Και μετά την Ανάσταση, για τους Ορθόδοξους, όλα είναι ένα σουβλιστό αρνί και έθιμα

PenaΧθες λύπη για το θάνατο του Ιησού, σήμερα χαρά για την Ανάσταση. Την πιστεύουν όμως; Όχι, δυστυχώς, όλα αποτελούν έθιμα, σουβλυστό αρνί αν ο καιρός το επιτρέπει και μαγειρίτσα... Η γιορτή του Πάσχα, με τη μορφή που έχει σήμερα, δεν βασίζεται στην Αγία Γραφή. Επιπλέον, πολλά από τα έθιμά της προέρχονται από αρχαίες ειδωλολατρικές γιορτές της γονιμότητας. Και σήμερα Κυριακή, τσίκνα από τα σουβλιστα αρνιά, τσούγκρισμα με βαμμένα κόκκινα αυγά και στημένες οικογενειακές στιγμές... 

Ιστορική προέλευση: Το Πάσχα ήταν γιορτή των Εβραίων την οποία τηρούσαν σε ανάμνηση της απελευθέρωσής τους από την Αίγυπτο. Ο Χριστός όμως το κατάργησε και το αντικατέστησε με την τήρηση της Ανάμνησης του θανάτου του. (1 Κορινθίους 11:24) Το Πάσχα εισάχθηκε στη Χριστιανοσύνη μετά τους αποστολικούς χρόνους.

Ο καθηγητής θεολογίας Ν. Καλογεράς αναφέρει ότι “οι πρώτοι που εισήγαγαν τις ετήσιες γιορτές των Ιουδαίων στην εκκλησία δίνοντάς τους έννοια χριστιανική, ήταν οι εξ Ιουδαίων χριστιανοί, οι οποίοι και μετά τη μεταστροφή τους στη Χριστιανοσύνη εξακολουθούσαν να τηρούν τις γιορτές του ιουδαϊκού νόμου”. (Χριστιανική Αρχαιολογία, σ. 134, Αθήνα 1902, Έκδοση Α. Κωνσταντινίδης)

Ωστόσο, η Αγία Γραφή καταδίκαζε εκείνους που επέμεναν να τηρούν τον Ιουδαϊκό νόμο.—Γαλάτες 4:9-11.

Κουνέλια και λαγοί: Αυτά είναι σύμβολα της γονιμότητας τα οποία «προέρχονται από αρχαίες τελετουργίες και συμβολισμούς ειδωλολατρικών γιορτών της άνοιξης που γίνονταν στην Ευρώπη και στη Μέση Ανατολή». —Εγκυκλοπαίδεια Μπριτάνικα (Encyclopædia Britannica).

Αβγά: Οι ιστορικοί συνδέουν τα αβγά του Πάσχα με τις ανοιξιάτικες γιορτές της γονιμότητας. Για παράδειγμα, ο καθηγητής Στίλπων Κυριακίδης, σε ειδική μελέτη του, τα συνδέει με την προσφορά αβγών κατά τη λατρεία θεών της γονιμότητας όπως ο Άττις, ο Άδωνις και άλλοι. Ο θάνατος και η ανάσταση του Άττιος γιορτάζονταν από 22 έως 25 Μαρτίου, «όπως περίπου και το Πάσχα». 

Η Αγία Γραφή μάς λέει ότι δεν πρέπει να λατρεύουμε τον Θεό, ακολουθώντας παραδόσεις και έθιμα που τον δυσαρεστούν. (Μάρκος 7:6-8)

Το εδάφιο 2 Κορινθίους 6:17 αναφέρει: «“Βγείτε από ανάμεσά τους και αποχωριστείτε”, λέει ο Ιεχωβά, “και πάψτε να αγγίζετε αυτό που είναι ακάθαρτο”». Επομένως, όσοι θέλουν να ευαρεστούν τον Θεό, δεν γιορτάζουν αυτή τη γιορτή.

pasxa

Το Πάσχα είναι ο Ιουδαϊκός εορτασμός της θεϊκής απελευθέρωσης των Ισραηλιτών από την αιγυπτιακή δουλεία το 1513 Π.Κ.Χ. Ο Θεός, έδωσε εντολή στους Ισραηλίτες να θυμούνται αυτό το σπουδαίο γεγονός κάθε χρόνο τη 14η ημέρα του ιουδαϊκού μήνα Αβίβ, ο οποίος ονομάστηκε αργότερα Νισάν.—Έξοδος 12:42· Λευιτικό 23:5.

