Χθες πήρα ύλη για το τ. 176, της εφημερίδας "ΗΛΕΚΤΡΙΚΟΣ Σιδηρόδρομος"

ilektikos175

Αυτό είναι το φύλλο του ΗΛΕΚΤΡΙΚΟΥ τ. 175, το φύλλο πουκυκξλοφορεί τώρα. Μπορείτε να το δείτε όπως είναι τυπωμένο ΕΔΩ. Σταθερός, όπως πάντα στην παρουσία του! Σταθεροί και οι άνθρωποι που έχουν την ευθύνη έκδοσης του, από το Σωματείο Συνταξιούχων ΗΣΑΠ, η Διοίκηση του. Και χθες, Παρασκευή 27/12/2024 πήρα ύλη για το νέο τεύχος.

anagrafi.040324

Εδώ, σ' αυτό το τυπογραφείο, την ΑΝΑΓΡΑΦΗ, στο Περιστέρι, γίνεται η τεχνική επεξεργασία του "ΗΛΕΚΤΡΙΚΟΥ Σιδηρόδρομου". Η Ανδρομάχη ή Μάχη είναι η κοπέλα που συνεργαζόμαστε. Την ευχαριστούμε για την άψογη συνεργασία, όπως και τους ανθρώπους του τυπογραφείου, Σάκη και Δημήτρη.

ilektrikos.171Η έκδοση μιας εφημερίδας είναι ένας κύκλος. Μόλις ολοκληρωθεί ένα τεύχος και αφού περάσει λίγος καιρός και το χαρούν οι ανθρωποι του, αρχίζουμε να ετοιμάζουμε το επόμενο. Έτσι λοιπόν  την Παρασκευή 27 Δεκεμβρίου 2024 κατέβηκα στον Πειραιά για να παραλάβω το υλικό για το νέο τεύχος 176. Με χειμώνα καιρό, και τα χιόνια να έχουν φτάσει χαμηλά στην Πάρνηθα Όλα όμως θα γίνουν όπως ακριβώς πρέπει, έτσι ώστε το αποτέλεσμα να μας "γεμίζει" και να μας ενθουσιάζει. 

Χαίρομαι κάθε φορά που συμβαίνει να  ολοκληρώνουμε αυτή τη διαδικασία, επειδή είναι απόλυτα σταθεροί και κάνουμε πραγματική δουλειά, όταν βρισκόμαστε από κοντά... Όλα τριγύρω αλλάζουμε κι όλα τα ίδια μένουν, λέει ένας ποιητής. Ο χρόνος φεύγει σαν αέρας. Είναι μια όμορφη διαδικασία που γίνεται, κάθε δίμηνο. Διότι κάθε πράγμα που αξίζει, έχει τη δουλειά του. Τίποτα και πουθενά, κάτι, δε γίνεται "μαγικά" κι από μόνο του.

Το συναίσθημα; Χαρά για κάτι όμορφο που δημιουργούμε τακτικά με συνέπεια και συνέχεια. Μια όμορφη διαδικασία που επαναλαμβάνεται σταθερά, χρόνια τώρα. Και δεν ξέρω το γιατί (ή μάλλον ξέρω...) αλλά μ' αρέσει πολύ όλη αυτή η διαδικασία. Κι αυτό, το κάνουν οι άνθρωποι του να φαίνεται έτσι. Ιδιαίτερα ο πρόεδρος Θύμιος Ρουσιάς! Νιώθω την αγάπη τους, τη ζεστασιά, την καλή συνεργασία τους που αποτυπώνεται και στην ποιότητα της δουλειάς μας.

Και κάπως έτσι η ιστορία μας με το Σωματείο Συνταξιούχων ΗΣΑΠ, σύνεχίζεται. Δεν είναι καθόλου τυχαίο που θεωρώ μεγάλο προνόμιο μου να συνεχίζω μαζί τους αυτό που ξεκίνησε εδώ και 30 χρόνια, από τη γέννηση της εφημερίδας με τους συνταξιούχους του ΗΣΑΠ. Ανθρώπους ξεχωριστούς, με ήθος και συνείδηση που σπάνια βρίσκεις στον κόσμο, στο συνάφι εκείνων που ασχολούνται με τα κοινά. 

Αν και έχω αλλάξει δύο ανθρώπους, στις θέσεις ευθύνης του προέδρου στο Σωματείο, τον Μανώλη Φωτόπουλο στο ξεκίνημα και για 15 χρόνια και τον Θύμιο Ρουσιά τα τελευταία 12 χρόνια, ποτέ δεν είχα πρόβλημα από κανέναν τους. Τον Θύμιο τον ήξερα και συνεργάστηκα μαζί του, άλλα δέκα χρόνια πριν, καθώς ήταν ο Γραμματέας του Σωματείου, επί εποχής Φωτόπουλου.

Εξαιρετικοί άνθρωποι! Είναι από αυτούς που λύνουν, αντί να δημιουργούν προβλήματα, που χαίρονται μ' αυτό που κάνουν και δεν μιζεριάζουν από λάθη που μπορεί να συμβούν. Και επιπλέον, εκτιμούν πολύ τη δουλειά που τους προσφέρω, όλα αυτά τα χρόνια.

Κι όταν λέω «φτιάχνω» την εφημερίδα που βλέπετε, εννοώ ότι τη σχεδιάζω και την υλοποιώ ως έκδοση. Δίνω δηλαδή μορφή στα άψυχα κείμενα. Στην έκδοση που μπορείτε να δείτε πατώντας ΕΔΩ, και που είναι η τελευταία, όπως θα διαπιστώσετε.

Είναι ένα έντυπο «συνδικαλιστικό», με την έννοια ότι προβάλλει τη δράση του Σωματείου, αλλά και δημιουργεί εκείνες τις προϋποθέσεις που είναι απαραίτητες για να διατηρείται (το Σωματείο και οι άνθρωποι του) ενωμένο και αγαπημένο στα μάτια των 2.000- 2.500 περίπου μελών του, συνταξιούχων του ΗΣΑΠ σε όλη την Ελλάδα, όπου κι αν μένουν.

