"Κλείσαμε" το τ. 176, της εφημερίδας "ΗΛΕΚΤΡΙΚΟΣ Σιδηρόδρομος". Και τώρα, πιεστήριο!

ilektikos175

Αυτό είναι το φύλλο του ΗΛΕΚΤΡΙΚΟΥ τ. 175, το φύλλο που κυκλοφορεί τώρα. Μπορείτε να το δείτε όπως είναι τυπωμένο ΕΔΩ. Σταθερός, όπως πάντα στην παρουσία του! Σταθεροί και οι άνθρωποι που έχουν την ευθύνη έκδοσης του, από το Σωματείο Συνταξιούχων ΗΣΑΠ, η Διοίκηση του. Την Παρασκευή 27/12/2024 πήρα ύλη για το νέο τεύχος. Και χθες το μεσημέρα κατά τη μία πήγαμε στο τυπογραφείο κάναμε τις τελευταίες "πινελλιές" και την "κλείσαμε".

anagrafi.040324

Εδώ, σ' αυτό το τυπογραφείο, την ΑΝΑΓΡΑΦΗ, στο Περιστέρι, γίνεται η τεχνική επεξεργασία του "ΗΛΕΚΤΡΙΚΟΥ Σιδηρόδρομου". Η Ανδρομάχη ή Μάχη είναι η κοπέλα που συνεργαζόμαστε. Την ευχαριστούμε για την άψογη συνεργασία, όπως και τους ανθρώπους του τυπογραφείου, Σάκη και Δημήτρη.

ilektrikos.171Η έκδοση μιας εφημερίδας είναι ένας κύκλος. Μόλις ολοκληρωθεί ένα τεύχος και αφού περάσει λίγος καιρός και το χαρούν οι ανθρωποι του, αρχίζουμε να ετοιμάζουμε το επόμενο. Έτσι λοιπόν  την Παρασκευή 27 Δεκεμβρίου 2024 κατέβηκα στον Πειραιά για να παραλάβω το υλικό για το νέο τεύχος 176.  Και παρότι ήταν μια περίοδος γιορτών με πολλές ενδιάμεσες αργίες, όλα πήγαν καλά και χθες το μεσιμέρι, ώρα 13:00 πήγαμε εκεί και την "κλείσαμε" δίνοντας τις τελευταίες πινελιές ώστε να φύγει για το πιεστήριο... Εδώ όμως θα τη δείτε σε λίγες ώρες, κατά το μεσημέρι...

Χαίρομαι κάθε φορά που συμβαίνει να  ολοκληρώνουμε αυτή τη διαδικασία, επειδή είναι απόλυτα σταθεροί και κάνουμε πραγματική δουλειά, όταν βρισκόμαστε από κοντά... Όλα τριγύρω αλλάζουμε κι όλα τα ίδια μένουν, λέει ένας ποιητής. Ο χρόνος φεύγει σαν αέρας. Είναι μια όμορφη διαδικασία που γίνεται, κάθε δίμηνο. Διότι κάθε πράγμα που αξίζει, έχει τη δουλειά του. Τίποτα και πουθενά, κάτι, δε γίνεται "μαγικά" κι από μόνο του.

Το συναίσθημα; Χαρά για κάτι όμορφο που δημιουργούμε τακτικά με συνέπεια και συνέχεια. Μια όμορφη διαδικασία που επαναλαμβάνεται σταθερά, χρόνια τώρα. Και δεν ξέρω το γιατί (ή μάλλον ξέρω...) αλλά μ' αρέσει πολύ όλη αυτή η διαδικασία. Κι αυτό, το κάνουν οι άνθρωποι του να φαίνεται έτσι. Ιδιαίτερα ο πρόεδρος Θύμιος Ρουσιάς! Νιώθω την αγάπη τους, τη ζεστασιά, την καλή συνεργασία τους που αποτυπώνεται και στην ποιότητα της δουλειάς μας.

Και κάπως έτσι η ιστορία μας με το Σωματείο Συνταξιούχων ΗΣΑΠ, σύνεχίζεται. Δεν είναι καθόλου τυχαίο που θεωρώ μεγάλο προνόμιο μου να συνεχίζω μαζί τους αυτό που ξεκίνησε εδώ και 30 χρόνια, από τη γέννηση της εφημερίδας με τους συνταξιούχους του ΗΣΑΠ. Ανθρώπους ξεχωριστούς, με ήθος και συνείδηση που σπάνια βρίσκεις στον κόσμο, στο συνάφι εκείνων που ασχολούνται με τα κοινά. 

Αν και έχω αλλάξει δύο ανθρώπους, στις θέσεις ευθύνης του προέδρου στο Σωματείο, τον Μανώλη Φωτόπουλο στο ξεκίνημα και για 15 χρόνια και τον Θύμιο Ρουσιά τα τελευταία 12 χρόνια, ποτέ δεν είχα πρόβλημα από κανέναν τους. Τον Θύμιο τον ήξερα και συνεργάστηκα μαζί του, άλλα δέκα χρόνια πριν, καθώς ήταν ο Γραμματέας του Σωματείου, επί εποχής Φωτόπουλου.

Εξαιρετικοί άνθρωποι! Είναι από αυτούς που λύνουν, αντί να δημιουργούν προβλήματα, που χαίρονται μ' αυτό που κάνουν και δεν μιζεριάζουν από λάθη που μπορεί να συμβούν. Και επιπλέον, εκτιμούν πολύ τη δουλειά που τους προσφέρω, όλα αυτά τα χρόνια.

Κι όταν λέω «φτιάχνω» την εφημερίδα που βλέπετε, εννοώ ότι τη σχεδιάζω και την υλοποιώ ως έκδοση. Δίνω δηλαδή μορφή στα άψυχα κείμενα. Στην έκδοση που μπορείτε να δείτε πατώντας ΕΔΩ, και που είναι η τελευταία, όπως θα διαπιστώσετε.

Είναι ένα έντυπο «συνδικαλιστικό», με την έννοια ότι προβάλλει τη δράση του Σωματείου, αλλά και δημιουργεί εκείνες τις προϋποθέσεις που είναι απαραίτητες για να διατηρείται (το Σωματείο και οι άνθρωποι του) ενωμένο και αγαπημένο στα μάτια των 2.000- 2.500 περίπου μελών του, συνταξιούχων του ΗΣΑΠ σε όλη την Ελλάδα, όπου κι αν μένουν.

