Κατά της κατάργησης των Καλλιτεχνικών
Χάρη στις πολύχρονες και συχνά επίπονες προσπάθειες και πρωτοβουλίες των εικαστικών καλλιτεχνών, έχει αποκτήσει, πλατύτερη κοινωνική υποστήριξη και διευρυνόμενη απήχηση στο ίδιο το σχολικό περιβάλλον, η στέρεη και θεμελιωμένη αντίληψη για την αναγκαιότητα ανάπτυξης της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης σ’ όλες τις σχολικές βαθμίδες.
Γίνεται πράγματι σήμερα ευρύτερα κατανοητή η σημασία της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης, συνοψισμένη επιγραμματικά στη διαδεδομένη πλέον ρήση, ότι «δεν είναι πολυτέλεια αλλά ανάγκη». Την ανάγκη αυτή αντιστρατεύεται κατάφωρα στην πράξη η ασκούμενη εκπαιδευτική πολιτική.
Τα καλλιτεχνικά και η διδασκαλία τους, αντί να ανυψωθούν σε ουσιαστικό κρίκο της όλης εκπαιδευτικής διαδικασίας, κρατιούνται παράλογα και τεχνητά με αποκλειστική ευθύνη του ΥΠΕΠΘ, στο περιθώριο της σχολικής ζωής, και τώρα –όπως ξεκάθαρα πλέον πιστοποιούν τα «νέα προγράμματα» σπουδών και οι πρόσφατες υπουργικές αποφάσεις «πιλοτικής εφαρμογής» τους- απειλούνται με πλήρη αφανισμό από το δημόσιο σχολείο.
Α) Η καλλιτεχνική εκπαίδευση βρίσκεται τώρα αντιμέτωπη με μια απαράδεκτη μεθόδευση, που οδηγεί στον πλήρη εξοστρακισμό και τη γενική έξωση των Καλλιτεχνικών μαθημάτων (Εικαστικά, Ελεύθερο Σχέδιο και Γραμμικό Σχέδιο, Ιστορία Τέχνης) από το λεγόμενο «Νέο Λύκειο».
Φέτος τα μαθήματα αυτά παύουν να διδάσκονται στην Α΄ Λυκείου, και από του χρόνου με βάση τα νέα προγράμματα και διαγράμματα εξαλείφεται πλήρως η διδασκαλία τους και από τις τρεις τάξεις του Λυκείου.
Αυτό καταρρίπτει εξόφθαλμα και ολοκληρωτικά τις ίδιες τις διακηρύξεις του ΥΠΕΠΘ περί του «Νέου Λυκείου» σύμφωνα με τις οποίες μεταξύ άλλων «Στις (Β΄ και Γ΄ Λυκείου, στους μαθητές παρέχεται εντός του κυρίως προγράμματος του σχολείου η δυνατότητα παρακολούθησης επιπλέον διδακτικών ωρών σε επιλεγόμενα μαθήματα (μαθήματα εμβάθυνσης) με βάση τις ανάγκες τους για την εισαγωγή στα Πανεπιστήμια και ΤΕΙ» (!)
Σε πλήρη διάψευση και αναίρεση των παραπάνω, τα Καλλιτεχνικά μαθήματα (Ελεύθερο Σχέδιο και Γραμμικό Σχέδιο) αν και αποτελούν προϋπόθεση εισαγωγής σε πλείστα ανώτατα ιδρύματα (ΑΕΙ και ΤΕΙ) και εξετάζονται πανελλαδικά, καταργούνται εντελώς από το «Νέο Λύκειο», με βάση τη διάτρητη, διαλυτική και αποσυνθετική για τη διδασκαλία της Τέχνης διαδικασία που έχει βάλει μπροστά το ΥΠΕΠΘ.
Είμαστε κατηγορηματικά αντίθετοι στην εξέλιξη αυτή και αποδοκιμάζουμε απερίφραστα τον προωθούμενο εξοβελισμό.
Θεωρούμε επείγουσα την άμεση επανεξέταση του θέματος και σε κάθε περίπτωση διεκδικούμε εκπλήρωση του αμετάθετου αιτήματός μας για ενίσχυση, στερέωση και επέκταση της διδασκαλίας των Καλλιτεχνικών σ’ όλες τις τάξεις του Λυκείου.
Β) Μεθοδεύοντας τον εξοβελισμό των Καλλιτεχνικών από το Λύκειο, την ίδια κατεύθυνση και τους ίδιους ολοφάνερα λαθεμένους σκοπούς απαξίωσης και διάλυσης της καλλιτεχνικής διδασκαλίας υπηρετούν εξίσου οι αλλοπρόσαλλες εκτός τόπου και χρόνου «προτάσεις», που ήδη προωθούνται έμπρακτα μέσα από τα «πιλοτικά» προγράμματα και τις υπουργικές αποφάσεις για τη διδασκαλία των Καλλιτεχνικών στο Γυμνάσιο.