Βέβαια, όπως σε όλους, η πανδημία του Covid-19, δημιούργησε κι εδώ τα προβλήματα της. Εκείνον τον καιρό, θυμάμαι, οι άνθρωποι του Σωματείου, παίρνοντας όλα τα μέτρα ασφαλείας, πήγαιναν τρεις φορές την εβδομάδα στον Πειραιά, στα γραφεία τους και σαν τα μυρμήγκια, ιδιαίτερα ο Θύμιος, ακόμα και από το σπίτι του, μάζευε την ύλη του 16σέλιδου ΗΛΕΚΤΡΙΚΟΥ σε σχήμα ταμπλόιντ.

Μ’ αυτόν τον τρόπο και με καλό προγραμματισμό, κατάφεραν να μην χάσουν εκδόσεις, παρά μόνο μία! Άθλος, αν σκεφτεί κανείς, από τι περάσαμε… Και τι περνάμε! Αφού ο φόβος για τον Covid-19 δεν έχει φύγει, εντελώς.

Διατηρούν επίσης ένα εξαιρετικό διαδικτυακό τόπο για την άμεση ενημέρωση των μελών τους. Τις άμεσες ανακοινώσεις τις «ανεβάζει» η Ελευθερία, που έχει και τη γραμματειακή υποστήριξη του Σωματείου. Και τη γενική επιμέλεια έχω εγώ. Δείτε το ΕΔΩ, παρακαλώ.

Γενικά, είμαι πολύ χαρούμενος που συνεργάζομαι μαζί τους. Ακούν τις παρατηρήσεις μου, προσεκτικά και τις περισσότερες φορές τις εφαρμόζουν. Κάνουν τη δουλειά μου δημιουργική και ευχάριστη και τους ευχαριστώ γι’ αυτό. Και καθώς κι εγώ είμαι πια ο ίδιος συνταξιούχος, τους καταλαβαίνω όλο και περισσότερο. Το Σωματείο Συνταξιούχων ΗΣΑΠ, αποτελεί ένα πρότυπο δημιουργικότητας.

Κάποιοι λένε ότι τα Σωματεία Συνταξιούχων, είναι για απομάχους της δουλειάς. Που ζουν στο περιθώριο και ζουν με τις μνήμες τους από τα παλιά. Μπορεί να είναι και αυτό, αλλά πιστέψτε με, πολλοί νέοι θα ήθελαν να τους μιμηθούν στη δουλειά που προσφέρουν, εθελοντικά, για το κοινό καλό!

The News

Το Ταλμούδ, το οποίο άρχισε να συντάσσεται το δεύτερο αιώνα Κ.Χ. Εσείς το γνωρίζατε;

vivliothiki1

«Το Ταλμούδ είναι αναμφίβολα ένα από τα πιο αξιόλογα λογοτεχνικά έργα όλων των εποχών». —Η Παγκόσμια Ιουδαϊκή Εγκυκλοπαίδεια (The Universal Jewish Encyclopedia).

«[Το Ταλμούδ είναι] ένα από τα μεγάλα πνευματικά επιτεύγματα της ανθρωπότητας, ένα σύγγραμμα τόσο συμπυκνωμένο, τόσο πλούσιο, τόσο συγκαλυμμένο, ώστε έχει κρατήσει ανώτερες διάνοιες απασχολημένες επί χίλια πεντακόσια και πλέον χρόνια». —Γιάκομπ Νόισνερ, Εβραίος λόγιος και συγγραφέας.

«Το Ταλμούδ είναι ο κεντρικός στύλος [του Ιουδαϊσμού] ο οποίος στηρίζει ολόκληρο το πνευματικό και νοητικό οικοδόμημα της Ιουδαϊκής ζωής». —Αντίν Στάινσαλτς, Ταλμουδιστής λόγιος και ραβίνος.

vivliothiki2
fotia.thalassaΑναμφισβήτητα, το Ταλμούδ έχει ασκήσει τεράστια επιρροή στον Ιουδαϊκό λαό επί αιώνες. Σε αντίθεση με τα παραπάνω εγκωμιαστικά σχόλια, όμως, το Ταλμούδ έχει δυσφημιστεί και έχει αποκληθεί «θάλασσα ασάφειας και σύγχυσης». Έχει κατηγορηθεί ως βλάσφημο έργο του Διαβόλου. Επανειλημμένα, με παπικό διάταγμα, λογοκρίθηκε, κατασχέθηκε και μάλιστα κάηκε κατά μεγάλους αριθμούς σε δημόσιες πλατείες της Ευρώπης.

Τι ακριβώς είναι αυτό το έργο το οποίο έχει προξενήσει τόσο πολλή αντιλογία; Τι είναι αυτό που καθιστά μοναδικό το Ταλμούδ ανάμεσα στα Ιουδαϊκά συγγράμματα; Γιατί γράφτηκε; Πώς έφτασε στο σημείο να ασκεί τέτοια επίδραση στον Ιουδαϊσμό; Έχει κάποια σημασία για το μη Ιουδαϊκό κόσμο;

Στη διάρκεια των 150 ετών που ακολούθησαν την καταστροφή του ναού στην Ιερουσαλήμ το 70 Κ.Χ., ακαδημίες ραβίνων σοφών σε όλο τον Ισραήλ επιζητούσαν να βρουν άμεσα μια καινούρια βάση για τη διατήρηση των Ιουδαϊκών συνηθειών. Συζητούσαν και κατόπιν παγίωναν διάφορες παραδόσεις του προφορικού τους νόμου. Οικοδομώντας πάνω σε αυτό το θεμέλιο, έθεσαν καινούρια όρια και απαιτήσεις για τον Ιουδαϊσμό, παρέχοντας οδηγίες για το πώς να διάγει κάποιος καθημερινά μια ζωή αγιότητας χωρίς το ναό. Αυτό το νέο πνευματικό οικοδόμημα σκιαγραφούνταν στο Μισνά, το οποίο συνέταξε ο Ιούδας χα-Νασί στις αρχές του τρίτου αιώνα Κ.Χ.

