Και μετά την Ανάσταση, για τους Ορθόδοξους, όλα είναι ένα σουβλιστό αρνί και έθιμα

PenaΧθες λύπη για το θάνατο του Ιησού, σήμερα χαρά για την Ανάσταση. Την πιστεύουν όμως; Όχι, δυστυχώς, όλα αποτελούν έθιμα, σουβλυστό αρνί αν ο καιρός το επιτρέπει και μαγειρίτσα... Η γιορτή του Πάσχα, με τη μορφή που έχει σήμερα, δεν βασίζεται στην Αγία Γραφή. Επιπλέον, πολλά από τα έθιμά της προέρχονται από αρχαίες ειδωλολατρικές γιορτές της γονιμότητας. Και σήμερα Κυριακή, τσίκνα από τα σουβλιστα αρνιά, τσούγκρισμα με βαμμένα κόκκινα αυγά και στημένες οικογενειακές στιγμές... 

Ιστορική προέλευση: Το Πάσχα ήταν γιορτή των Εβραίων την οποία τηρούσαν σε ανάμνηση της απελευθέρωσής τους από την Αίγυπτο. Ο Χριστός όμως το κατάργησε και το αντικατέστησε με την τήρηση της Ανάμνησης του θανάτου του. (1 Κορινθίους 11:24) Το Πάσχα εισάχθηκε στη Χριστιανοσύνη μετά τους αποστολικούς χρόνους.

Ο καθηγητής θεολογίας Ν. Καλογεράς αναφέρει ότι “οι πρώτοι που εισήγαγαν τις ετήσιες γιορτές των Ιουδαίων στην εκκλησία δίνοντάς τους έννοια χριστιανική, ήταν οι εξ Ιουδαίων χριστιανοί, οι οποίοι και μετά τη μεταστροφή τους στη Χριστιανοσύνη εξακολουθούσαν να τηρούν τις γιορτές του ιουδαϊκού νόμου”. (Χριστιανική Αρχαιολογία, σ. 134, Αθήνα 1902, Έκδοση Α. Κωνσταντινίδης)

Ωστόσο, η Αγία Γραφή καταδίκαζε εκείνους που επέμεναν να τηρούν τον Ιουδαϊκό νόμο.—Γαλάτες 4:9-11.

Κουνέλια και λαγοί: Αυτά είναι σύμβολα της γονιμότητας τα οποία «προέρχονται από αρχαίες τελετουργίες και συμβολισμούς ειδωλολατρικών γιορτών της άνοιξης που γίνονταν στην Ευρώπη και στη Μέση Ανατολή». —Εγκυκλοπαίδεια Μπριτάνικα (Encyclopædia Britannica).

Αβγά: Οι ιστορικοί συνδέουν τα αβγά του Πάσχα με τις ανοιξιάτικες γιορτές της γονιμότητας. Για παράδειγμα, ο καθηγητής Στίλπων Κυριακίδης, σε ειδική μελέτη του, τα συνδέει με την προσφορά αβγών κατά τη λατρεία θεών της γονιμότητας όπως ο Άττις, ο Άδωνις και άλλοι. Ο θάνατος και η ανάσταση του Άττιος γιορτάζονταν από 22 έως 25 Μαρτίου, «όπως περίπου και το Πάσχα». 

Η Αγία Γραφή μάς λέει ότι δεν πρέπει να λατρεύουμε τον Θεό, ακολουθώντας παραδόσεις και έθιμα που τον δυσαρεστούν. (Μάρκος 7:6-8)

Το εδάφιο 2 Κορινθίους 6:17 αναφέρει: «“Βγείτε από ανάμεσά τους και αποχωριστείτε”, λέει ο Ιεχωβά, “και πάψτε να αγγίζετε αυτό που είναι ακάθαρτο”». Επομένως, όσοι θέλουν να ευαρεστούν τον Θεό, δεν γιορτάζουν αυτή τη γιορτή.

pasxa

Το Πάσχα είναι ο Ιουδαϊκός εορτασμός της θεϊκής απελευθέρωσης των Ισραηλιτών από την αιγυπτιακή δουλεία το 1513 Π.Κ.Χ. Ο Θεός, έδωσε εντολή στους Ισραηλίτες να θυμούνται αυτό το σπουδαίο γεγονός κάθε χρόνο τη 14η ημέρα του ιουδαϊκού μήνα Αβίβ, ο οποίος ονομάστηκε αργότερα Νισάν.—Έξοδος 12:42· Λευιτικό 23:5.

Η λέξη «Πάσχα» προέρχεται από μια εβραϊκή λέξη που σημαίνει «προσπέραση» και αναφέρεται στην περίπτωση κατά την οποία, ο Θεός γλίτωσε τους Ισραηλίτες από τη συμφορά που θανάτωσε κάθε πρωτότοκο στην Αίγυπτο. (Έξοδος 12:27· 13:15)

Προτού επιφέρει ο Θεός αυτή την καταστροφική πληγή, είπε στους Ισραηλίτες να τινάξουν στο ανώφλι και στους παραστάτες της πόρτας των σπιτιών τους το αίμα ενός σφαγμένου αρνιού ή κατσικιού. (Έξοδος 12:21, 22, υποσημείωση). Ο Θεός θα έβλεπε αυτό το σημείο και θα “προσπερνούσε” τα σπίτια τους, γλιτώνοντας έτσι τα πρωτότοκά τους.—Έξοδος 12:7, 13.