Βέβαια, όπως σε όλους, η πανδημία του Covid-19, δημιούργησε κι εδώ τα προβλήματα της. Εκείνον τον καιρό, θυμάμαι, οι άνθρωποι του Σωματείου, παίρνοντας όλα τα μέτρα ασφαλείας, πήγαιναν τρεις φορές την εβδομάδα στον Πειραιά, στα γραφεία τους και σαν τα μυρμήγκια, ιδιαίτερα ο Θύμιος, ακόμα και από το σπίτι του, μάζευε την ύλη του 16σέλιδου ΗΛΕΚΤΡΙΚΟΥ σε σχήμα ταμπλόιντ.

Μ’ αυτόν τον τρόπο και με καλό προγραμματισμό, κατάφεραν να μην χάσουν εκδόσεις, παρά μόνο μία! Άθλος, αν σκεφτεί κανείς, από τι περάσαμε… Και τι περνάμε! Αφού ο φόβος για τον Covid-19 δεν έχει φύγει, εντελώς.

Διατηρούν επίσης ένα εξαιρετικό διαδικτυακό τόπο για την άμεση ενημέρωση των μελών τους. Τις άμεσες ανακοινώσεις τις «ανεβάζει» η Ελευθερία, που έχει και τη γραμματειακή υποστήριξη του Σωματείου. Και τη γενική επιμέλεια έχω εγώ. Δείτε το ΕΔΩ, παρακαλώ.

Γενικά, είμαι πολύ χαρούμενος που συνεργάζομαι μαζί τους. Ακούν τις παρατηρήσεις μου, προσεκτικά και τις περισσότερες φορές τις εφαρμόζουν. Κάνουν τη δουλειά μου δημιουργική και ευχάριστη και τους ευχαριστώ γι’ αυτό. Και καθώς κι εγώ είμαι πια ο ίδιος συνταξιούχος, τους καταλαβαίνω όλο και περισσότερο. Το Σωματείο Συνταξιούχων ΗΣΑΠ, αποτελεί ένα πρότυπο δημιουργικότητας.

Κάποιοι λένε ότι τα Σωματεία Συνταξιούχων, είναι για απομάχους της δουλειάς. Που ζουν στο περιθώριο και ζουν με τις μνήμες τους από τα παλιά. Μπορεί να είναι και αυτό, αλλά πιστέψτε με, πολλοί νέοι θα ήθελαν να τους μιμηθούν στη δουλειά που προσφέρουν, εθελοντικά, για το κοινό καλό!

The News

Ο Πρωτοπόρος Εκδότης, Άντον Κόμπεργκερ, Προωθεί την Αγία Γραφή και οι Βαλδένσιοι

grafi

agia.grafiΗ ιστορία των χειρόγραφων βιβλίων και ρόλων ξεκινάει πριν από χιλιάδες χρόνια. Τα τυπωμένα βιβλία, όμως, δεν είναι τόσο παλιά. Από όσο γνωρίζουμε, τα πρώτα τυπωμένα βιβλία εμφανίστηκαν στην Κίνα το 868 Κ.Χ., και για την αποτύπωση των στοιχείων τους χρησιμοποιούνταν ξυλογραφικές πλάκες. Γύρω στο 1455, στη Γερμανία, ο Ιωάννης Γουτεμβέργιος επινόησε τα κινητά μεταλλικά τυπογραφικά στοιχεία και παρήγαγε την πρώτη τυπωμένη Αγία Γραφή στη λατινική.

Ωστόσο, η διακίνηση Γραφών και άλλων βιβλίων πήρε διαστάσεις μόνο ύστερα από κάποια χρόνια, όταν πλέον οι εκδόσεις αποτελούσαν εδραιωμένη βιομηχανία. Η Νυρεμβέργη έγινε το κέντρο της γερμανικής εκδοτικής βιομηχανίας, και ο Άντον Κόμπεργκερ, κάτοικος αυτής της πόλης, ίσως υπήρξε ο πρώτος που τύπωνε και εξέδιδε μαζικά Γραφές διοχετεύοντάς τες στη διεθνή αγορά.

Άνθρωποι όλων των πολιτισμών είναι υπόχρεοι στους πρωτοπόρους εκδότες της Γραφής, μεταξύ αυτών και στον Άντον Κόμπεργκερ. Ας ρίξουμε, λοιπόν, μια πιο προσεκτική ματιά στον Κόμπεργκερ και στο έργο του.

«Η Φροντίδα Ιδιαίτερα για Ένα Βιβλίο—την Αγία Γραφή»

Ο Κόμπεργκερ άνοιξε το πρώτο τυπογραφείο της Νυρεμβέργης το 1470. Όταν ο εκδοτικός του οίκος βρισκόταν στην ακμή του, είχε σε λειτουργία 24 πιεστήρια ταυτόχρονα, απασχολούσε δε 100 τυπογράφους, τεχνίτες και άλλους εργαζόμενους στη Βασιλεία, στο Στρασβούργο, στη Λυών, καθώς και σε άλλες ευρωπαϊκές πόλεις. Ο Κόμπεργκερ εξέδιδε μεσαιωνικά λατινικά κείμενα και πολλά από τα επιστημονικά συγγράμματα της εποχής. Σε όλη τη σταδιοδρομία του, παρήγαγε 236 ξεχωριστά έργα. Μερικά αριθμούσαν αρκετές εκατοντάδες σελίδες, και όλα τυπώνονταν ένα - ένα σε χειροκίνητα πιεστήρια.

Τα υψηλής ποιότητας τυπογραφικά στοιχεία του Κόμπεργκερ έκαναν τα βιβλία του διάσημα για το ωραίο και ευανάγνωστο κείμενό τους. «Ο Κόμπεργκερ χρησιμοποιούσε πάντοτε στοιχεία που είχαν χυτευτεί πρόσφατα και ήταν ευδιάκριτα», γράφει ο ιστορικός Άλφρεντ Μπόρκελ. «Απαγόρευε τη χρήση φθαρμένων γραμμάτων». Επιπλέον, πολλά βιβλία και Γραφές του Κόμπεργκερ περιείχαν λεπτομερείς ξυλογραφίες.