Το Μισνά ήταν ένα αυτόνομο έργο που δεν επιζητούσε τεκμηρίωση μέσω Γραφικών αναφορών. Η μέθοδος της ανάλυσής του, ακόμη και το ύφος με το οποίο ήταν γραμμένο στην εβραϊκή, ήταν μοναδική, διαφορετική από το Γραφικό κείμενο. Οι αποφάσεις των ραβίνων, που παρατίθονταν στο Μισνά, επηρέασαν την καθημερινή ζωή των Ιουδαίων παντού. Μάλιστα, ο Γιάκομπ Νόισνερ σχολιάζει: «Το Μισνά αποτελούσε το σύνταγμα του Ισραήλ. . . . Απαιτούσε συναίνεση και συμμόρφωση με τους κανόνες του».

Αλλά τι θα γινόταν αν μερικοί αμφισβητούσαν το κατά πόσο τα λόγια των σοφών, που παρατίθονταν στο Μισνά, είχαν πράγματι το ίδιο κύρος με την αποκαλυμμένη Γραφή; Οι ραβίνοι θα έπρεπε να δείξουν ότι οι διδασκαλίες των Ταναΐμ (των δασκάλων του προφορικού νόμου) οι οποίες υπήρχαν στο Μισνά βρίσκονταν σε τέλεια εναρμόνιση με τις Εβραϊκές Γραφές. Ήταν πια απαραίτητο ένα πρόσθετο σχολιολόγιο. Οι ραβίνοι ένιωθαν την ανάγκη να εξηγήσουν και να τεκμηριώσουν το Μισνά και να αποδείξουν ότι προερχόταν από το Νόμο που δόθηκε στον Μωυσή στο Σινά. Ένιωθαν υποχρεωμένοι να αποδείξουν ότι ο προφορικός και ο γραπτός νόμος έχουν ένα πνεύμα και ένα σκοπό. Αντί λοιπόν να αποτελεί την τελευταία λέξη στον Ιουδαϊσμό, το Μισνά έγινε ένα νέο θεμέλιο για θρησκευτικές συζητήσεις και ανταλλαγές απόψεων.

Η Δημιουργία του Ταλμούδ

Οι ραβίνοι που ανέλαβαν αυτό το νέο εγχείρημα ήταν γνωστοί ως Αμοραΐμ — «ερμηνευτές», ή αλλιώς «εξηγητές», του Μισνά. Κάθε ακαδημία συσπειρωνόταν γύρω από κάποιον εξέχοντα ραβίνο. Ένας μικρός κύκλος λογίων και μαθητών διεξήγε συζητήσεις όλο το χρόνο. Αλλά οι πιο σημαντικές συζητήσεις διεξάγονταν δύο φορές το χρόνο, τους μήνες Αδάρ και Ελούλ, όταν οι αγροτικές εργασίες ελαττώνονταν και εκατοντάδες, ακόμα και χιλιάδες, άτομα μπορούσαν να παρευρεθούν.

Ο Αντίν Στάινσαλτς εξηγεί: «Ο διευθυντής της ακαδημίας προΐστατο, καθισμένος πάνω σε μια καρέκλα ή σε ειδικά χαλιά. Στις πρώτες σειρές απέναντί του κάθονταν οι διακεκριμένοι λόγιοι, περιλαμβανομένων και των συνεργατών του ή κάποιων εξεχόντων μαθητών, και πίσω τους όλοι οι άλλοι λόγιοι. . . . Η σειρά με την οποία κάθονταν βασιζόταν σε αυστηρά καθορισμένη ιεραρχία [ανάλογα με τη σπουδαιότητα]». Κάποιος απάγγελλε ένα τμήμα του Μισνά. Κατόπιν, αυτό παραβαλλόταν με παρόμοιες ή επιπρόσθετες πληροφορίες τις οποίες είχαν συλλέξει οι Ταναΐμ αλλά δεν περιλαμβάνονταν στο Μισνά. Άρχιζε η διαδικασία της ανάλυσης. Εγείρονταν ερωτήματα και αναλύονταν αντιφάσεις ώστε να επιτευχθεί η εσωτερική εναρμόνιση των διδασκαλιών. Αναζητούνταν αποδεικτικά εδάφια από τις Εβραϊκές Γραφές για να υποστηριχτούν οι ραβινικές διδασκαλίες.

Μολονότι ήταν προσεκτικά συγκροτημένες, αυτές οι συζητήσεις ήταν έντονες, μερικές φορές και θυελλώδεις. Ένας σοφός, τα λόγια του οποίου παρατίθενται στο Ταλμούδ, μίλησε για «σπίθες φωτιάς» που ξεπετάγονταν από τα στόματα των ραβίνων στη διάρκεια μιας συζήτησης. (Χουλίν 137β, Βαβυλωνιακό Ταλμούδ) Ο Στάινσαλτς λέει τα εξής σχετικά με τις συνεδριάσεις: «Ο διευθυντής της ακαδημίας, ή ο σοφός που εκφωνούσε τη διάλεξη, έδινε τη δική του ερμηνεία για τα προβλήματα. Οι λόγιοι στο ακροατήριο συχνά τον βομβάρδιζαν με ερωτήσεις που βασίζονταν σε άλλες πηγές, στις απόψεις άλλων σχολιαστών ή στα δικά τους λογικά συμπεράσματα. Μερικές φορές η συζήτηση ήταν πολύ σύντομη και περιοριζόταν σε μια σαφή και τελειωτική απάντηση σε ένα δεδομένο ερώτημα. Σε άλλες περιπτώσεις άλλοι λόγιοι πρόσφεραν εναλλακτικές λύσεις και επακολουθούσε μια μακροσκελής συζήτηση». Όλοι οι ακροατές μπορούσαν να λάβουν μέρος. Τα ζητήματα που αποσαφηνίζονταν στις συζητήσεις μεταδίδονταν στις άλλες ακαδημίες για να τα εξετάζουν και οι υπόλοιποι λόγιοι.