Ο Ιησούς γιόρτασε το Πάσχα στις 14 Νισάν του 33 Κ.Χ. και αμέσως μετά εγκαινίασε έναν νέο εορτασμό: το Δείπνο του Κυρίου. (Λουκάς 22:19, 20· 1 Κορινθίους 11:20) Το γεύμα αυτό αντικατέστησε το Πάσχα, επειδή τηρείται σε ανάμνηση της θυσίας “του Χριστού [ο οποίος είναι] το πασχαλινό αρνί”. (1 Κορινθίους 5:7)

Η λυτρωτική θυσία του Ιησού είναι ανώτερη από την πασχαλινή θυσία επειδή ελευθερώνει όλους τους ανθρώπους από τη δουλεία στην αμαρτία και στον θάνατο.—Ματθαίος 20:28· Εβραίους 9:15. 

Δείτε περισσότερα ΕΔΩ κι ΕΔΩ κι ΕΔΩ.

The News

Μια Γενναία Προσπάθεια για την Προώθηση της Αγίας Γραφής που ίσως δεν ξέραμε…

agia.grafi.thess.

agia.grafiΆφησε την τελευταία του πνοή στην παγωμένη στέπα της ανατολικής Σιβηρίας, συκοφαντημένος και ατιμασμένος. Λίγοι θυμούνται ότι ήταν μία από τις κύριες μορφές που συνέβαλαν στην πνευματική πρόοδο των Ελλήνων ομοεθνών του. Το όνομα αυτού του αγνοημένου πρωτοπόρου ήταν Σεραφείμ. Η γενναία προσπάθεια που έκανε να προωθήσει την Αγία Γραφή συνέτεινε στο θάνατό του.

Ο Σεραφείμ έζησε όταν η Ελλάδα αποτελούσε μέρος της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Σύμφωνα με τον Ορθόδοξο λόγιο Γεώργιο Μεταλληνό, χαρακτηριστικό εκείνης της περιόδου ήταν η «έλλειψις επαρκών σχολείων» και η «απαιδευσία του μεγαλυτέρου μέρους του λαού», ακόμη και του κλήρου.

Υπήρχε χάσμα ανάμεσα στην κοινή ελληνική και στην καθομιλουμένη με τις πολλές παραλλαγές της. Το χάσμα αυτό έγινε τόσο μεγάλο ώστε η κοινή ελληνική, στην οποία γράφτηκαν οι Χριστιανικές Ελληνικές Γραφές, δεν ήταν πλέον κατανοητή από εκείνους που δεν είχαν πάει σχολείο. Στη διαμάχη που επακολούθησε, η εκκλησία επέλεξε να υποστηρίξει την ακατανόητη πλέον κοινή ελληνική.

Αυτή ήταν η κατάσταση όταν γεννήθηκε ο Στέφανος Πωγωνάτος του Ιωάννη, γόνος γνωστής οικογένειας στη Λέσβο, γύρω στο 1670. Στο νησί επικρατούσε φτώχεια και αγραμματοσύνη. Η έλλειψη σχολείων ανάγκασε τον Στέφανο να μάθει τα πρώτα του γράμματα σε ένα τοπικό μοναστήρι. Σε πολύ νεαρή ηλικία χειροτονήθηκε διάκονος της Ελληνικής Ορθόδοξης Εκκλησίας και έλαβε το όνομα Σεραφείμ.

Γύρω στο 1693, η λαχτάρα του Σεραφείμ για γνώση τον οδήγησε στην Κωνσταντινούπολη. Με τον καιρό, χάρη στις ικανότητές του κέρδισε το σεβασμό επιφανών Ελλήνων. Λίγο αργότερα, ένα μυστικό ελληνικό εθνικιστικό κίνημα τον έστειλε ως εκπρόσωπο στον Τσάρο Πέτρο τον Μέγα της Ρωσίας. Ταξιδεύοντας προς και από τη Μόσχα, ο Σεραφείμ πέρασε από πολλά μέρη της Ευρώπης, όπου δέχτηκε τις επιρροές της μεταρρύθμισης στον τομέα της θρησκείας και της διανόησης. Το 1698, ο Σεραφείμ ταξίδεψε στην Αγγλία και έκανε σημαντικές γνωριμίες στο Λονδίνο και στην Οξφόρδη. Τον σύστησαν στον Αρχιεπίσκοπο του Καντέρμπουρι, την κεφαλή της Αγγλικανικής Εκκλησίας, γνωριμία η οποία επρόκειτο σύντομα να του φανεί χρήσιμη.