Από την αρχή ως το τέλος της σταδιοδρομίας του Κόμπεργκερ, «είναι φανερή η φροντίδα ιδιαίτερα για ένα βιβλίο—την Αγία Γραφή», έγραψε ο Όσκαρ Χάζε, βιογράφος του. Ο Κόμπεργκερ και οι συνεργάτες του κατέβαλλαν μεγάλες προσπάθειες για να εξασφαλίζουν τα πιο ακριβή Βιβλικά κείμενα που ήταν τότε διαθέσιμα. Αυτό δεν πρέπει να ήταν εύκολο, εφόσον πολλά χειρόγραφα σε περγαμηνή φυλάσσονταν ως κόρη οφθαλμού από ορισμένα μοναστήρια τα οποία τα δάνειζαν μόνο για λίγο προκειμένου να αντιγραφούν — αν τα δάνειζαν καν.

Γραφές στη Λατινική και στη Γερμανική

Ο Κόμπεργκερ έκανε 15 ξεχωριστές εκτυπώσεις της Μπίμπλια Λατίνα (Biblia Latina), με την πρώτη έκδοση να εμφανίζεται το 1475. Σε μερικές εκδόσεις απεικονίζονταν η κιβωτός του Νώε, οι Δέκα Εντολές και ο ναός του Σολομώντα. Το 1483, ο Κόμπεργκερ τύπωσε την Μπίμπλια Γκερμάνικα (Biblia Germanica) σε περίπου 1.500 αντίτυπα — μεγάλος αριθμός για εκείνη την εποχή. Σε αυτή τη Γραφή συμπεριέλαβε 100 και πλέον ξυλογραφίες για να αφυπνίζει το ενδιαφέρον των αναγνωστών, να διασαφηνίζει το κείμενο και να θυμίζει σε όσους δεν ήξεραν ανάγνωση γνωστές Βιβλικές ιστορίες. Οι εικόνες αυτής της Γραφής επηρέασαν σημαντικά μεταγενέστερους Βιβλικούς εικονογράφους, ιδιαίτερα όσον αφορά τις Γραφές στη γερμανική.

Η έκδοση της Γραφής στη γερμανική από τον Κόμπεργκερ το 1483 γνώρισε ευρεία αποδοχή αλλά, όπως εξελίχθηκαν τα πράγματα, αποτέλεσε τη μόνη γερμανική έκδοση που θα έθετε ποτέ σε κυκλοφορία ο Κόμπεργκερ. Μολονότι οι επιμελητές του είχαν τροποποιήσει προσεκτικά τη φρασεολογία της ώστε να συμφωνεί με την εγκεκριμένη από την εκκλησία λατινική Βουλγάτα, το κείμενό της βασιζόταν σε μια απαγορευμένη μετάφραση που είχαν κάνει οι Βαλδένσιοι το 14ο αιώνα. (Θα δούμε μερικά πράγματα γι’ αυτό λίγο πιο κάτω).Το επόμενο έτος, ο Πάπας Ιννοκέντιος Η΄ έβαλε στόχο να διαλύσει τις κοινότητες των Βαλδένσιων. Έκτοτε, η εναντίωση της εκκλησίας προς τις εκδόσεις της Γραφής στην καθομιλουμένη κλιμακωνόταν. Στις 22 Μαρτίου 1485, ο Αρχιεπίσκοπος Μπέρτολντ του Μάιντς, στη Γερμανία, εξέδωσε διάταγμα με το οποίο καταδίκαζε τη μετάφραση της Γραφής στη γερμανική γλώσσα. Στις 4 Ιανουαρίου του επόμενου έτους, ο Μπέρτολντ ανανέωσε το διάταγμα. Μέσα σε αυτό το ιδιαίτερα εχθρικό κλίμα, ο Κόμπεργκερ δεν τόλμησε ποτέ πια να τυπώσει τη Γραφή στη γερμανική.

Παρ’ όλα αυτά, ο Άντον Κόμπεργκερ δεν μόχθησε μάταια. Πρωτοστάτησε στη χρήση της νέας τότε τέχνης της τυπογραφίας με σκοπό την οικονομικότερη και ευρύτερη διάθεση πολλών ειδών βιβλίων στην Ευρώπη. Επομένως, το έργο του Κόμπεργκερ συνέβαλε στο να φτάσει η Αγία Γραφή στα χέρια των κοινών ανθρώπων.

zoi.paradisos


Οι Βαλδένσιοι — Από την Αίρεση στον Προτεσταντισμό

Ήταν το έτος 1545 στο όμορφο Λουμπερόν, στην περιφέρεια της Προβηγκίας στη νότια Γαλλία. Εκεί είχε συγκεντρωθεί στρατός για να εκτελέσει μια φρικιαστική αποστολή που υποκινούνταν από θρησκευτική μισαλλοδοξία. Ακολούθησε μια εβδομάδα αιματοχυσίας.

Χωριά ολόκληρα ερημώθηκαν και οι κάτοικοί τους φυλακίστηκαν ή θανατώθηκαν. Απάνθρωπες ωμότητες διαπράχθηκαν από βάναυσους στρατιώτες σε μια σφαγή που συγκλόνισε την Ευρώπη. Περίπου 2.700 άντρες θανατώθηκαν και 600 στάλθηκαν να εργαστούν στις γαλέρες, για να μην αναφέρουμε τι υπέστησαν τα γυναικόπαιδα. Ο Γάλλος βασιλιάς και ο πάπας επαίνεσαν το στρατιωτικό διοικητή που έφερε σε πέρας αυτή την αιματηρή εκστρατεία.

Η Μεταρρύθμιση είχε ήδη σαρώσει και διχάσει τη Γερμανία όταν ο Καθολικός Βασιλιάς Φραγκίσκος Α΄ της Γαλλίας, ανησυχώντας για την εξάπλωση του Προτεσταντισμού, έκανε έρευνες για να διαπιστώσει αν υπήρχαν αιρετικοί, όπως τους αποκαλούσαν, στο βασίλειό του. Αντί να βρουν μερικές μεμονωμένες περιπτώσεις, οι αρχές στην Προβηγκία ανακάλυψαν ολόκληρα χωριά διαφωνούντων. Το διάταγμα για την εξάλειψη αυτής της αίρεσης εκδόθηκε και τελικά εκτελέστηκε με τη σφαγή του 1545.