Ωστόσο, αυτές οι περιστάσεις δεν ήταν απλώς ατέλειωτες νομικές συζητήσεις. Τα νομικά ζητήματα που αφορούν κανόνες και διατάξεις της Ιουδαϊκής θρησκευτικής ζωής ονομάζονται Χαλακά. Αυτός ο όρος προέρχεται από την εβραϊκή ρίζα που σημαίνει «πηγαίνω» και δείχνει την “οδό ζωής την οποία πρέπει να ακολουθεί κάποιος”. Όλα τα άλλα ζητήματα — ιστορίες για ραβίνους και Βιβλικούς χαρακτήρες, σοφά ρητά, αντιλήψεις γύρω από τη θρησκεία και τη φιλοσοφία — ονομάζονται Χαγκαδά, από την εβραϊκή ρίζα που σημαίνει «λέω». Η Χαλακά και η Χαγκαδά εναλλάσσονταν στη διάρκεια των ραβινικών συζητήσεων.

Στο βιβλίο του «Ο Κόσμος του Ταλμούδ» (The World of the Talmud), ο Μόρις Άντλερ σχολιάζει: «Ο σοφός δάσκαλος διέκοπτε ένα μακροσκελές και δύσκολο νομικό επιχείρημα και έκανε μια παρέκκλιση λιγότερο απαιτητική και περισσότερο επιμορφωτική. . . . Έτσι, βρίσκουμε θρύλους και ιστορικές πληροφορίες, επιστημονικά στοιχεία της τότε εποχής και λαογραφικές αναφορές, Βιβλικές εξηγήσεις και βιογραφίες, κηρύγματα και θεολογία συνυφασμένα με έναν τρόπο που, στα μάτια κάποιου ανεξοικείωτου με τις διαδικασίες των ακαδημιών, έδινε την εντύπωση ότι όλα αυτά ήταν ένα παράξενο συνονθύλευμα αταξινόμητων πληροφοριών». Για τους λογίους των ακαδημιών, όλες αυτές οι παρεκκλίσεις εξυπηρετούσαν κάποιο σκοπό και σχετίζονταν με το υπό εξέταση θέμα. Η Χαλακά και η Χαγκαδά αποτελούσαν τα δομικά υλικά ενός νέου οικοδομήματος το οποίο βρισκόταν υπό κατασκευή στις ραβινικές ακαδημίες.

Η Δημιουργία Δύο Ταλμούδ

Τελικά, το κύριο ραβινικό κέντρο στην Παλαιστίνη μεταφέρθηκε στην Τιβεριάδα. Άλλες σημαντικές ακαδημίες βρίσκονταν στη Σεπφορίδα, στην Καισάρεια και στη Λύδδα. Αλλά η επιδεινούμενη οικονομική κατάσταση, η συνεχής πολιτική αστάθεια και, τελικά, η πίεση και ο διωγμός που ασκούσε η αποστατική Χριστιανοσύνη οδήγησαν σε μια εκτεταμένη μετανάστευση σε ένα άλλο μεγάλο κέντρο Ιουδαϊκού πληθυσμού στην Ανατολή — στη Βαβυλωνία.

Επί αιώνες, οι μαθητές συνέρρεαν από τη Βαβυλωνία στην Παλαιστίνη για να σπουδάσουν δίπλα σε μεγάλους ραβίνους στις ακαδημίες. Ένας τέτοιος μαθητής ήταν ο Αμπά μπεν Ίμπο, ο οποίος ονομαζόταν επίσης Αμπά Αρικά —Αμπά ο ψηλός— αλλά αργότερα έγινε γνωστός απλώς ως Ραμπ. Επέστρεψε στη Βαβυλωνία περίπου το 219 Κ.Χ., όταν ολοκλήρωσε τις σπουδές του δίπλα στον Ιούδα χα-Νασί, γεγονός το οποίο αποτέλεσε σημείο καμπής για την πνευματική σπουδαιότητα της Ιουδαϊκής κοινότητας στη Βαβυλωνία. Ο Ραμπ ίδρυσε ακαδημία στη Σούρα, μια περιοχή με πολλούς Ιουδαίους αλλά λίγους λογίους. Η φήμη του προσέλκυσε στην ακαδημία του 1.200 τακτικούς μαθητές, ενώ χιλιάδες άλλοι παρευρίσκονταν κατά τους Ιουδαϊκούς μήνες Αδάρ και Ελούλ. Ο εξέχων σύγχρονος του Ραμπ, ο Σαμουήλ, ίδρυσε ακαδημία στη Νεαρδαία. Άλλες σημαντικές ακαδημίες εμφανίστηκαν στην Πουμπεντίτα και στη Μαχόζα.

Τώρα δεν υπήρχε ανάγκη να ταξιδέψει κάποιος στην Παλαιστίνη, διότι μπορούσε να σπουδάσει δίπλα στους μεγάλους λογίους που υπήρχαν στη Βαβυλωνία. Η διαμόρφωση του Μισνά ως ενός ξεχωριστού κειμένου προλείανε το δρόμο για την πλήρη ανεξαρτησία των ακαδημιών της Βαβυλωνίας. Μολονότι τώρα αναπτύχθηκαν διαφορετικοί τρόποι και μέθοδοι μελέτης στην Παλαιστίνη και στη Βαβυλωνία, η συχνή επικοινωνία και η ανταλλαγή δασκάλων διαφύλαξαν την ενότητα των ακαδημιών.