Εκδίδει μια Γραφή

Ενόσω βρισκόταν στην Αγγλία, ο Σεραφείμ κατέληξε στο συμπέρασμα ότι οι Έλληνες είχαν επιτακτική ανάγκη από μια καινούρια, ευκολονόητη μετάφραση της «Καινής Διαθήκης» (των Χριστιανικών Ελληνικών Γραφών). Χρησιμοποιώντας ως βάση τη μετάφραση που είχε κάνει μισό και πλέον αιώνα νωρίτερα ο μοναχός Μάξιμος, ο Σεραφείμ έβαλε στόχο να εκδώσει μια νέα, πιο ευκολονόητη μετάφραση χωρίς λάθη. Ξεκίνησε το έργο του με ενθουσιασμό, αλλά σύντομα του τελείωσαν τα χρήματα. Οι προοπτικές φάνηκαν να βελτιώνονται όταν ο Αρχιεπίσκοπος του Καντέρμπουρι υποσχέθηκε να προσφέρει την απαραίτητη οικονομική ενίσχυση. Ενθαρρυμένος από αυτή την υποστήριξη, ο Σεραφείμ αγόρασε χαρτί και έκλεισε συμφωνία με έναν τυπογράφο.

Η εκτύπωση, όμως, έφτασε μόνο μέχρι τα μισά του Ευαγγελίου του Λουκά. Κατόπιν, οι πολιτικές αλλαγές στην Αγγλία έκαναν τον Αρχιεπίσκοπο του Καντέρμπουρι να διακόψει κάθε περαιτέρω χρηματοδότηση. Ο Σεραφείμ, απτόητος, βρήκε μερικούς εύπορους χρηματοδότες και κατάφερε να εκδώσει την αναθεωρημένη μετάφρασή του το 1703. Μέρος του κόστους καλύφτηκε από την Εταιρία για τη Διάδοση του Ευαγγελίου σε Ξένες Χώρες.

Η παλιότερη δίτομη μετάφραση του Μαξίμου περιλάμβανε το πρωτότυπο ελληνικό κείμενο. Ήταν ογκώδης και βαριά. Η αναθεωρημένη μετάφραση του Σεραφείμ τυπώθηκε με μικρότερα στοιχεία, περιείχε μόνο τη μετάφραση στη νεοελληνική και ήταν πιο λεπτή και φτηνότερη.

Τροφοδοτεί τη Διαμάχη

«Η επανέκδοσις αύτη ανταπεκρίνετο βεβαίως εις πραγματικάς ανάγκας του λαού», σημειώνει ο λόγιος Γεώργιος Μεταλληνός. «Ο Σεραφείμ όμως εύρε την ευκαιρίαν να επιτεθή κατά της αντιδρώσης εις τας μεταφράσεις [της Αγίας Γραφής] μερίδος του Κλήρου». Ο κλήρος εξαγριώθηκε όταν ο Σεραφείμ δήλωσε στον πρόλογο ότι είχε εκπονήσει τη μετάφρασή του “ιδιαίτερα για κάποιους ιερείς και μερικούς αρχιερείς, που δεν καταλαβαίνουν την [κοινή] ελληνική γλώσσα, για να μπορέσουν με τη βοήθεια του Παναγίου Πνεύματος, καθώς θα διαβάζουν . . . να καταλάβουν κάτι από το πρωτότυπο, ώστε να το μεταδώσουν στους απλούς Χριστιανούς”. (Το Ζήτημα της Μεταφράσεως της Αγίας Γραφής εις την Νεοελληνικήν Κατά τον ΙΘ΄ Αιώνα) Έτσι ο Σεραφείμ βρέθηκε μέσα στη δίνη του πολέμου που μαινόταν στις τάξεις της Ελληνικής Ορθόδοξης Εκκλησίας σχετικά με τις μεταφράσεις της Γραφής.

Από τη μία πλευρά ήταν εκείνοι που αντιλαμβάνονταν ότι η πνευματική και ηθική ανάπτυξη του λαού εξαρτόταν από την επαφή του με τη Γραφή. Πίστευαν επίσης ότι και οι ίδιοι οι κληρικοί έπρεπε να βελτιώσουν τη γνώση τους γύρω από τις Γραφές. Επιπρόσθετα, οι υπέρμαχοι των μεταφράσεων της Αγίας Γραφής υποστήριζαν ότι οι Γραφικές αλήθειες μπορούν να εκφραστούν σε οποιαδήποτε γλώσσα. —Αποκάλυψη 7:9.

Οι πολέμιοι των μεταφράσεων της Γραφής χρησιμοποιούσαν την πρόφαση ότι οποιαδήποτε απόδοση της Γραφής θα νόθευε το περιεχόμενό της και θα καταργούσε την εξουσία της εκκλησίας σε ερμηνευτικά και δογματικά ζητήματα. Αλλά ο πραγματικός τους φόβος ήταν ότι οι Προτεστάντες χρησιμοποιούσαν τη μετάφραση της Γραφής ως μέσο για να διεισδύσουν στην Ελληνική Ορθόδοξη Εκκλησία. Πολλοί κληρικοί πίστευαν ότι είχαν καθήκον να εναντιωθούν σε οποιαδήποτε τάση φιλική προς τους Προτεστάντες, περιλαμβανομένων και των προσπαθειών να γίνει η Γραφή κατανοητή στον κοινό λαό. Ως εκ τούτου, η μετάφραση της Γραφής αποτέλεσε το επίμαχο ζήτημα στη σύγκρουση μεταξύ Προτεσταντισμού και Ορθοδοξίας.