Ποιοι ήταν αυτοί οι αιρετικοί; Και γιατί έγιναν στόχος βίαιης μισαλλοδοξίας;

Από τα Πλούτη στα Κουρέλια

Όσοι θανατώθηκαν στη σφαγή ανήκαν σε ένα θρησκευτικό κίνημα που χρονολογούνταν από το 12ο αιώνα και κάλυπτε μια τεράστια περιοχή της Ευρώπης. Ο τρόπος με τον οποίο εξαπλώθηκε και επιβίωσε επί αρκετούς αιώνες το καθιστά μοναδικό στα χρονικά των θρησκευτικών αντιπαραθέσεων. Οι περισσότεροι ιστορικοί συμφωνούν ότι αυτό το κίνημα ξεκίνησε γύρω στο 1170. Στη γαλλική πόλη Λυών, ένας πλούσιος έμπορος ονόματι Βοντέ ενδιαφέρθηκε βαθιά να μάθει πώς να ευαρεστεί τον Θεό. Προφανώς υποκινούμενος από τη νουθεσία που έδωσε ο Ιησούς Χριστός σε κάποιον πλούσιο να πουλήσει τα υπάρχοντά του και να τα δώσει στους φτωχούς, ο Βοντέ εξασφάλισε οικονομικά την οικογένειά του και κατόπιν εγκατέλειψε τα πλούτη του για να κηρύξει το Ευαγγέλιο. (Ματθαίος 19:16-22) Γρήγορα απέκτησε οπαδούς οι οποίοι αργότερα έγιναν γνωστοί ως Βαλδένσιοι.

Η φτώχεια, το κήρυγμα και η Αγία Γραφή ήταν το επίκεντρο της ζωής του Βοντέ. Η διαμαρτυρία για τη χλιδή του κλήρου δεν ήταν κάτι το καινούριο. Για κάποια περίοδο, μερικοί διαφωνούντες κληρικοί είχαν κατακρίνει τις διεφθαρμένες συνήθειες και καταχρήσεις της εκκλησίας. Ο Βοντέ, όμως, ήταν λαϊκός, όπως και η πλειονότητα των ακολούθων του. Αυτό αναμφίβολα εξηγεί γιατί ένιωσε την ανάγκη να υπάρχει η Γραφή στην καθομιλουμένη, τη γλώσσα του λαού. Εφόσον μόνο οι κληρικοί είχαν πρόσβαση στη λατινική μετάφραση της Γραφής την οποία χρησιμοποιούσε η εκκλησία, ο Βοντέ παρήγγειλε μια μετάφραση των Ευαγγελίων και άλλων βιβλίων της Γραφής στη φραγκοπροβηγκιανή, τη γλώσσα που καταλάβαινε ο κοινός λαός στην κεντροανατολική Γαλλία. Ενεργώντας σε αρμονία με την εντολή του Ιησού σε σχέση με το κήρυγμα, οι Φτωχοί της Λυών βγήκαν στους δρόμους με το άγγελμά τους. (Ματθαίος 28:19, 20) Ο ιστορικός Γκαμπριέλ Οντισιό εξηγεί ότι η επιμονή τους να κηρύττουν δημόσια έπαιξε καθοριστικό ρόλο στη στάση της εκκλησίας απέναντι στους Βαλδένσιους.

Από Καθολικοί Γίνονται Αιρετικοί

Εκείνες τις ημέρες, επιτρεπόταν να κηρύττουν μόνο οι κληρικοί, και η εκκλησία κατείχε το δικαίωμα να παραχωρεί άδεια κηρύγματος. Ο κλήρος θεωρούσε τους Βαλδένσιους αδαείς και αγράμματους, αλλά το 1179 ο Βοντέ ζήτησε από τον Πάπα Αλέξανδρο Γ΄ επίσημη άδεια για να κηρύττει. Του δόθηκε η άδεια — αλλά υπό τον όρο ότι θα το ενέκριναν οι τοπικοί ιερείς. Ο ιστορικός Μάλκομ Λάμπερτ παρατηρεί ότι αυτό «ισοδυναμούσε σχεδόν με ολοκληρωτική άρνηση». Πράγματι, ο Αρχιεπίσκοπος Ζαν Μπελμέν της Λυών απαγόρευσε επίσημα το κήρυγμα που γινόταν από λαϊκούς. Ο Βοντέ απάντησε παραθέτοντας το εδάφιο Πράξεις 5:29: «Πρέπει να υπακούμε στον Θεό ως άρχοντα μάλλον παρά στους ανθρώπους». Επειδή δεν συμμορφώθηκε με την απαγόρευση, ο Βοντέ αφορίστηκε από την εκκλησία το 1184.

Αν και οι Βαλδένσιοι αποβλήθηκαν από την επισκοπική περιφέρεια της Λυών και εκδιώχθηκαν από την πόλη, φαίνεται ότι η αρχική καταδίκη ήταν σε κάποιον βαθμό θεωρητική. Πολλοί συνηθισμένοι άνθρωποι θαύμαζαν τους Βαλδένσιους για την ειλικρίνεια και τον τρόπο ζωής τους, και μάλιστα ακόμη και επίσκοποι συνέχισαν να συζητούν μαζί τους.

Σύμφωνα με τον ιστορικό Ίαν Κάμερον, φαίνεται ότι οι Βαλδένσιοι κήρυκες δεν «αντιτίθονταν στη Ρωμαϊκή Εκκλησία μόνο και μόνο χάριν αντίθεσης». Απλώς «επιθυμούσαν να κηρύττουν και να διδάσκουν». Οι ιστορικοί λένε ότι το κίνημα οδηγήθηκε ουσιαστικά στην αίρεση από μια σειρά διαταγμάτων τα οποία λίγο - λίγο τους έσπρωξαν οριστικά στο περιθώριο. Οι καταδίκες από μέρους της εκκλησίας αποκορυφώθηκαν με τον αναθεματισμό που εξέδωσε κατά των Βαλδένσιων η Τέταρτη Σύνοδος του Λατερανού το 1215. Πώς επηρέασε αυτό το κήρυγμά τους;

Υπό την Επιφάνεια

Ο Βοντέ πέθανε το 1217, και ο διωγμός διασκόρπισε τους ακολούθους του στις γαλλικές αλπικές κοιλάδες, στη Γερμανία, στη βόρεια Ιταλία καθώς και στην Κεντρική και στην Ανατολική Ευρώπη. Ο διωγμός ανάγκασε επίσης τους Βαλδένσιους να εγκατασταθούν στην ύπαιθρο, με αποτέλεσμα να περιοριστεί το έργο τους κηρύγματος σε πολλές περιοχές.