Η λέξη «Πάσχα» προέρχεται από μια εβραϊκή λέξη που σημαίνει «προσπέραση» και αναφέρεται στην περίπτωση κατά την οποία, ο Θεός γλίτωσε τους Ισραηλίτες από τη συμφορά που θανάτωσε κάθε πρωτότοκο στην Αίγυπτο. (Έξοδος 12:27· 13:15)

Προτού επιφέρει ο Θεός αυτή την καταστροφική πληγή, είπε στους Ισραηλίτες να τινάξουν στο ανώφλι και στους παραστάτες της πόρτας των σπιτιών τους το αίμα ενός σφαγμένου αρνιού ή κατσικιού. (Έξοδος 12:21, 22, υποσημείωση). Ο Θεός θα έβλεπε αυτό το σημείο και θα “προσπερνούσε” τα σπίτια τους, γλιτώνοντας έτσι τα πρωτότοκά τους.—Έξοδος 12:7, 13.

Ο Ιησούς γιόρτασε το Πάσχα στις 14 Νισάν του 33 Κ.Χ. και αμέσως μετά εγκαινίασε έναν νέο εορτασμό: το Δείπνο του Κυρίου. (Λουκάς 22:19, 20· 1 Κορινθίους 11:20) Το γεύμα αυτό αντικατέστησε το Πάσχα, επειδή τηρείται σε ανάμνηση της θυσίας “του Χριστού [ο οποίος είναι] το πασχαλινό αρνί”. (1 Κορινθίους 5:7)

Η λυτρωτική θυσία του Ιησού είναι ανώτερη από την πασχαλινή θυσία επειδή ελευθερώνει όλους τους ανθρώπους από τη δουλεία στην αμαρτία και στον θάνατο.—Ματθαίος 20:28· Εβραίους 9:15. 

Δείτε περισσότερα ΕΔΩ κι ΕΔΩ κι ΕΔΩ.

The News

Ο Βατικανός Κώδικας—Γιατί Είναι Πολύτιμος Θησαυρός; Ιδού μερικές χρήσιμες απαντήσεις

agia.grafi7

agia.grafiΤο Βατικανο είναι πραγματικό θησαυροφυλάκιο. Οι νωπογραφίες, τα γλυπτά και τα αρχιτεκτονικά του έργα είναι ξακουστά για την ομορφιά και το μεγαλείο τους. Ωστόσο, η πρόσβαση σε έναν από τους μεγαλύτερους θησαυρούς του ήταν περιορισμένη επί εκατοντάδες χρόνια. Στη Βιβλιοθήκη του Βατικανού φυλάσσεται ένα πολύτιμο χειρόγραφο που φωτίζει τμήματα του Λόγου του Θεού τα οποία γράφτηκαν πριν από χιλιετίες. Είναι γνωστό ως ο Βατικανός Κώδικας.

Ο Βατικανός Κώδικας ονομάζεται επίσης Βατικανό Χειρόγραφο Αρ. 1209 και προσδιορίζεται από τους περισσότερους λογίους με το σύμβολο «Β». Το βιβλίο, όπως το ξέρουμε σήμερα, αποτελεί μετεξέλιξη του κώδικα. Βλέπε «Από το Ρόλο στον Κώδικα—Πώς Πήρε η Αγία Γραφή τη Μορφή Βιβλίου», στο τεύχος 1 Ιουνίου 2007 του περιοδικού ΣΚΟΠΙΑ.

Ο Αλεξανδρινός και ο Σιναϊτικός κώδικας αποτελούν δύο άλλα αρχαία Βιβλικά χειρόγραφα που θεωρούνται σπουδαία από τους λογίους, είναι δε γνωστή η συναρπαστική ιστορία ανακάλυψης και διάσωσης του καθενός από την καταστροφή. Η προέλευση, όμως, του Βατικανού Κώδικα μπορεί να χαρακτηριστεί, στην καλύτερη περίπτωση, μυστηριώδης.