Μολονότι ο Σεραφείμ δεν είχε καμιά πρόθεση να εγκαταλείψει την Ορθόδοξη Εκκλησία, εξέθεσε ανοιχτά την άγνοια και τη μισαλλοδοξία των κληρικών που τον πολεμούσαν. Στον πρόλογο της «Καινής Διαθήκης» του, έγραψε: “Είναι αναγκαίο για κάθε θεοσεβή Χριστιανό να διαβάζει την Αγία Γραφή”, ώστε “να γίνεται μιμητής του Χριστού και υπάκουος στη διδαχή . . . του”. Ο Σεραφείμ υποστήριζε ότι η απαγόρευση της μελέτης των Γραφών προερχόταν από τον Διάβολο.

Κύμα Εναντίωσης

Όταν η μετάφραση του Σεραφείμ έφτασε στην Ελλάδα, προκάλεσε την οργή του θρησκευτικού κατεστημένου. Η νέα μετάφραση τέθηκε υπό απαγόρευση. Κάηκαν αντίτυπά της, ενώ οποιοσδήποτε την είχε στην κατοχή του ή τη διάβαζε απειλούνταν με αφορισμό. Ο Πατριάρχης Γαβριήλ Γ΄ απαγόρευσε την κυκλοφορία της μετάφρασης του Σεραφείμ, αποκαλώντας την περιττή και ανώφελη.

Μολονότι ο Σεραφείμ δεν απελπίστηκε, διέκρινε την ανάγκη να είναι προσεκτικός. Παρά την επίσημη απαγόρευση της εκκλησίας, αρκετοί κληρικοί και λαϊκοί είδαν με συμπάθεια τη μετάφρασή του, την οποία ο Σεραφείμ διένειμε με μεγάλη επιτυχία. Ωστόσο, η σύγκρουσή του με ισχυρούς αντιπάλους κάθε άλλο παρά είχε τελειώσει.

Η Αρχή του Τέλους

Εκτός του ότι προώθησε τη διάδοση της Αγίας Γραφής, ο Σεραφείμ αναμείχθηκε επίσης σε επαναστατικά και εθνικιστικά κινήματα. Για να επιδιώξει αυτούς τους σκοπούς, ξαναπήγε στη Μόσχα το καλοκαίρι του 1704. Έγινε σύμβουλος του Πέτρου του Μεγάλου και για κάποιο διάστημα διετέλεσε καθηγητής στη Ρωσική Βασιλική Ακαδημία. Επειδή, όμως, ανησυχούσε για το τι θα γινόταν με τη μετάφρασή του, επέστρεψε στην Κωνσταντινούπολη το 1705.

Σε μια επανέκδοση της μετάφρασής του το ίδιο εκείνο έτος, ο Σεραφείμ αφαίρεσε τον επικριτικό πρόλογο της αρχικής έκδοσης. Πρόσθεσε μια απλή εισαγωγή που ενθάρρυνε την ανάγνωση της Γραφής. Αυτή η έκδοση κυκλοφόρησε ευρέως, και δεν αναφέρεται καμιά αρνητική αντίδραση από την πλευρά του πατριαρχείου.

Μολαταύτα, ένα συντριπτικό πλήγμα ήρθε το 1714 από τον Αλέξανδρο Ελλάδιο, έναν Έλληνα περιηγητή και πολέμιο των μεταφράσεων της Γραφής. Στο βιβλίο του «Η Σημερινή Κατάσταση της Ελληνικής Εκκλησίας» (Status Præsens Ecclesiæ Græcæ), εξαπέλυσε σφοδρή επίθεση ενάντια στους μεταφραστές και στις αποδόσεις της Γραφής. Ο Ελλάδιος αφιέρωσε ένα ολόκληρο κεφάλαιο στον Σεραφείμ, παρουσιάζοντάς τον ως κλέφτη, καταχραστή, αγράμματο και ανήθικο απατεώνα. Υπήρχε ψήγμα αλήθειας σε αυτές τις κατηγορίες; Ο συγγραφέας Στυλιανός Μπαϊρακτάρης εκφράζει την τεκμηριωμένη άποψη πολλών λογίων όταν αποκαλεί τον Σεραφείμ “εργάτη και φωτισμένο πρωτοπόρο” ο οποίος δέχτηκε επιθέσεις επειδή προηγούνταν της εποχής του. Ωστόσο, το βιβλίο του Ελλαδίου συνέτεινε στο κακό τέλος του Σεραφείμ.

Τον Τυλίγει ένα Σύννεφο Καχυποψίας

Όταν ο Σεραφείμ επέστρεψε στη Ρωσία το 1731, ο Πέτρος ο Μέγας είχε πεθάνει. Ως εκ τούτου, ο Έλληνας διάκονος δεν είχε καμιά επίσημη προστασία. Η Αυτοκράτειρα Άννα Ιβάνοβνα ήταν πολύ προσεκτική όσον αφορά οποιαδήποτε ενδεχόμενη ανατρεπτική δραστηριότητα στην επικράτειά της. Τον Ιανουάριο του 1732 διαδόθηκε στην Αγία Πετρούπολη ότι ένας Έλληνας κατάσκοπος δρούσε εναντίον των συμφερόντων της αυτοκρατορίας. Οι υποψίες στράφηκαν στον Σεραφείμ. Τον συνέλαβαν και τον έστειλαν στη μονή Νιέφσκι για ανάκριση. Στη μονή αυτή υπήρχε ένα αντίτυπο του βιβλίου του Ελλαδίου, το οποίο κατηγορούσε τον Σεραφείμ για διάφορα εγκλήματα. Με τρεις γραπτές διαψεύσεις, ο διάκονος προσπάθησε να ανασκευάσει τις κατηγορίες. Η ανάκριση διήρκεσε περίπου πέντε μήνες, και το σύννεφο της καχυποψίας που αιωρούνταν πάνω από τον Σεραφείμ δεν ήταν εύκολο να διαλυθεί.