Το 1229 η Καθολική Εκκλησία ολοκλήρωσε τη Σταυροφορία της κατά των Καθαρών, ή αλλιώς των Αλβιγηνών, στη νότια Γαλλία. Οι Βαλδένσιοι έγιναν ο επόμενος στόχος τέτοιων ενεργειών. Η Ιερά Εξέταση επρόκειτο σε λίγο να στραφεί ανελέητα εναντίον όλων των αντιπάλων της εκκλησίας. Ο φόβος έκανε τους Βαλδένσιους να συνεχίσουν υπό την επιφάνεια. Το 1230 δεν κήρυτταν πλέον δημόσια. Ο Οντισιό εξηγεί: «Αντί να αναζητούν νέα πρόβατα αφοσιώθηκαν στη φροντίδα όσων είχαν μεταστραφεί, βοηθώντας τους να παραμείνουν στην πίστη ενόσω αντιμετώπιζαν εξωτερικές πιέσεις και διωγμό». Ο ίδιος προσθέτει ότι «το κήρυγμα παρέμεινε απαραίτητο έργο αλλά είχε αλλάξει ολοκληρωτικά ο τρόπος με τον οποίο γινόταν».

Οι Πεποιθήσεις και οι Συνήθειές Τους

Αντί να συμμετέχουν στο έργο κηρύγματος και οι άντρες και οι γυναίκες, το 14ο αιώνα, οι Βαλδένσιοι είχαν ήδη αρχίσει να κάνουν διάκριση ανάμεσα στους κήρυκες και στους πιστούς. Μόνο οι καλά εκπαιδευμένοι άντρες συμμετείχαν τότε στο ποιμαντικό έργο. Αυτοί οι περιοδεύοντες διάκονοι έγιναν αργότερα γνωστοί ως μπαρμπ (θείοι).

Οι μπαρμπ, οι οποίοι επισκέπτονταν τις οικογένειες των Βαλδένσιων στα σπίτια τους, προσπαθούσαν να διατηρήσουν το κίνημα ζωντανό αντί να φροντίζουν για την εξάπλωσή του. Όλοι οι μπαρμπ μπορούσαν να διαβάζουν και να γράφουν, η δε εκπαίδευσή τους, η οποία διαρκούσε μέχρι και έξι χρόνια, είχε ως βάση της τη Γραφή. Το ότι χρησιμοποιούσαν τη Γραφή στην καθομιλουμένη τούς βοηθούσε να την εξηγούν στο ποίμνιό τους. Ακόμη και οι εναντιούμενοι παραδέχονταν ότι οι Βαλδένσιοι, συμπεριλαμβανομένων των παιδιών τους, είχαν αναπτυγμένη Βιβλική παιδεία και ότι μπορούσαν να παραθέτουν μεγάλα τμήματα των Γραφών.

Μεταξύ άλλων, οι πρώτοι Βαλδένσιοι απέρριπταν το ψέμα, το καθαρτήριο, τις λειτουργίες για τους νεκρούς, την άφεση που χορηγούσε ο πάπας και τα συγχωροχάρτια, καθώς και τη λατρεία της Μαρίας και των «αγίων». Τηρούσαν δε τον ετήσιο εορτασμό του Δείπνου του Κυρίου, ή αλλιώς του Τελευταίου Δείπνου. Σύμφωνα με τον Λάμπερτ, η μορφή λατρείας που ασκούσαν «ήταν στην ουσία η θρησκεία του συνηθισμένου λαϊκού».

«Διπλή Ζωή»

Οι κοινότητες των Βαλδένσιων χαρακτηρίζονταν από ενότητα. Τα μέλη τους παντρεύονταν εντός του κινήματος, και στο διάβα των αιώνων αυτό είχε ως αποτέλεσμα να εμφανιστούν Βαλδενσιανά επίθετα. Στον αγώνα τους για επιβίωση, όμως, οι Βαλδένσιοι προσπάθησαν να αποκρύψουν τις απόψεις τους. Η μυστικότητα που περιέβαλλε τις θρησκευτικές τους πεποιθήσεις και συνήθειες διευκόλυνε τους εναντιουμένους να εκτοξεύουν εξωφρενικές κατηγορίες, λέγοντας λόγου χάρη ότι αναμειγνύονταν στη λατρεία του Διαβόλου.

Ένας τρόπος με τον οποίο οι Βαλδένσιοι απέφευγαν τέτοιες κατηγορίες ήταν το να συμβιβάζονται και να καταφεύγουν στην «ελάχιστη συμμόρφωση» με την Καθολική λατρεία, όπως το θέτει ο ιστορικός Κάμερον. Πολλοί Βαλδένσιοι εξομολογούνταν σε Καθολικούς ιερείς, παρακολουθούσαν τη Θεία Λειτουργία, χρησιμοποιούσαν αγιασμό, συμμετείχαν δε ακόμη και σε προσκυνήματα. Ο Λάμπερτ παρατηρεί: «Σε πολλά πράγματα ενεργούσαν όπως και οι Καθολικοί που τους περιέβαλλαν». Ο Οντισιό δηλώνει ευθέως ότι καθώς περνούσε ο καιρός οι Βαλδένσιοι ζούσαν «διπλή ζωή», και προσθέτει: «Από τη μια μεριά συμπεριφέρονταν, κατά τα φαινόμενα, όπως οι Καθολικοί ώστε να διαφυλάττουν τη σχετική ηρεμία τους. Από την άλλη μεριά, τηρούσαν μεταξύ τους ορισμένα έθιμα και συνήθειες τα οποία διασφάλιζαν τη συνέχιση της ύπαρξης της κοινωνίας τους».

Από την Αίρεση στον Προτεσταντισμό

Το 16ο αιώνα, η Μεταρρύθμιση μετέβαλε ραγδαία το θρησκευτικό σκηνικό της Ευρώπης. Τα θύματα της μισαλλοδοξίας μπορούσαν είτε να επιδιώξουν νομική αναγνώριση στη χώρα τους είτε να μεταναστεύσουν αναζητώντας πιο ευνοϊκές συνθήκες. Επίσης η ιδέα περί αίρεσης έγινε λιγότερο κρίσιμο ζήτημα, εφόσον πάρα πολλοί άνθρωποι είχαν αρχίσει να αμφισβητούν τις καθιερωμένες θρησκευτικές απόψεις.