Κρυμμένος Θησαυρός

Από πού προήλθε ο Βατικανός Κώδικας; Η παλιότερη αναφορά σε αυτόν είναι μια καταχώριση στον κατάλογο της Βιβλιοθήκης του Βατικανού από το 15ο αιώνα. Οι λόγιοι πιθανολογούν ότι γράφτηκε στην Αίγυπτο, στην Καισάρεια ή ακόμη και στη Ρώμη. Αφού, όμως, αξιολόγησε αυτές τις θεωρίες, ο καθηγητής Τζ. Νέβιλ Μπέρντζολ, του Πανεπιστημίου του Μπέρμιγχαμ στην Αγγλία, κατέληξε στο συμπέρασμα: «Με λίγα λόγια, δεν μπορούμε να είμαστε βέβαιοι για την ακριβή χρονολογία ολοκλήρωσης ούτε για τον τόπο προέλευσης του Βατικανού Κώδικα. Και, παρά τις προσπάθειες των λογίων, δεν μπορούμε επίσης να ανιχνεύσουμε την ιστορία του πριν από το δέκατο πέμπτο αιώνα». Εντούτοις, ο Βατικανός Κώδικας έχει χαρακτηριστεί ένα από τα σπουδαιότερα Βιβλικά χειρόγραφα. Γιατί;

Ανά τους αιώνες, ορισμένοι αντιγραφείς εισήγαγαν λάθη στο Βιβλικό κείμενο. Επομένως, η δυσκολία για τους μεταφραστές που επιζητούν ακεραιότητα κειμένου έγκειται στο να βρουν αξιόπιστα χειρόγραφα τα οποία μεταφέρουν ό,τι εμφανιζόταν στα πρωτότυπα συγγράμματα. Φανταστείτε, λοιπόν, πόσο αδημονούσαν οι λόγιοι να εξετάσουν το Βατικανό Κώδικα, ένα ελληνικό χειρόγραφο που ανάγεται στον τέταρτο αιώνα Κ.Χ., λιγότερο από 300 χρόνια μετά την ολοκλήρωση της Αγίας Γραφής! Αυτός ο κώδικας περιέχει το πλήρες κείμενο των Εβραϊκών και των Χριστιανικών Ελληνικών Γραφών, εκτός από μερικά τμήματα που χάθηκαν στο πέρασμα του χρόνου.

Επί μακρόν, οι αρχές του Βατικανού ήταν απρόθυμες να κάνουν τον κώδικα διαθέσιμο στους λογίους της Γραφής. Ο Σερ Φρέντερικ Κένιον, επιφανής μελετητής του πρωτότυπου κειμένου, ανέφερε: «Το 1843 ο [λόγιος της Γραφής Κωνσταντίν φον] Τίσεντορφ, ύστερα από αναμονή αρκετών μηνών, πήρε την άδεια να το δει επί έξι ώρες.  Το 1845 επιτράπηκε στον σπουδαίο Άγγλο λόγιο Τρετζέλις να το δει αλλά να μην αντιγράψει ούτε λέξη». Ο Τίσεντορφ έκανε και πάλι αίτηση να δει τον κώδικα, αλλά η άδειά του ανακλήθηκε όταν εκείνος αντέγραψε 20 σελίδες. Ωστόσο, όπως αφηγείται ο Κένιον, «με νέα αίτηση εξασφάλισε έξι επιπλέον μέρες μελέτης, δηλαδή δεκατέσσερις μέρες συνολικά, από τρεις ώρες την καθεμιά. Και, αξιοποιώντας το χρόνο του με τον καλύτερο τρόπο, ο Τίσεντορφ κατάφερε να θέσει σε κυκλοφορία το 1867 την αρτιότερη έκδοση του χειρογράφου που είχε εμφανιστεί ως τότε». Το Βατικανό έκανε αργότερα διαθέσιμο ένα καλύτερο αντίγραφο του κώδικα.