Εφόσον δεν προσκομίστηκε κανένα συγκεκριμένο ενοχοποιητικό στοιχείο εναντίον του, ο Σεραφείμ διέφυγε τη θανατική ποινή. Λόγω της λασπολογίας του Ελλαδίου, όμως, οι αρχές δεν ήταν διατεθειμένες να τον αφήσουν ελεύθερο. Ο Έλληνας διάκονος καταδικάστηκε σε ισόβια εξορία στη Σιβηρία. Η ετυμηγορία ανέφερε ότι η καταδίκη βασίστηκε στις κατηγορίες που περιέχονταν “στο τυπωμένο σύγγραμμα του Έλληνα Ελλαδίου”. Τον Ιούλιο του 1732 ο Σεραφείμ έφτασε σιδηροδέσμιος στην ανατολική Σιβηρία και ρίχτηκε στη διαβόητη φυλακή του Οχότσκ.

Περίπου τρία χρόνια αργότερα ο Σεραφείμ πέθανε, εγκαταλειμμένος και ξεχασμένος. Μερικές φορές, η κρίση του και οι μέθοδοί του ήταν άστοχες και ασύνετες, αλλά η μετάφρασή του είναι μία από τις πολλές μεταφράσεις της Γραφής που είναι τώρα διαθέσιμες στη σύγχρονη ελληνική. Μεταξύ αυτών είναι και η ευκολονόητη Μετάφραση Νέου Κόσμου, η οποία κυκλοφορεί και σε αρκετές άλλες γλώσσες. Πόσο ευγνώμονες μπορούμε να είμαστε για το ότι ο Ιεχωβά Θεός έχει διατηρήσει το Λόγο του ώστε οι άνθρωποι σε κάθε τόπο να έχουν την ευκαιρία να «έρθουν σε ακριβή γνώση της αλήθειας»! —1 Τιμόθεο 2:3, 4.

[Υποσημείωση]

Βλέπε «Ο Αγώνας για Μετάφραση της Γραφής στη Σύγχρονη Ελληνική», στη Σκοπιά 15 Νοεμβρίου 2002, σελίδες 26-29. Δείτε ΕΔΩ.

  • Αναδημοσίευση από τη ΣΚΟΠΙΑ της 15 Μαΐου 2006

Σχόλια (0)

There are no comments posted here yet

Υποβάλετε το σχόλιό σας

Posting comment as a guest. Sign up or login to your account.
Συννημένα (0 / 3)
Share Your Location

Αυτό είναι το χωριό μου, το όμορφο Θραψανό, που ονειρευόμουν να ζήσω, κάποτε...

Αυτό είναι το χωριό μου, το Θραψανό... Φωτογραφημένο στις 6 Ιουλίου 2012. Τον αγαπώ αυτόν τον τόπο. Και κάποτε, ονειρευόμουν να ζήσω εκεί αρκετό καιρό, όταν θα έβγαινα στη σύνταξη.  Τώρα πια είμαι συνταξιούχος, έχοντας αλλάξει άποψη και πρωτεραιότητες στη ζωή μου... Η στιγμή που νόμιζα ότι δεν θα ερχόταν ποτέ, ήρθε! Δείτε ΕΔΩ μερικά πράγματα για το χωριό μου...

spiti.ktiti.dek23

Όταν η ζωή δεν το βάζει κάτω… Οι βουκαμβίλιες που ξεράθηκαν από την παγωνιά του Γενάρη 2017, όταν το χιόνι το έστρωσε για τα καλά στο χωριό (δες την ακριβώς από κάτω φωτογραφία, διότι είναι πολύ σπάνιο το χιόνι στο χωριό μας σε υψόμετρο 350 μ.). Χρειάστηκε να περιμένουμε λίγο... Αλλά ο χρόνος δεν είναι πρόβλημα, όσο είμαστε όρθιοι, μπορούμε και αντέχουμε τις αντιξοότητες… Η φωτογραφία αυτή, είναι τραβηγμένη το Νοέμβρη του 2023 όταν βάψαμε με άλλο χρώμα την εξωτερική και εσωτερική αυλή του σπιτιού...