Από το 1523 κιόλας, ο πασίγνωστος Μεταρρυθμιστής Μαρτίνος Λούθηρος αναφέρθηκε στους Βαλδένσιους. Το 1526 ένας από τους μπαρμπ των Βαλδένσιων έφερε στις Άλπεις νέα για θρησκευτικές εξελίξεις στην Ευρώπη. Αυτό συνοδεύτηκε από μια περίοδο ανταλλαγής ιδεών μεταξύ των Προτεσταντικών κοινοτήτων και των Βαλδένσιων. Οι Προτεστάντες ενθάρρυναν τους Βαλδένσιους να χρηματοδοτήσουν την πρώτη μετάφραση της Γραφής από τις πρωτότυπες γλώσσες στη γαλλική. Αυτή η Γραφή τυπώθηκε το 1535 και αργότερα έγινε γνωστή ως η Αγία Γραφή του Ολιβετάν. Ωστόσο, η ειρωνεία είναι ότι οι περισσότεροι Βαλδένσιοι δεν καταλάβαιναν γαλλικά.

Καθώς ο διωγμός από την Καθολική Εκκλησία συνεχιζόταν, πολλοί Βαλδένσιοι εγκαταστάθηκαν στην ασφαλέστερη περιοχή της Προβηγκίας στη νότια Γαλλία, πράγμα που έκαναν και Προτεστάντες μετανάστες. Οι αρχές δεν άργησαν να ειδοποιηθούν για αυτή τη μετανάστευση. Παρά τις πολλές θετικές αναφορές για τον τρόπο ζωής και την ηθική των Βαλδένσιων, μερικοί αμφισβητούσαν την αφοσίωσή τους και τους κατηγορούσαν ότι αποτελούσαν απειλή για την τάξη. Το αποτέλεσμα ήταν να εκδοθεί το διάταγμα του Μερεντόλ, πράγμα που οδήγησε στη φρικτή αιματοχυσία για την οποία έγινε λόγος στην αρχή αυτού του άρθρου.

Οι σχέσεις Καθολικών και Βαλδένσιων συνέχισαν να χειροτερεύουν. Αντιδρώντας στις επιθέσεις που εξαπολύθηκαν εναντίον τους, οι Βαλδένσιοι κατέφυγαν ακόμη και στην ένοπλη βία για να υπερασπιστούν τον εαυτό τους. Αυτή η διαμάχη τούς έσπρωξε στις τάξεις των Προτεσταντών. Έτσι λοιπόν, οι Βαλδένσιοι συμμάχησαν με τον παραδοσιακό Προτεσταντισμό.

Στο διάβα των αιώνων, ιδρύθηκαν εκκλησίες των Βαλδένσιων σε χώρες πολύ μακριά από τη Γαλλία, όπως η Ουρουγουάη και οι Ηνωμένες Πολιτείες. Ωστόσο, οι περισσότεροι ιστορικοί συμφωνούν με τον Οντισιό, ο οποίος λέει ότι «το κίνημα των Βαλδένσιων έφτασε στο τέλος του τον καιρό της Μεταρρύθμισης», όταν το «απορρόφησε» ο Προτεσταντισμός. Στην πραγματικότητα, το κίνημα των Βαλδένσιων είχε χάσει αιώνες νωρίτερα μεγάλο μέρος του ζήλου που το χαρακτήριζε. Αυτό συνέβη όταν τα μέλη του εγκατέλειψαν από φόβο το έργο κηρύγματος και τη διδασκαλία που είχαν ως βάση τους την Αγία Γραφή.

[Υποσημειώσεις]

Ο Βοντέ αναφέρεται με διάφορα ονόματα όπως Βαλντές, Βαλντέσιος, Βάλντο ή Βάλδο. Από αυτά τα ονόματα προέρχεται και ο όρος «Βαλδένσιοι». Οι Βαλδένσιοι, ή αλλιώς Βαλδίνοι, ήταν επίσης γνωστοί και ως οι Φτωχοί της Λυών.

Από το 1199 κιόλας, ο επίσκοπος του Μετς, στη βορειοανατολική Γαλλία, είχε παραπονεθεί στον Πάπα Ιννοκέντιο Γ΄ ότι υπήρχαν άτομα που διάβαζαν τη Γραφή στην καθομιλουμένη και έκαναν συζητήσεις γύρω από αυτήν. Πιθανότατα ο επίσκοπος αναφερόταν στους Βαλδένσιους.

Βλέπε «Οι Καθαροί—Ήταν Χριστιανοί Μάρτυρες;» στη Σκοπιά 1 Σεπτεμβρίου 1995, σελίδες 27-30.

Η συνεχής δυσφήμηση των Βαλδένσιων οδήγησε στην εμφάνιση του όρου βοντερί (από τη γαλλική λέξη βοντουά). Αυτός ο όρος χρησιμοποιείται για να περιγράψει άτομα σχετικά με τα οποία υπάρχουν υποψίες ότι είναι αιρετικοί ή λάτρεις του Διαβόλου

  • Αναδημοσίευση από τις ΣΚΟΠΙΕΣ 1 Ιουλίου 2010  και 15 Μαρτίου 2002.

Σχόλια (0)

There are no comments posted here yet

Υποβάλετε το σχόλιό σας

Posting comment as a guest. Sign up or login to your account.
Συννημένα (0 / 3)
Share Your Location

Αυτό είναι το χωριό μου, το όμορφο Θραψανό, που ονειρευόμουν να ζήσω, κάποτε...

Αυτό είναι το χωριό μου, το Θραψανό... Φωτογραφημένο στις 6 Ιουλίου 2012. Τον αγαπώ αυτόν τον τόπο. Και κάποτε, ονειρευόμουν να ζήσω εκεί αρκετό καιρό, όταν θα έβγαινα στη σύνταξη.  Τώρα πια είμαι συνταξιούχος, έχοντας αλλάξει άποψη και πρωτεραιότητες στη ζωή μου... Η στιγμή που νόμιζα ότι δεν θα ερχόταν ποτέ, ήρθε! Δείτε ΕΔΩ μερικά πράγματα για το χωριό μου...

spiti.ktiti.dek23

Όταν η ζωή δεν το βάζει κάτω… Οι βουκαμβίλιες που ξεράθηκαν από την παγωνιά του Γενάρη 2017, όταν το χιόνι το έστρωσε για τα καλά στο χωριό (δες την ακριβώς από κάτω φωτογραφία, διότι είναι πολύ σπάνιο το χιόνι στο χωριό μας σε υψόμετρο 350 μ.). Χρειάστηκε να περιμένουμε λίγο... Αλλά ο χρόνος δεν είναι πρόβλημα, όσο είμαστε όρθιοι, μπορούμε και αντέχουμε τις αντιξοότητες… Η φωτογραφία αυτή, είναι τραβηγμένη το Νοέμβρη του 2023 όταν βάψαμε με άλλο χρώμα την εξωτερική και εσωτερική αυλή του σπιτιού...