“Προσεκτική Διαφύλαξη”

Τι είδους κείμενο αποκάλυψε ο Βατικανός Κώδικας; Η «Εικονογραφημένη Ιστορία της Αγίας Γραφής», Έκδοση Οξφόρδης (The Oxford Illustrated History of the Bible), δηλώνει ότι «παρουσιάζει αφενός μεν συνέπεια στην ορθογραφία, αφετέρου δε ακρίβεια στην αντιγραφή, καθώς επίσης ποιότητα στο κείμενο που, ως εκ τούτου, έχει αναπαραχθεί προσεκτικά». Το ίδιο σύγγραμμα συνεχίζει: «Επομένως, μπορούμε να συμπεράνουμε ότι αυτό το κείμενο είναι το προϊόν μιας παράδοσης λόγιας αντιγραφής».

Δύο διαπρεπείς λόγιοι που εντυπωσιάστηκαν από τα πλεονεκτήματα του Βατικανού Κώδικα ήταν ο Μπ. Φ. Γουέστκοτ και ο Φ. Τζ. Α. Χορτ. Η «Καινή Διαθήκη στο Πρωτότυπο Κείμενο» (New Testament in the Original Greek), που κυκλοφόρησαν το 1881 και η οποία βασίζεται στο Βατικανό και στο Σιναϊτικό χειρόγραφο, εξακολουθεί να αποτελεί το βασικό κείμενο για αρκετές σύγχρονες μεταφράσεις των Χριστιανικών Ελληνικών Γραφών, όπως Η «Εμφατική Βίβλος» (The Emphasised Bible), του Τζ. Μπ. Ρόδερχαμ, και η Μετάφραση Νέου Κόσμου.

Ορισμένοι κριτικοί, όμως, θεώρησαν ότι κακώς εμπιστεύτηκαν οι Γουέστκοτ και Χορτ το Βατικανό Κώδικα. Ήταν ο κώδικας ακριβής απόδοση του πρωτότυπου κειμένου; Η δημοσίευση των παπύρων Μπόντμερ, μεταξύ των ετών 1956 και 1961, ενθουσίασε τους λογίους επειδή οι πάπυροι περιλάμβαναν τμήματα του Λουκά και του Ιωάννη από τις αρχές του τρίτου αιώνα Κ.Χ. Θα συμφωνούσαν αυτοί οι πάπυροι με τα όσα εμφανίστηκαν μεταγενέστερα στο Βατικανό Κώδικα;

«Υπάρχει αξιοσημείωτη σύγκλιση ανάμεσα στο κείμενο του Βατικανού Κώδικα και στο σωζόμενο κείμενο των παπύρων Μπόντμερ», έγραψαν ο Φίλιπ Μπ. Πέιν και ο Πολ Κανάρτ στο περιοδικό «Καινή Διαθήκη» (Novum Testamentum). «Υπό το φως αυτής της σύγκλισης, είναι λογικό να συμπεράνουμε ότι ο αρχικός γραφέας του Βατικανού Κώδικα αντέγραψε ένα χειρόγραφο που σχετιζόταν άμεσα με τους παπύρους Μπόντμερ. Άρα, ο γραφέας πρέπει να αντέγραψε είτε ένα πολύ παλιό χειρόγραφο είτε κάποιο που βασιζόταν σε ένα πολύ παλιό χειρόγραφο». Ο καθηγητής Μπέρντζολ δήλωσε: «Τα δύο χειρόγραφα σχετίζονται στενά μεταξύ τους. [Ο Κώδικας] είναι προσεγμένο κείμενο: η επεξεργασία που έχει υποστεί αποκαλύπτει μια παράδοση προσεκτικής διαφύλαξης αυτού που παραλήφθηκε».

