επίσης τον Αδάμ και την Εύα με τις αισθήσεις της γεύσης, της αφής, της όρασης, της ακοής και της όσφρησης. Έτσι μπορούσαν να απολαμβάνουν πλήρως την ομορφιά και τα άφθονα αγαθά του παραδεισένιου σπιτιού τους. Για το πρώτο ανθρώπινο ζευγάρι, οι δυνατότητες να έχουν απόλυτα ικανοποιητική εργασία, να νιώθουν πλήρεις και να κάνουν ανακαλύψεις, ήταν απεριόριστες.

Τι μπορούμε να μάθουμε από τα λόγια που είπε ο Ιησούς στον Πέτρο; Χρειάζεται να προσέξουμε ώστε να μην αφήσουμε την αγάπη μας για τον Χριστό να εξασθενήσει και την προσοχή μας να αποσπαστεί από τα συμφέροντα της Βασιλείας. Ο Ιησούς γνώριζε πολύ καλά τις πιέσεις που σχετίζονται με τις ανησυχίες αυτού του συστήματος πραγμάτων. Ας μάθουμε, να εκτιμούμε όσα έχουμε...

ΕΝΑ SITE "ΑΠΑΓΚΙΟ" ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ ΜΑΣ!

Αυτόν τον ιστότοπο τον «παλεύω» πολλά χρόνια. Πολύ πριν γνωρίσω την αλήθεια και βρω σκοπό στη ζωή μου. Φανταζόμουν τον εαυτό μου συνταξιούχο στο χωριό, με μια σχετικά καλή οικονομική επιφάνεια, δεδομένης μιας καλής σύνταξης που είχα οικοδομήσει πολλά πάνω της και ήθελα να έχω κάτι, για να περνάω το χρόνο μου.

Σήμερα, όλα έχουν αλλάξει γύρω μου, όλα εκτός από το Site αυτό. Δηλαδή, άλλαξε κι αυτό λιγάκι προσανατολισμό… Αντί να περνάει την ώρα του με κούφια δημοσιογραφικά θέματα, που δεν είχαν να προσφέρουν και πολλά πράγματα στους ανθρώπους, προσφέρει ελπίδα για ένα βέβαιο, καλύτερο αύριο.

Αυτήν την αληθινή ελπίδα, προσπαθεί να βάλει στις καρδιές των αναγνωστών του και να τους ενθαρρύνει να πιστέψουν ότι όλες αυτές οι δυσκολίες κάθε μορφής που ζούμε είναι παροδικές. Τα ωραία, είναι μπροστά μας... Και μπορούμε να τα ζήσουμε, φτάνει να το θέλουμε πραγματικά.

Αρκεί να μη στηριζόμαστε στην αξιοπιστία των ανθρώπων που σήμερα είναι κι αύριο όχι… Ούτε στις δυνάμεις μας. Αλλά στον Λόγο Εκείνου που είναι απόλυτα αξιόπιστος και να ακολουθούμε στη ζωή μας τις φωτεινές προειδοποιητικές  πινακίδες που έχει βάλει στο δρόμο μας…

ΚΡΕΟΝΤΑΣ, τέλος...

Το φύλλο που βλέπετε εδώ είναι το τελευταίο της εκδοτικής προσπάθειας του Εξωραϊστικού Συλλόγου της Κολοκυνθούς,  “Κρέοντας”. Δείτε το ΕΔΩ. Είναι το τεύχος 25 κι ΕΔΩ δείτε το αμέσως προηγούμενο. Ο ΚΡΕΟΝΤΑΣ αναγκάστηκε να αναστέλλει την έκδοσή του στην πρώτη μεγάλη οικονομική κρίση. Σε δύσκολες εποχές δεν άντεχε άλλο, τα δυσβάσταχτα οικονομικά βάρη. Βέβαια κάθε φύλλο που αναστέλλει την έκδοσή του, θέλει να ελπίζει και ονειρεύεται την επανέκδοση του... Μακάρι να γίνει έτσι. Και να μην είναι μόνο οι καλές προθέσεις των ανθρώπων του Συλλόγου...

Στο ρόλο του Συνταξιούχου

Αν έχεις κάπου να κρατηθείς, αν μπορείς να περιμένεις, η υπομονή αμείβεται.
Άπό τις 24/10/2020 είμαι πια συνταξιούχος!… Όλα εξελίχθηκαν καλά, όπως το περίμενα και τον Νοέμβρη του 2020 μπήκαν τα χρήματα της σύνταξης μου στο λογαριασμό μου. κι από τότε όλα γίνονται κανονικά, στην ώρα τους... Η αγωνία μου μετρούσε από τον Νοέμβριο του 2019, οπότε και κατέθεσα τα χαρτιά μου. Μια διαδικασία που κράτησε σχεδόν ένα χρόνο! 

Όλα αυτά έγιναν μέσα σε μια πρωτόγνωρη, δύσκολη εποχή του κορονοϊού Covid-19, με λοκντάουν και χωρίς τις μικρές εφημερίδες που βγάζω. Και όμως, όλα πήγαν καλά! Με τη βοήθεια ανθρώπων που μας αγαπούν, των παιδιών της Σούλας, δεν έχασα καμιά από τις ρυθμίσεις που είχα κάνει... Και δεν στερηθήκαμε τίποτα, από τα βασικά πράγματα. Ο Ιεχωβά να τους ευλογεί!

Δοξάζω τον Ιεχωβά για την καλή έκβαση του πράγματος! Και τον ευχαριστώ, γιατί αν δεν ήταν το ισχυρό χέρι Του να με οπλίζει με υπομονή και εγκαρτέρηση, όλα θα ήταν πολύ πιο δύσκολα!

Μικρές πινελιές αγάπης

athina1

Γεμάτος όμορφες, ξεχωριστές πινελιές, είναι αυτός ο ιστότοπος που διαβάζετε. Ξεκίνησε, για να καλύψει κάποιες ανάγκες έκφρασης, με δημοσιογραφικό κυρίως περιεχόμενο και τον βλέπουμε να εξελίσσεται ουσιαστικά σε ένα σημείο συνάντησης και επαφής, ανάμεσα σε φίλους. Και η αναφορά στις πινελιές δεν είναι καθόλου τυχαία. Κάπως έτσι δεν λειτουργούν και οι ζωγράφοι; Μόνο που εδώ το πράγμα μοιράζεται, ανάμεσα στις λέξεις και τις εικόνες. Και περιγράφουν μια ζωή πραγματική, όχι από αυτές που κυριαρχούν στη φαντασία και στο διαδίκτυο.

Δοκιμασία από τον Covid-19

Ότι μέχρι χθες, μόνο ως θεωρία γνωρίζαμε, το είδαμε να εφαρμόζεται στη ζωή μας... Και πήραμε τα μαθήματα μας. Δείτε ΕΔΩ κι ΕΔΩ κι ΕΔΩ.

Το "φευγιό" της αδερφής μου

Η Γιωργία μας "έφυγε" για πάντα από κοντά μας το 2011. Και ο θάνατος του Γιάννη έναν ακριβώς χρόνο, μετά. Λιγοστεύουμε...

Έφυγε και ο Κωστής μας

Λιγοστεύουμε... Μετά τη Γεωργία μας, "έφυγε" και ο Κωστής μας. Τον αποχαιρετήσαμε (δείτε ΕΔΩ) με συγκίνηση... Θα τα ξαναπούμε αδελφέ!

Developed by OnScreen - Content by Nikos Theodorakis - Powered by FRIKTORIA