xionismeno.spiti090117

Φωτογραφία τραβηγμένη στις 9/1/2017, στο χιονιά που άρεσε σε όλο το Θραψανό. Το πατρικό μου σπίτι, χιονισμένο. Απόλαυση οφθαλμών… Ευχαριστώ όσους είχαν την καλοσύνη και την προνοητικότητα να μου στείλουν αυτή τη φωτογραφία… Κάθε εποχή στο χωριό μου είναι όμορφη. Έτσι το βλέπω εγώ, έχοντας προσωπικά βιώματα… Οι όμορφες βουκαμβίλιες, από αυτόν τον πάγο, ξεράθηκαν, σε αντίθεση με την τριανταφυλλιά που, για άλλη μια φορά, αποδείχτηκε πολύ δυνατή και άντεξε... Αλλά η ζωή δεν σταματά! Ξαναπέταξαν πράσινα κλαριά, ξαναζωντάνεψαν!

parteria6

Φτιάξαμε και τα παρτέρια στα δυο περιβολάκια στην εξωτερική αυλή... Ο επόμενος στόχος, αν το θέλει ο Θεός και τον καταφέρουμε, είναι να μπουν πλακάκια και στις αυλές, τόσο στην εσωτερική, όσο και στην εξωτερική. Και μια πραγματική εξώπορτα που θα προστατεύει το σπίτι μας, καλύτερα, από τους ανόητους που δεν λείπουν. Ο στόχος παραμένει. Ελπίζω να τα καταφέρουμε να τον υλοποιήσουμε σ' αυτή τη ζωή.

thrapsano.arxio

Και μια ιστορική φωτογραφία που δείχνει το χωριό των πιθαράδων... Κρήτη, Θραψανό, 1958-1962, φωτογραφία του Roland Hampe. Την είδαμε δημοσιευμένη στη εφημερίδα ΠΑΤΡΙΣ Ηρακλείου της 10/5/2023. Τα νέα παιδιά, στις μέρες μας, συνεχίζουν αυτή την τέχνη. Αν τα βοηθούσε λίγο και η Πολιτεία, όλα θα ήταν καλύτερα... Δείτε κι αυτό ΕΔΩ το υπέροχο ντοκιμαντέρ για την αγγειοπλαστική στο Θραψανό που προβλήθηκε το Φλεβάρη του 2024  από την ΕΡΤ 3.

patris220624

Από την ημερήσια Ηρακλειώτικη εφημερίδα, ΠΑΤΡΙΣ. Την είδαμε δημοσιευμένη στη στήλη Η ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ, το Σάββατο 22/6/2024 με την ένδειξη: 1958-1962, Κρήτη, Θραψανό. Φωτογραφία Roland Hame (πηγή: Άσπρο και Μαύρο). Η φωτογραφία έχει και μια ακόμα συναισθηματική αξία για μένα. Τραβήχτηκε, όταν εγώ γενήθηκα. Και προφανώς έχει επιχρωματιστεί. Δεν υπήρχε χρωματιστό φίλμ, τότε...

Σε ποια φάση βρίσκεται σήμερα η σελήνη; Θέλετε να ξέρετε;

Η ΕΡΓΑΣΙΑ ΜΑΣ ΚΑΙ Η ΠΙΣΤΗ ΜΑΣ

Η Αγία Γραφή περιγράφει μερικές φορές τους ανθρώπους με βάση την εργασία που έκαναν. Μιλάει για τον “Ματθαίο, τον εισπράκτορα φόρων”, τον “Σίμωνα τον βυρσοδέψη” και τον “Λουκά, τον αγαπητό γιατρό”. (Ματθ. 10:3· Πράξ. 10:6· Κολ. 4:14) Κάτι άλλο που χαρακτηρίζει τους ανθρώπους είναι οι πνευματικοί διορισμοί ή τα προνόμιά τους. Διαβάζουμε για τον Βασιλιά Δαβίδ, τον προφήτη Ηλία και τον απόστολο Παύλο. Αυτοί οι άντρες εκτιμούσαν τους θεόδοτους διορισμούς τους. Παρόμοια και εμείς, αν έχουμε προνόμια υπηρεσίας, πρέπει να τα εκτιμούμε.

Ο αρχικός σκοπός του Ιεχωβά για την ανθρωπότητα ήταν να ζει για πάντα εδώ στη γη. (Γέν. 1:28· Ψαλμ. 37:29) Ο Θεός πρόσφερε γενναιόδωρα στον Αδάμ και στην Εύα διάφορα πολύτιμα δώρα που τους έδιναν τη δυνατότητα να απολαμβάνουν τη ζωή. (Διαβάστε Ιακώβου 1:17) Ο Ιεχωβά τούς χάρισε ελεύθερη βούληση, την ικανότητα να κάνουν λογικές σκέψεις και τη δυνατότητα να αγαπούν και να απολαμβάνουν φιλίες.

Ο Δημιουργός μιλούσε στον Αδάμ και τον συμβούλευε για το πώς να δείχνει την υπακοή του. Ο Αδάμ μάθαινε επίσης πώς να καλύπτει τις ανάγκες του καθώς και πώς να φροντίζει τα ζώα και τη γη. (Γέν. 2:15-17, 19, 20) Ο Ιεχωβά προίκισε επίσης τον Αδάμ και την Εύα με τις αισθήσεις της γεύσης, της αφής, της όρασης, της ακοής και της όσφρησης. Έτσι μπορούσαν να απολαμβάνουν πλήρως την ομορφιά και τα άφθονα αγαθά του παραδεισένιου σπιτιού τους. Για το πρώτο ανθρώπινο ζευγάρι, οι δυνατότητες να έχουν απόλυτα ικανοποιητική εργασία, να νιώθουν πλήρεις και να κάνουν ανακαλύψεις, ήταν απεριόριστες.

Τι μπορούμε να μάθουμε από τα λόγια που είπε ο Ιησούς στον Πέτρο; Χρειάζεται να προσέξουμε ώστε να μην αφήσουμε την αγάπη μας για τον Χριστό να εξασθενήσει και την προσοχή μας να αποσπαστεί από τα συμφέροντα της Βασιλείας. Ο Ιησούς γνώριζε πολύ καλά τις πιέσεις που σχετίζονται με τις ανησυχίες αυτού του συστήματος πραγμάτων. Ας μάθουμε, να εκτιμούμε όσα έχουμε...