Προς το τέλος του τέταρτου και στις αρχές του πέμπτου αιώνα Κ.Χ., η κατάσταση έγινε ιδιαίτερα δύσκολη για τους Ιουδαίους της Παλαιστίνης. Κύματα απαγορεύσεων και διωγμού, υπό την αυξανόμενη εξουσία του αποστατικού Χριστιανικού κόσμου, οδήγησαν στη χαριστική βολή με την οποία καταλύθηκε τόσο το Σάνχεδριν όσο και η θέση του Νασί (πατριάρχη) περίπου το 425 Κ.Χ. Έτσι, οι Αμοραΐμ της Παλαιστίνης άρχισαν να παγιώνουν σε ένα ενιαίο έργο τις περιλήψεις των συζητήσεων που διεξάγονταν στις ακαδημίες ώστε να διασφαλίσουν τη διαφύλαξή τους. Αυτό το έργο, το οποίο συντάχθηκε βιαστικά κατά το τελευταίο μέρος του τέταρτου αιώνα Κ.Χ., έγινε γνωστό ως το Παλαιστινιακό Ταλμούδ.

Ενώ οι ακαδημίες στην Παλαιστίνη βρίσκονταν σε παρακμή, οι Αμοραΐμ της Βαβυλωνίας έφταναν στο αποκορύφωμα της απόδοσής τους. Ο Αμπάγιε και ο Ραμπά εισήγαγαν στο επίπεδο των συζητήσεων την περίπλοκη και συγκαλυμμένη επιχειρηματολογία η οποία αργότερα αποτέλεσε το πρότυπο της Ταλμουδικής ανάλυσης. Στη συνέχεια, ο Ασί, ο διευθυντής της ακαδημίας στη Σούρα (371-427 Κ.Χ.), άρχισε να συγκεντρώνει και να επεξεργάζεται τις περιλήψεις των συζητήσεων. Σύμφωνα με τον Στάινσαλτς, το έκανε αυτό «φοβούμενος ότι ο τεράστιος όγκος του προφορικού υλικού, έτσι αταξινόμητος όπως ήταν, κινδύνευε να βυθιστεί στη λήθη».

Αυτή η μεγάλη συγκέντρωση πληροφοριών δεν θα μπορούσε να ταξινομηθεί από έναν άνθρωπο ή ακόμα και από μια γενιά. Η περίοδος των Αμοραΐμ τελείωσε στη Βαβυλωνία τον πέμπτο αιώνα Κ.Χ., αλλά το έργο της τελικής επεξεργασίας του Βαβυλωνιακού Ταλμούδ συνεχίστηκε τον έκτο αιώνα Κ.Χ. από μια ομάδα που ονομαζόταν Σαβοραΐμ, ένας αραμαϊκός όρος που σημαίνει «οι σχολιαστές» ή «οι γνωμοδότες». Αυτοί οι οποίοι είχαν αναλάβει την τελική επεξεργασία συγκέντρωσαν τα χιλιάδες εκκρεμή ζητήματα και τις ραβινικές συζητήσεις ανά τους αιώνες, δίνοντας στο Βαβυλωνιακό Ταλμούδ ένα ύφος και μια δομή που το ξεχώριζαν από όλα τα προηγούμενα Ιουδαϊκά συγγράμματα.

Τι Επιτέλεσε το Ταλμούδ;

Οι ραβίνοι του Ταλμούδ προσπάθησαν να αποδείξουν ότι το Μισνά είχε την ίδια προέλευση με τις Εβραϊκές Γραφές. Αλλά γιατί; Ο Γιάκομπ Νόισνερ σχολιάζει: «Το δηλωμένο ζήτημα ήταν η υπόσταση του Μισνά. Αλλά η ουσία του ζητήματος αποδεικνύεται πως είχε να κάνει με το κύρος του ίδιου του σοφού». Για να ενισχυθεί αυτό το κύρος, κάθε γραμμή του Μισνά, μερικές φορές κάθε λέξη, εξεταζόταν, αμφισβητούνταν, εξηγούνταν και εναρμονιζόταν με ένα συγκεκριμένο ύφος. Ο Νόισνερ παρατηρεί ότι οι ραβίνοι, με αυτόν τον τρόπο, «άλλαξαν την πορεία του Μισνά θέτοντάς το σε νέα τροχιά». Αν και είχε δημιουργηθεί ως ένα ολοκληρωμένο έργο, το Μισνά τώρα κατακερματίστηκε και αναλύθηκε αποσπασματικά. Στη διάρκεια αυτής της διαδικασίας, είχε αναδομηθεί, είχε επαναπροσδιοριστεί.

Αυτό το νέο έργο —το Ταλμούδ— εξυπηρέτησε το σκοπό των ραβίνων. Εκείνοι έθεσαν τους κανόνες της ανάλυσης, και κατόπιν αυτό δίδαξε τους ανθρώπους να σκέφτονται όπως οι ραβίνοι. Οι ραβίνοι πίστευαν ότι η μέθοδος μελέτης και ανάλυσης που ακολουθούσαν αντανακλούσε το νου του Θεού. Η Ταλμουδική μελέτη έγινε αυτοσκοπός, ένα είδος θρησκείας — το να χρησιμοποιεί κάποιος το νου του μιμούμενος, υποτίθεται, τον Θεό. Στις επόμενες γενιές, το ίδιο το Ταλμούδ θα αναλυόταν με αυτή την ίδια μέθοδο. Το αποτέλεσμα; Ο ιστορικός Σέσιλ Ροθ γράφει: «Το Ταλμούδ . . . έδωσε [στους Ιουδαίους] τη χαρακτηριστική σφραγίδα που τους ξεχώριζε από τους άλλους, καθώς και την αξιοσημείωτη δύναμη αντίστασης και συνοχής που τους διέκρινε. Η διαλεκτική του ακόνιζε το πνεύμα τους και τους έδινε . . . οξύνοια. . . . Το Ταλμούδ πρόσφερε στο διωκόμενο Ιουδαίο του Μεσαίωνα έναν άλλον κόσμο στον οποίο μπορούσε να διαφύγει . . . Του πρόσφερε μια πατρίδα, την οποία μπορούσε να μεταφέρει μαζί του όταν η δική του γη χάθηκε».