xionismeno.spiti090117

Φωτογραφία τραβηγμένη στις 9/1/2017, στο χιονιά που άρεσε σε όλο το Θραψανό. Το πατρικό μου σπίτι, χιονισμένο. Απόλαυση οφθαλμών… Ευχαριστώ όσους είχαν την καλοσύνη και την προνοητικότητα να μου στείλουν αυτή τη φωτογραφία… Κάθε εποχή στο χωριό μου είναι όμορφη. Έτσι το βλέπω εγώ, έχοντας προσωπικά βιώματα… Οι όμορφες βουκαμβίλιες, από αυτόν τον πάγο, ξεράθηκαν, σε αντίθεση με την τριανταφυλλιά που, για άλλη μια φορά, αποδείχτηκε πολύ δυνατή και άντεξε... Αλλά η ζωή δεν σταματά! Ξαναπέταξαν πράσινα κλαριά, ξαναζωντάνεψαν!

parteria6

Φτιάξαμε και τα παρτέρια στα δυο περιβολάκια στην εξωτερική αυλή... Ο επόμενος στόχος, αν το θέλει ο Θεός και τον καταφέρουμε, είναι να μπουν πλακάκια και στις αυλές, τόσο στην εσωτερική, όσο και στην εξωτερική. Και μια πραγματική εξώπορτα που θα προστατεύει το σπίτι μας, καλύτερα, από τους ανόητους που δεν λείπουν. Ο στόχος παραμένει. Ελπίζω να τα καταφέρουμε να τον υλοποιήσουμε σ' αυτή τη ζωή.

thrapsano.arxio

Και μια ιστορική φωτογραφία που δείχνει το χωριό των πιθαράδων... Κρήτη, Θραψανό, 1958-1962, φωτογραφία του Roland Hampe. Την είδαμε δημοσιευμένη στη εφημερίδα ΠΑΤΡΙΣ Ηρακλείου της 10/5/2023. Τα νέα παιδιά, στις μέρες μας, συνεχίζουν αυτή την τέχνη. Αν τα βοηθούσε λίγο και η Πολιτεία, όλα θα ήταν καλύτερα... Δείτε κι αυτό ΕΔΩ το υπέροχο ντοκιμαντέρ για την αγγειοπλαστική στο Θραψανό που προβλήθηκε το Φλεβάρη του 2024  από την ΕΡΤ 3.

patris220624

Από την ημερήσια Ηρακλειώτικη εφημερίδα, ΠΑΤΡΙΣ. Την είδαμε δημοσιευμένη στη στήλη Η ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ, το Σάββατο 22/6/2024 με την ένδειξη: 1958-1962, Κρήτη, Θραψανό. Φωτογραφία Roland Hame (πηγή: Άσπρο και Μαύρο). Η φωτογραφία έχει και μια ακόμα συναισθηματική αξία για μένα. Τραβήχτηκε, όταν εγώ γενήθηκα. Και προφανώς έχει επιχρωματιστεί. Δεν υπήρχε χρωματιστό φίλμ, τότε...

egkainia.domis.agioplastikis

Κάτι μεγάλο και όμορφο έγινε στο χωριό μας. Ένα κέντρο Μινωικής αγγειπλασττικής. Για να θυμόμαστε την ιστορία, το ξεκίνησε ο πρώην δήμαρχος Θραψανού, Μανόλης Λαδωμένος, αλλά διάφορες δυσκολίες που δεν γνωρίζομαι δεν το άφησδαν να ολοκληρωθεί. Το εεκαινία σε ο δήμρχος κ. Κεγκέρογλου! Χαιρόμαστε που ένα σημαντικό και εμβληματικό έργο πολιτιστικής υποδομής, είναι πραγματικότητα. Ως αποτέλεσμα συνένωσης δυνάμεων του Δήμου Μινώα, του Υπουργείου Πολιτισμού, του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, με την αρωγή της Περιφέρειας Κρήτης.

Ξεκίνησε να λειτουργεί στο χωριό μας, το Θραψανό, μια αξιόπιστη Δομή Αγγειοπλαστικής...

Σε ποια φάση βρίσκεται σήμερα η σελήνη; Θέλετε να ξέρετε;

Κάποτε το θέλαμε να επιστρέψουμε, όσο τίποτα άλλο... Τώρα, δεν είμαι πια βέβαιος...

elies.a.nikola1.081220

Μια προσπάθεια πριν τρία χρόνια να ξαναφτιάξω τις ελιές μου σε συργασία με συγχωριανό μου φίλο και συμμαθητή από το σχολείο απέδωσε σε μια πρώτη φάση, τρία χρόνια τώρα. Πέσαμε σε κακές εποχές. Ξηρασία, κακοχρονιά, αλλά είχα μια ευχάριστη έκπληξη από τον Μιχάλη. Παρά τις δυσκολίες βγάλαμε το λάδι της χρονιάς μας. Ευγνώμονες!

livades.diakopes2013

Η Λιβάδα... Η τεχνιτή λίμνη στο χωριό μου που τα καλοκαίρια περνούσα πολλές ώρες εδώ... Πανέμορφη και πάντα έχει κάτι εξαιρετικό να σου δώσει... Δείτε ΕΔΩ ένα βίντεο που τραβηξα πριν μερικά χρόνια από τη λίμνη. Έτσι είναι και σήμερα. Δεν έχει αλλάξει τίποτα... Η ίδια ομορφιά! Μόνο που εγώ δεν μπορώ να είμαι κοντά της, πια, με τη συχνότητα που ήμουν κάποτε...

panoramiki.livada.2014

Ιδού και μια πανοραμική φωτογραφία της λίμνης, που τράβηξα το χειμώνα του 2014 όταν κατέβηκα στο χωριό, για να μαζέψω τις ελιές μου...  Ελάτε, αν θέλετε, να σας πάω στις ελιές μου στου Μπουρμά. Δείτε ΕΔΩ. Τα τελευταία χρόνια δεν είχαν καρπό και από ότι δείχνουν τα πράγματα, ούτε και φέτος... Λογικό. Για να δώσουν καρπό, πρέπει να καλλιεργηθούν σωστά και φυσικά να βάλεις λιπάσματα. Κι αν το δεις από οικονομική άποψη, δεν είμαι βέβαιος ότι αξίζει τον κόπο...