ΕΝΑ SITE "ΑΠΑΓΚΙΟ" ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ ΜΑΣ!

Αυτόν τον ιστότοπο τον «παλεύω» πολλά χρόνια. Πολύ πριν γνωρίσω την αλήθεια και βρω σκοπό στη ζωή μου. Φανταζόμουν τον εαυτό μου συνταξιούχο στο χωριό, με μια σχετικά καλή οικονομική επιφάνεια, δεδομένης μιας καλής σύνταξης που είχα οικοδομήσει πολλά πάνω της και ήθελα να έχω κάτι, για να περνάω το χρόνο μου.

Σήμερα, όλα έχουν αλλάξει γύρω μου, όλα εκτός από το Site αυτό. Δηλαδή, άλλαξε κι αυτό λιγάκι προσανατολισμό… Αντί να περνάει την ώρα του με κούφια δημοσιογραφικά θέματα, που δεν είχαν να προσφέρουν και πολλά πράγματα στους ανθρώπους, προσφέρει ελπίδα για ένα βέβαιο, καλύτερο αύριο.

Αυτήν την αληθινή ελπίδα, προσπαθεί να βάλει στις καρδιές των αναγνωστών του και να τους ενθαρρύνει να πιστέψουν ότι όλες αυτές οι δυσκολίες κάθε μορφής που ζούμε είναι παροδικές. Τα ωραία, είναι μπροστά μας... Και μπορούμε να τα ζήσουμε, φτάνει να το θέλουμε πραγματικά.

Αρκεί να μη στηριζόμαστε στην αξιοπιστία των ανθρώπων που σήμερα είναι κι αύριο όχι… Ούτε στις δυνάμεις μας. Αλλά στον Λόγο Εκείνου που είναι απόλυτα αξιόπιστος και να ακολουθούμε στη ζωή μας τις φωτεινές προειδοποιητικές  πινακίδες που έχει βάλει στο δρόμο μας…

ΚΡΕΟΝΤΑΣ, τέλος...

Το φύλλο που βλέπετε εδώ είναι το τελευταίο της εκδοτικής προσπάθειας του Εξωραϊστικού Συλλόγου της Κολοκυνθούς,  “Κρέοντας”. Δείτε το ΕΔΩ. Είναι το τεύχος 25 κι ΕΔΩ δείτε το αμέσως προηγούμενο. Ο ΚΡΕΟΝΤΑΣ αναγκάστηκε να αναστέλλει την έκδοσή του στην πρώτη μεγάλη οικονομική κρίση. Σε δύσκολες εποχές δεν άντεχε άλλο, τα δυσβάσταχτα οικονομικά βάρη. Βέβαια κάθε φύλλο που αναστέλλει την έκδοσή του, θέλει να ελπίζει και ονειρεύεται την επανέκδοση του... Μακάρι να γίνει έτσι. Και να μην είναι μόνο οι καλές προθέσεις των ανθρώπων του Συλλόγου...

Στο ρόλο του Συνταξιούχου

Αν έχεις κάπου να κρατηθείς, αν μπορείς να περιμένεις, η υπομονή αμείβεται.
Άπό τις 24/10/2020 είμαι πια συνταξιούχος!… Όλα εξελίχθηκαν καλά, όπως το περίμενα και τον Νοέμβρη του 2020 μπήκαν τα χρήματα της σύνταξης μου στο λογαριασμό μου. κι από τότε όλα γίνονται κανονικά, στην ώρα τους... Η αγωνία μου μετρούσε από τον Νοέμβριο του 2019, οπότε και κατέθεσα τα χαρτιά μου. Μια διαδικασία που κράτησε σχεδόν ένα χρόνο! 

Όλα αυτά έγιναν μέσα σε μια πρωτόγνωρη, δύσκολη εποχή του κορονοϊού Covid-19, με λοκντάουν και χωρίς τις μικρές εφημερίδες που βγάζω. Και όμως, όλα πήγαν καλά! Με τη βοήθεια ανθρώπων που μας αγαπούν, των παιδιών της Σούλας, δεν έχασα καμιά από τις ρυθμίσεις που είχα κάνει... Και δεν στερηθήκαμε τίποτα, από τα βασικά πράγματα. Ο Ιεχωβά να τους ευλογεί!

Δοξάζω τον Ιεχωβά για την καλή έκβαση του πράγματος! Και τον ευχαριστώ, γιατί αν δεν ήταν το ισχυρό χέρι Του να με οπλίζει με υπομονή και εγκαρτέρηση, όλα θα ήταν πολύ πιο δύσκολα!

Μικρές πινελιές αγάπης

athina1

Γεμάτος όμορφες, ξεχωριστές πινελιές, είναι αυτός ο ιστότοπος που διαβάζετε. Ξεκίνησε, για να καλύψει κάποιες ανάγκες έκφρασης, με δημοσιογραφικό κυρίως περιεχόμενο και τον βλέπουμε να εξελίσσεται ουσιαστικά σε ένα σημείο συνάντησης και επαφής, ανάμεσα σε φίλους. Και η αναφορά στις πινελιές δεν είναι καθόλου τυχαία. Κάπως έτσι δεν λειτουργούν και οι ζωγράφοι; Μόνο που εδώ το πράγμα μοιράζεται, ανάμεσα στις λέξεις και τις εικόνες. Και περιγράφουν μια ζωή πραγματική, όχι από αυτές που κυριαρχούν στη φαντασία και στο διαδίκτυο.

Δοκιμασία από τον Covid-19

Ότι μέχρι χθες, μόνο ως θεωρία γνωρίζαμε, το είδαμε να εφαρμόζεται στη ζωή μας... Και πήραμε τα μαθήματα μας. Δείτε ΕΔΩ κι ΕΔΩ κι ΕΔΩ.

Το "φευγιό" της αδερφής μου

Η Γιωργία μας "έφυγε" για πάντα από κοντά μας το 2011. Και ο θάνατος του Γιάννη έναν ακριβώς χρόνο, μετά. Λιγοστεύουμε...

Έφυγε και ο Κωστής μας

Λιγοστεύουμε... Μετά τη Γεωργία μας, "έφυγε" και ο Κωστής μας. Τον αποχαιρετήσαμε (δείτε ΕΔΩ) με συγκίνηση... Θα τα ξαναπούμε αδελφέ!

Developed by OnScreen - Content by Nikos Theodorakis - Powered by FRIKTORIA