Εφόσον το Ταλμούδ δίδασκε σε άλλους τον τρόπο σκέψης των ραβίνων, ασφαλώς είχε δύναμη. Αλλά το ερώτημα που απευθύνεται σε όλους —Ιουδαίους και μη Ιουδαίους παρόμοια— είναι το εξής: Αντανακλά πραγματικά το Ταλμούδ το νου του Θεού;—1 Κορινθίους 2:11-16.

Τα Δυο Ταλμούδ — Πώς Παραβάλλονται Μεταξύ Τους;

Η εβραϊκή λέξη «Ταλμούδ» σημαίνει «μελέτη» ή «μάθηση». Οι Αμοραΐμ της Παλαιστίνης και της Βαβυλωνίας είχαν προσπαθήσει να μελετήσουν, ή να αναλύσουν, το Μισνά. Και τα δύο Ταλμούδ (Παλαιστινιακό και Βαβυλωνιακό) το κάνουν αυτό, αλλά πώς παραβάλλονται μεταξύ τους; Ο Γιάκομπ Νόισνερ γράφει: «Το πρώτο Ταλμούδ αναλύει τα στοιχεία, το δεύτερο ερευνά τις βάσεις των συλλογισμών· το πρώτο παραμένει αποκλειστικά μέσα στα πλαίσια που ορίζονται από το αντικείμενό του, το δεύτερο τα ξεπερνά κατά πολύ».

Η εκτενέστερη και πληρέστερη επεξεργασία στην οποία υποβλήθηκε το Βαβυλωνιακό Ταλμούδ το έκανε, όχι μόνο πολύ μεγαλύτερο, αλλά και βαθύτερο και πιο διεισδυτικό όσον αφορά την τεχνοτροπία της σκέψης και της ανάλυσης. Όταν αναφέρεται η λέξη «Ταλμούδ», συνήθως εννοείται το Βαβυλωνιακό Ταλμούδ. Αυτό είναι το Ταλμούδ το οποίο έχει μελετηθεί και σχολιαστεί περισσότερο στο πέρασμα των αιώνων. Κατά την άποψη του Νόισνερ, το Παλαιστινιακό Ταλμούδ «είναι αποτέλεσμα ικανοτήτων», ενώ το Βαβυλωνιακό Ταλμούδ «είναι αποτέλεσμα ιδιοφυΐας».

[Υποσημειώσεις]

Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τη διαμόρφωση και το περιεχόμενο του Μισνά, βλέπε το άρθρο «Το Μισνά και ο Νόμος που Έδωσε ο Θεός στον Μωυσή», στη Σκοπιά 15 Νοεμβρίου 1997.

Το Παλαιστινιακό Ταλμούδ είναι κοινώς γνωστό ως το Ταλμούδ της Ιερουσαλήμ. Εντούτοις, αυτός είναι εσφαλμένος όρος, εφόσον στη διάρκεια του μεγαλύτερου μέρους της αμοραϊκής περιόδου οι Ιουδαίοι δεν είχαν πρόσβαση στην Ιερουσαλήμ.

  • Αναδημοσίευση από τη ΣΚΟΠΙΑ 15/5/1998

Σχόλια (0)

There are no comments posted here yet

Υποβάλετε το σχόλιό σας

Posting comment as a guest. Sign up or login to your account.
Συννημένα (0 / 3)
Share Your Location

Αυτό είναι το χωριό μου, το όμορφο Θραψανό, που ονειρευόμουν να ζήσω, κάποτε...

Αυτό είναι το χωριό μου, το Θραψανό... Φωτογραφημένο στις 6 Ιουλίου 2012. Τον αγαπώ αυτόν τον τόπο. Και κάποτε, ονειρευόμουν να ζήσω εκεί αρκετό καιρό, όταν θα έβγαινα στη σύνταξη.  Τώρα πια είμαι συνταξιούχος, έχοντας αλλάξει άποψη και πρωτεραιότητες στη ζωή μου... Η στιγμή που νόμιζα ότι δεν θα ερχόταν ποτέ, ήρθε! Δείτε ΕΔΩ μερικά πράγματα για το χωριό μου...

spiti.ktiti.dek23

Όταν η ζωή δεν το βάζει κάτω… Οι βουκαμβίλιες που ξεράθηκαν από την παγωνιά του Γενάρη 2017, όταν το χιόνι το έστρωσε για τα καλά στο χωριό (δες την ακριβώς από κάτω φωτογραφία, διότι είναι πολύ σπάνιο το χιόνι στο χωριό μας σε υψόμετρο 350 μ.). Χρειάστηκε να περιμένουμε λίγο... Αλλά ο χρόνος δεν είναι πρόβλημα, όσο είμαστε όρθιοι, μπορούμε και αντέχουμε τις αντιξοότητες… Η φωτογραφία αυτή, είναι τραβηγμένη το Νοέμβρη του 2023 όταν βάψαμε με άλλο χρώμα την εξωτερική και εσωτερική αυλή του σπιτιού...

xionismeno.spiti090117

Φωτογραφία τραβηγμένη στις 9/1/2017, στο χιονιά που άρεσε σε όλο το Θραψανό. Το πατρικό μου σπίτι, χιονισμένο. Απόλαυση οφθαλμών… Ευχαριστώ όσους είχαν την καλοσύνη και την προνοητικότητα να μου στείλουν αυτή τη φωτογραφία… Κάθε εποχή στο χωριό μου είναι όμορφη. Έτσι το βλέπω εγώ, έχοντας προσωπικά βιώματα… Οι όμορφες βουκαμβίλιες, από αυτόν τον πάγο, ξεράθηκαν, σε αντίθεση με την τριανταφυλλιά που, για άλλη μια φορά, αποδείχτηκε πολύ δυνατή και άντεξε... Αλλά η ζωή δεν σταματά! Ξαναπέταξαν πράσινα κλαριά, ξαναζωντάνεψαν!