 

 

Η ΕΡΓΑΣΙΑ ΜΑΣ ΚΑΙ Η ΠΙΣΤΗ ΜΑΣ

Η Αγία Γραφή περιγράφει μερικές φορές τους ανθρώπους με βάση την εργασία που έκαναν. Μιλάει για τον “Ματθαίο, τον εισπράκτορα φόρων”, τον “Σίμωνα τον βυρσοδέψη” και τον “Λουκά, τον αγαπητό γιατρό”. (Ματθ. 10:3· Πράξ. 10:6· Κολ. 4:14) Κάτι άλλο που χαρακτηρίζει τους ανθρώπους είναι οι πνευματικοί διορισμοί ή τα προνόμιά τους. Διαβάζουμε για τον Βασιλιά Δαβίδ, τον προφήτη Ηλία και τον απόστολο Παύλο. Αυτοί οι άντρες εκτιμούσαν τους θεόδοτους διορισμούς τους. Παρόμοια και εμείς, αν έχουμε προνόμια υπηρεσίας, πρέπει να τα εκτιμούμε.

Ο αρχικός σκοπός του Ιεχωβά για την ανθρωπότητα ήταν να ζει για πάντα εδώ στη γη. (Γέν. 1:28· Ψαλμ. 37:29) Ο Θεός πρόσφερε γενναιόδωρα στον Αδάμ και στην Εύα διάφορα πολύτιμα δώρα που τους έδιναν τη δυνατότητα να απολαμβάνουν τη ζωή. (Διαβάστε Ιακώβου 1:17) Ο Ιεχωβά τούς χάρισε ελεύθερη βούληση, την ικανότητα να κάνουν λογικές σκέψεις και τη δυνατότητα να αγαπούν και να απολαμβάνουν φιλίες.

Ο Δημιουργός μιλούσε στον Αδάμ και τον συμβούλευε για το πώς να δείχνει την υπακοή του. Ο Αδάμ μάθαινε επίσης πώς να καλύπτει τις ανάγκες του καθώς και πώς να φροντίζει τα ζώα και τη γη. (Γέν. 2:15-17, 19, 20) Ο Ιεχωβά προίκισε επίσης τον Αδάμ και την Εύα με τις αισθήσεις της γεύσης, της αφής, της όρασης, της ακοής και της όσφρησης. Έτσι μπορούσαν να απολαμβάνουν πλήρως την ομορφιά και τα άφθονα αγαθά του παραδεισένιου σπιτιού τους. Για το πρώτο ανθρώπινο ζευγάρι, οι δυνατότητες να έχουν απόλυτα ικανοποιητική εργασία, να νιώθουν πλήρεις και να κάνουν ανακαλύψεις, ήταν απεριόριστες.

Τι μπορούμε να μάθουμε από τα λόγια που είπε ο Ιησούς στον Πέτρο; Χρειάζεται να προσέξουμε ώστε να μην αφήσουμε την αγάπη μας για τον Χριστό να εξασθενήσει και την προσοχή μας να αποσπαστεί από τα συμφέροντα της Βασιλείας. Ο Ιησούς γνώριζε πολύ καλά τις πιέσεις που σχετίζονται με τις ανησυχίες αυτού του συστήματος πραγμάτων. Ας μάθουμε, να εκτιμούμε όσα έχουμε...

ΕΝΑ SITE "ΑΠΑΓΚΙΟ" ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ ΜΑΣ!

Αυτόν τον ιστότοπο τον «παλεύω» πολλά χρόνια. Πολύ πριν γνωρίσω την αλήθεια και βρω σκοπό στη ζωή μου. Φανταζόμουν τον εαυτό μου συνταξιούχο στο χωριό, με μια σχετικά καλή οικονομική επιφάνεια, δεδομένης μιας καλής σύνταξης που είχα οικοδομήσει πολλά πάνω της και ήθελα να έχω κάτι, για να περνάω το χρόνο μου.

Σήμερα, όλα έχουν αλλάξει γύρω μου, όλα εκτός από το Site αυτό. Δηλαδή, άλλαξε κι αυτό λιγάκι προσανατολισμό… Αντί να περνάει την ώρα του με κούφια δημοσιογραφικά θέματα, που δεν είχαν να προσφέρουν και πολλά πράγματα στους ανθρώπους, προσφέρει ελπίδα για ένα βέβαιο, καλύτερο αύριο.