Οι αποφάσεις αυτές, απειλούν τώρα να οδηγήσουν στο Γυμνάσιο τη διδασκαλία της Τέχνης, σε πολτοποίηση και αφανισμό, μετατρέποντας το λεγόμενο «επιστημονικό πεδίο Τέχνες-Πολιτισμός», σε πεδίο σύγχυσης και αντιεπιστημονικής ασυναρτησίας, ένα «πεδίο» φαντασιακής υπόστασης, ασύμβατο και ξένο προς το πραγματικό πεδίο του υπαρκτού σχολείου και τις αληθινές ανάγκες του.
Η απόφαση, σύμφωνα με την οποία, μπορούν να διδάσκουν τα Καλλιτεχνικά στο σχολείο και διάφοροι πρόθυμοι «λοιποί εκπαιδευτικοί ανεξαρτήτως κλάδου-ειδικότητας», κλπ, αποτελεί αποθέωση της έλλειψης κατανόησης των λειτουργιών της Τέχνης και της καλλιτεχνικής διδασκαλίας, ακύρωση και καταφρόνηση των αξιών της, απειλή έξωσης από το σχολείο και κατάργησης των λειτουργών της.
Το Δ.Σ. της Ένωσής μας, εκφράζει την πλήρη αντίθεση και διαμαρτυρία όλων των εικαστικών για τα προωθούμενα μέτρα.
Ζητούμε την άμεση ανάκληση της υπουργικής απόφασης για τα «πιλοτικά» προγράμματα (Πρόταση Β΄) στο Γυμνάσιο.
Η κατάργηση των Καλλιτεχνικών στο Λύκειο και τα ανάλογα προγράμματα και αποφάσεις για το Γυμνάσιο, σηματοδοτούν μια πολιτική διάλυσης της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης.
Κάτι τέτοιο, θα κάνουμε ό,τι περνάει από το χέρι μας να το αποτρέψουμε, προασπίζοντας έξω από οποιουσδήποτε συντεχνιασμούς, την υπόθεση της Τέχνης και τις απαράγραπτες για την κοινωνία, την εκπαίδευση και τη νέα γενιά, αξίες της καλλιτεχνικής παιδείας που απειλείται.
Για το Δ.Σ. της Ένωσης Εκπαιδευτικών Εικαστικών Μαθημάτων
Η Γραμματέας Η Πρόεδρος
Ν. Παληοκώστα Ζ. Χατζή
Έκτακτες συναντήσεις σε Αθήνα Θεσσαλονίκη
Η Ένωση Εκπαιδευτικών Εικαστικών Μαθημάτων, πραγματοποιεί έκτακτες συναντήσεις των εικαστικών σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, με σκοπό την ενημέρωση και διαμαρτυρία για τις τελευταίες εξελίξεις σε βάρος της καλλιτεχνικής παιδείας στα σχολεία.
Ήδη στο «Νέο Λύκειο» καταργούνται τα Καλλιτεχνικά μαθήματα (Ελεύθερο Σχέδιο και Γραμμικό Σχέδιο) αν και αποτελούν προϋπόθεση εισαγωγής σε ΑΕΙ και ΤΕΙ.
Στα πλαίσια «πιλοτικών» προγραμμάτων του ΥΠΕΠΘ για το «νέο σχολείο», με αντιεκπαιδευτικές προτάσεις που επιτρέπουν τη διδασκαλία του μαθήματος σε εκπαιδευτικούς ανεξαρτήτως ειδικότητας αλλοιώνεται η φυσιογνωμία μαθήματος, ενώ στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση οι συμβάσεις των αναπληρωτών καλλιτεχνών έχουν ημερομηνία λήξης το τέλος του σχολικού έτους, χωρίς να έχει προβλεφθεί η συνέχεια με το άνοιγμα οργανικών θέσεων.
Οι συγκεντρώσεις θα γίνουν :
Α) στην Αθήνα: Αίθουσα συνεδριάσεων Ντε Κίρικο στην ΑΣΚΤ (Πειραιώς 256) Τετάρτη 9 Νοεμβρίου 2011 ώρα 7μμ.
Β) στη Θεσσαλονίκη: ΕΔΟΘ (Προξένου Κορομηλά 51 4ος όροφος) Θεσσαλονίκη Παρασκευή 11 Νοεμβρίου 2011 ώρα 7μμ.
Για το Δ.Σ. της Ένωσης Εκπαιδευτικών Εικαστικών Μαθημάτων
Η Γραμματέας Η Πρόεδρος
Ν. Παληοκώστα Ζ. Χατζή