parteria6

Φτιάξαμε και τα παρτέρια στα δυο περιβολάκια στην εξωτερική αυλή... Ο επόμενος στόχος, αν το θέλει ο Θεός και τον καταφέρουμε, είναι να μπουν πλακάκια και στις αυλές, τόσο στην εσωτερική, όσο και στην εξωτερική. Και μια πραγματική εξώπορτα που θα προστατεύει το σπίτι μας, καλύτερα, από τους ανόητους που δεν λείπουν. Ο στόχος παραμένει. Ελπίζω να τα καταφέρουμε να τον υλοποιήσουμε σ' αυτή τη ζωή.

thrapsano.arxio

Και μια ιστορική φωτογραφία που δείχνει το χωριό των πιθαράδων... Κρήτη, Θραψανό, 1958-1962, φωτογραφία του Roland Hampe. Την είδαμε δημοσιευμένη στη εφημερίδα ΠΑΤΡΙΣ Ηρακλείου της 10/5/2023. Τα νέα παιδιά, στις μέρες μας, συνεχίζουν αυτή την τέχνη. Αν τα βοηθούσε λίγο και η Πολιτεία, όλα θα ήταν καλύτερα... Δείτε κι αυτό ΕΔΩ το υπέροχο ντοκιμαντέρ για την αγγειοπλαστική στο Θραψανό που προβλήθηκε το Φλεβάρη του 2024  από την ΕΡΤ 3.

patris220624

Από την ημερήσια Ηρακλειώτικη εφημερίδα, ΠΑΤΡΙΣ. Την είδαμε δημοσιευμένη στη στήλη Η ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ, το Σάββατο 22/6/2024 με την ένδειξη: 1958-1962, Κρήτη, Θραψανό. Φωτογραφία Roland Hame (πηγή: Άσπρο και Μαύρο). Η φωτογραφία έχει και μια ακόμα συναισθηματική αξία για μένα. Τραβήχτηκε, όταν εγώ γενήθηκα. Και προφανώς έχει επιχρωματιστεί. Δεν υπήρχε χρωματιστό φίλμ, τότε...

Σε ποια φάση βρίσκεται σήμερα η σελήνη; Θέλετε να ξέρετε;

Η ΕΡΓΑΣΙΑ ΜΑΣ ΚΑΙ Η ΠΙΣΤΗ ΜΑΣ

Η Αγία Γραφή περιγράφει μερικές φορές τους ανθρώπους με βάση την εργασία που έκαναν. Μιλάει για τον “Ματθαίο, τον εισπράκτορα φόρων”, τον “Σίμωνα τον βυρσοδέψη” και τον “Λουκά, τον αγαπητό γιατρό”. (Ματθ. 10:3· Πράξ. 10:6· Κολ. 4:14) Κάτι άλλο που χαρακτηρίζει τους ανθρώπους είναι οι πνευματικοί διορισμοί ή τα προνόμιά τους. Διαβάζουμε για τον Βασιλιά Δαβίδ, τον προφήτη Ηλία και τον απόστολο Παύλο. Αυτοί οι άντρες εκτιμούσαν τους θεόδοτους διορισμούς τους. Παρόμοια και εμείς, αν έχουμε προνόμια υπηρεσίας, πρέπει να τα εκτιμούμε.

Ο αρχικός σκοπός του Ιεχωβά για την ανθρωπότητα ήταν να ζει για πάντα εδώ στη γη. (Γέν. 1:28· Ψαλμ. 37:29) Ο Θεός πρόσφερε γενναιόδωρα στον Αδάμ και στην Εύα διάφορα πολύτιμα δώρα που τους έδιναν τη δυνατότητα να απολαμβάνουν τη ζωή. (Διαβάστε Ιακώβου 1:17) Ο Ιεχωβά τούς χάρισε ελεύθερη βούληση, την ικανότητα να κάνουν λογικές σκέψεις και τη δυνατότητα να αγαπούν και να απολαμβάνουν φιλίες.

Ο Δημιουργός μιλούσε στον Αδάμ και τον συμβούλευε για το πώς να δείχνει την υπακοή του. Ο Αδάμ μάθαινε επίσης πώς να καλύπτει τις ανάγκες του καθώς και πώς να φροντίζει τα ζώα και τη γη. (Γέν. 2:15-17, 19, 20) Ο Ιεχωβά προίκισε επίσης τον Αδάμ και την Εύα με τις αισθήσεις της γεύσης, της αφής, της όρασης, της ακοής και της όσφρησης. Έτσι μπορούσαν να απολαμβάνουν πλήρως την ομορφιά και τα άφθονα αγαθά του παραδεισένιου σπιτιού τους. Για το πρώτο ανθρώπινο ζευγάρι, οι δυνατότητες να έχουν απόλυτα ικανοποιητική εργασία, να νιώθουν πλήρεις και να κάνουν ανακαλύψεις, ήταν απεριόριστες.

Τι μπορούμε να μάθουμε από τα λόγια που είπε ο Ιησούς στον Πέτρο; Χρειάζεται να προσέξουμε ώστε να μην αφήσουμε την αγάπη μας για τον Χριστό να εξασθενήσει και την προσοχή μας να αποσπαστεί από τα συμφέροντα της Βασιλείας. Ο Ιησούς γνώριζε πολύ καλά τις πιέσεις που σχετίζονται με τις ανησυχίες αυτού του συστήματος πραγμάτων. Ας μάθουμε, να εκτιμούμε όσα έχουμε...

ΕΝΑ SITE "ΑΠΑΓΚΙΟ" ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ ΜΑΣ!

Αυτόν τον ιστότοπο τον «παλεύω» πολλά χρόνια. Πολύ πριν γνωρίσω την αλήθεια και βρω σκοπό στη ζωή μου. Φανταζόμουν τον εαυτό μου συνταξιούχο στο χωριό, με μια σχετικά καλή οικονομική επιφάνεια, δεδομένης μιας καλής σύνταξης που είχα οικοδομήσει πολλά πάνω της και ήθελα να έχω κάτι, για να περνάω το χρόνο μου.