Αυτήν την αληθινή ελπίδα, προσπαθεί να βάλει στις καρδιές των αναγνωστών του και να τους ενθαρρύνει να πιστέψουν ότι όλες αυτές οι δυσκολίες κάθε μορφής που ζούμε είναι παροδικές. Τα ωραία, είναι μπροστά μας... Και μπορούμε να τα ζήσουμε, φτάνει να το θέλουμε πραγματικά.

Αρκεί να μη στηριζόμαστε στην αξιοπιστία των ανθρώπων που σήμερα είναι κι αύριο όχι… Ούτε στις δυνάμεις μας. Αλλά στον Λόγο Εκείνου που είναι απόλυτα αξιόπιστος και να ακολουθούμε στη ζωή μας τις φωτεινές προειδοποιητικές  πινακίδες που έχει βάλει στο δρόμο μας…

ΚΡΕΟΝΤΑΣ, τέλος...

Το φύλλο που βλέπετε εδώ είναι το τελευταίο της εκδοτικής προσπάθειας του Εξωραϊστικού Συλλόγου της Κολοκυνθούς,  “Κρέοντας”. Δείτε το ΕΔΩ. Είναι το τεύχος 25 κι ΕΔΩ δείτε το αμέσως προηγούμενο. Ο ΚΡΕΟΝΤΑΣ αναγκάστηκε να αναστέλλει την έκδοσή του στην πρώτη μεγάλη οικονομική κρίση. Σε δύσκολες εποχές δεν άντεχε άλλο, τα δυσβάσταχτα οικονομικά βάρη. Βέβαια κάθε φύλλο που αναστέλλει την έκδοσή του, θέλει να ελπίζει και ονειρεύεται την επανέκδοση του... Μακάρι να γίνει έτσι. Και να μην είναι μόνο οι καλές προθέσεις των ανθρώπων του Συλλόγου...

Στο ρόλο του Συνταξιούχου

Αν έχεις κάπου να κρατηθείς, αν μπορείς να περιμένεις, η υπομονή αμείβεται.
Άπό τις 24/10/2020 είμαι πια συνταξιούχος!… Όλα εξελίχθηκαν καλά, όπως το περίμενα και τον Νοέμβρη του 2020 μπήκαν τα χρήματα της σύνταξης μου στο λογαριασμό μου. κι από τότε όλα γίνονται κανονικά, στην ώρα τους... Η αγωνία μου μετρούσε από τον Νοέμβριο του 2019, οπότε και κατέθεσα τα χαρτιά μου. Μια διαδικασία που κράτησε σχεδόν ένα χρόνο! 

Όλα αυτά έγιναν μέσα σε μια πρωτόγνωρη, δύσκολη εποχή του κορονοϊού Covid-19, με λοκντάουν και χωρίς τις μικρές εφημερίδες που βγάζω. Και όμως, όλα πήγαν καλά! Με τη βοήθεια ανθρώπων που μας αγαπούν, των παιδιών της Σούλας, δεν έχασα καμιά από τις ρυθμίσεις που είχα κάνει... Και δεν στερηθήκαμε τίποτα, από τα βασικά πράγματα. Ο Ιεχωβά να τους ευλογεί!

Δοξάζω τον Ιεχωβά για την καλή έκβαση του πράγματος! Και τον ευχαριστώ, γιατί αν δεν ήταν το ισχυρό χέρι Του να με οπλίζει με υπομονή και εγκαρτέρηση, όλα θα ήταν πολύ πιο δύσκολα!

Μικρές πινελιές αγάπης

athina1

Γεμάτος όμορφες, ξεχωριστές πινελιές, είναι αυτός ο ιστότοπος που διαβάζετε. Ξεκίνησε, για να καλύψει κάποιες ανάγκες έκφρασης, με δημοσιογραφικό κυρίως περιεχόμενο και τον βλέπουμε να εξελίσσεται ουσιαστικά σε ένα σημείο συνάντησης και επαφής, ανάμεσα σε φίλους. Και η αναφορά στις πινελιές δεν είναι καθόλου τυχαία. Κάπως έτσι δεν λειτουργούν και οι ζωγράφοι; Μόνο που εδώ το πράγμα μοιράζεται, ανάμεσα στις λέξεις και τις εικόνες. Και περιγράφουν μια ζωή πραγματική, όχι από αυτές που κυριαρχούν στη φαντασία και στο διαδίκτυο.

Δοκιμασία από τον Covid-19

Ότι μέχρι χθες, μόνο ως θεωρία γνωρίζαμε, το είδαμε να εφαρμόζεται στη ζωή μας... Και πήραμε τα μαθήματα μας. Δείτε ΕΔΩ κι ΕΔΩ κι ΕΔΩ.

Το "φευγιό" της αδερφής μου

Η Γιωργία μας "έφυγε" για πάντα από κοντά μας το 2011. Και ο θάνατος του Γιάννη έναν ακριβώς χρόνο, μετά. Λιγοστεύουμε...

Έφυγε και ο Κωστής μας

Λιγοστεύουμε... Μετά τη Γεωργία μας, "έφυγε" και ο Κωστής μας. Τον αποχαιρετήσαμε (δείτε ΕΔΩ) με συγκίνηση... Θα τα ξαναπούμε αδελφέ!

Developed by OnScreen - Content by Nikos Theodorakis - Powered by FRIKTORIA