Σήμερα, όλα έχουν αλλάξει γύρω μου, όλα εκτός από το Site αυτό. Δηλαδή, άλλαξε κι αυτό λιγάκι προσανατολισμό… Αντί να περνάει την ώρα του με κούφια δημοσιογραφικά θέματα, που δεν είχαν να προσφέρουν και πολλά πράγματα στους ανθρώπους, προσφέρει ελπίδα για ένα βέβαιο, καλύτερο αύριο.

Αυτήν την αληθινή ελπίδα, προσπαθεί να βάλει στις καρδιές των αναγνωστών του και να τους ενθαρρύνει να πιστέψουν ότι όλες αυτές οι δυσκολίες κάθε μορφής που ζούμε είναι παροδικές. Τα ωραία, είναι μπροστά μας... Και μπορούμε να τα ζήσουμε, φτάνει να το θέλουμε πραγματικά.

Αρκεί να μη στηριζόμαστε στην αξιοπιστία των ανθρώπων που σήμερα είναι κι αύριο όχι… Ούτε στις δυνάμεις μας. Αλλά στον Λόγο Εκείνου που είναι απόλυτα αξιόπιστος και να ακολουθούμε στη ζωή μας τις φωτεινές προειδοποιητικές  πινακίδες που έχει βάλει στο δρόμο μας…

ΚΡΕΟΝΤΑΣ, τέλος...

Το φύλλο που βλέπετε εδώ είναι το τελευταίο της εκδοτικής προσπάθειας του Εξωραϊστικού Συλλόγου της Κολοκυνθούς,  “Κρέοντας”. Δείτε το ΕΔΩ. Είναι το τεύχος 25 κι ΕΔΩ δείτε το αμέσως προηγούμενο. Ο ΚΡΕΟΝΤΑΣ αναγκάστηκε να αναστέλλει την έκδοσή του στην πρώτη μεγάλη οικονομική κρίση. Σε δύσκολες εποχές δεν άντεχε άλλο, τα δυσβάσταχτα οικονομικά βάρη. Βέβαια κάθε φύλλο που αναστέλλει την έκδοσή του, θέλει να ελπίζει και ονειρεύεται την επανέκδοση του... Μακάρι να γίνει έτσι. Και να μην είναι μόνο οι καλές προθέσεις των ανθρώπων του Συλλόγου...

Στο ρόλο του Συνταξιούχου

Αν έχεις κάπου να κρατηθείς, αν μπορείς να περιμένεις, η υπομονή αμείβεται.
Άπό τις 24/10/2020 είμαι πια συνταξιούχος!… Όλα εξελίχθηκαν καλά, όπως το περίμενα και τον Νοέμβρη του 2020 μπήκαν τα χρήματα της σύνταξης μου στο λογαριασμό μου. κι από τότε όλα γίνονται κανονικά, στην ώρα τους... Η αγωνία μου μετρούσε από τον Νοέμβριο του 2019, οπότε και κατέθεσα τα χαρτιά μου. Μια διαδικασία που κράτησε σχεδόν ένα χρόνο! 

Όλα αυτά έγιναν μέσα σε μια πρωτόγνωρη, δύσκολη εποχή του κορονοϊού Covid-19, με λοκντάουν και χωρίς τις μικρές εφημερίδες που βγάζω. Και όμως, όλα πήγαν καλά! Με τη βοήθεια ανθρώπων που μας αγαπούν, των παιδιών της Σούλας, δεν έχασα καμιά από τις ρυθμίσεις που είχα κάνει... Και δεν στερηθήκαμε τίποτα, από τα βασικά πράγματα. Ο Ιεχωβά να τους ευλογεί!

Δοξάζω τον Ιεχωβά για την καλή έκβαση του πράγματος! Και τον ευχαριστώ, γιατί αν δεν ήταν το ισχυρό χέρι Του να με οπλίζει με υπομονή και εγκαρτέρηση, όλα θα ήταν πολύ πιο δύσκολα!

Μικρές πινελιές αγάπης

athina1

Γεμάτος όμορφες, ξεχωριστές πινελιές, είναι αυτός ο ιστότοπος που διαβάζετε. Ξεκίνησε, για να καλύψει κάποιες ανάγκες έκφρασης, με δημοσιογραφικό κυρίως περιεχόμενο και τον βλέπουμε να εξελίσσεται ουσιαστικά σε ένα σημείο συνάντησης και επαφής, ανάμεσα σε φίλους. Και η αναφορά στις πινελιές δεν είναι καθόλου τυχαία. Κάπως έτσι δεν λειτουργούν και οι ζωγράφοι; Μόνο που εδώ το πράγμα μοιράζεται, ανάμεσα στις λέξεις και τις εικόνες. Και περιγράφουν μια ζωή πραγματική, όχι από αυτές που κυριαρχούν στη φαντασία και στο διαδίκτυο.

Δοκιμασία από τον Covid-19

Ότι μέχρι χθες, μόνο ως θεωρία γνωρίζαμε, το είδαμε να εφαρμόζεται στη ζωή μας... Και πήραμε τα μαθήματα μας. Δείτε ΕΔΩ κι ΕΔΩ κι ΕΔΩ.

Το "φευγιό" της αδερφής μου

Η Γιωργία μας "έφυγε" για πάντα από κοντά μας το 2011. Και ο θάνατος του Γιάννη έναν ακριβώς χρόνο, μετά. Λιγοστεύουμε...

Έφυγε και ο Κωστής μας

Λιγοστεύουμε... Μετά τη Γεωργία μας, "έφυγε" και ο Κωστής μας. Τον αποχαιρετήσαμε (δείτε ΕΔΩ) με συγκίνηση... Θα τα ξαναπούμε αδελφέ!

Developed by OnScreen - Content by Nikos Theodorakis - Powered by FRIKTORIA