Χρήσιμος στους Μεταφραστές

Φυσικά, το παλιότερο χειρόγραφο δεν είναι πάντοτε κατ’ ανάγκην και το πλησιέστερο στο πρωτότυπο κείμενο. Εντούτοις, η παραβολή του Βατικανού Κώδικα με άλλα χειρόγραφα έχει βοηθήσει πολύ τους λογίους να καθορίσουν τι εμφανιζόταν στο πρωτότυπο κείμενο. Για παράδειγμα, το σωζόμενο τμήμα του Σιναϊτικού χειρογράφου, που επίσης γράφτηκε τον τέταρτο αιώνα Κ.Χ., δεν περιέχει τα περισσότερα ιστορικά βιβλία από τη Γένεση ως το Πρώτο Χρονικών. Αλλά το γεγονός ότι αυτά εμφανίζονται στο Βατικανό Κώδικα επιβεβαιώνει ότι δικαίως περιλαμβάνονται στο Βιβλικό κανόνα.

Σύμφωνα με την «Εικονογραφημένη Ιστορία της Αγίας Γραφής», Έκδοση Οξφόρδης, «τα αποσπάσματα που άπτονται του προσώπου του Χριστού και της αγίας Τριάδας» ήταν ιδιαίτερα αμφιλεγόμενα μεταξύ των λογίων. Πώς έχει συμβάλει ο Βατικανός Κώδικας στη διασαφήνιση αυτών των αποσπασμάτων;

Εξετάστε ένα παράδειγμα: Όπως αναγράφεται στο εδάφιο Ιωάννης 3:13, ο Ιησούς είπε: «Κανείς δεν έχει ανεβεί στον ουρανό εκτός από αυτόν που κατέβηκε από τον ουρανό, τον Γιο του ανθρώπου». Ορισμένοι μεταφραστές πρόσθεσαν τις λέξεις “ο οποίος βρίσκεται στον ουρανό”. Αυτές οι επιπρόσθετες λέξεις αφήνουν να εννοηθεί ότι ο Ιησούς βρισκόταν στον ουρανό και στη γη ταυτόχρονα —αντίληψη που υποστηρίζει την ιδέα της Τριάδας. Αυτή η πρόσθετη φράση εμφανίζεται σε μερικά χειρόγραφα του πέμπτου και του δέκατου αιώνα Κ.Χ. Ωστόσο, η απουσία της από το Βατικανό και το Σιναϊτικό χειρόγραφο, τα οποία είναι παλιότερα, έχει οδηγήσει πολλούς σύγχρονους μεταφραστές στο να την απαλείψουν. Αυτό διαλύει τη σύγχυση γύρω από την ταυτότητα του Χριστού και εναρμονίζεται με τις υπόλοιπες Γραφές. Ο Ιησούς δεν βρισκόταν σε δύο μέρη ταυτόχρονα, αλλά είχε έρθει από τους ουρανούς και σύντομα θα επέστρεφε στους ουρανούς, “ανεβαίνοντας στον” Πατέρα του.—Ιωάννης 20:17.

Ο Βατικανός Κώδικας ρίχνει επίσης φως σε εδάφια που αφορούν το σκοπό του Θεού για τη γη. Προσέξτε ένα παράδειγμα: Σύμφωνα με τη Μετάφραση του Βάμβα, ο απόστολος Πέτρος προφήτεψε ότι «η γη και τα εν αυτή έργα θέλουσι κατακαή». (2 Πέτρου 3:10) Άλλες μεταφράσεις έχουν παρόμοια απόδοση, την οποία βασίζουν στον Αλεξανδρινό Κώδικα του πέμπτου αιώνα και σε μεταγενέστερα χειρόγραφα. Ως αποτέλεσμα, πολλοί ειλικρινείς αναγνώστες της Γραφής έχουν συμπεράνει ότι ο Θεός θα καταστρέψει τη γη.

Εντούτοις, έναν περίπου αιώνα προτού γραφτεί ο Αλεξανδρινός Κώδικας, ο Βατικανός Κώδικας (και το σύγχρονο με αυτόν Σιναϊτικό Χειρόγραφο) απέδωσαν την προφητεία του Πέτρου ως εξής: «Η γη και τα έργα σε αυτήν θα αποκαλυφτούν». Εναρμονίζεται αυτή η απόδοση με την υπόλοιπη Γραφή; Βεβαίως! Η κατά γράμμα γη «δεν θα κλονιστεί στον αιώνα, και μάλιστα για πάντα». (Ψαλμός 104:5) Πώς, λοιπόν, θα “αποκαλυφτεί” η γη; Άλλες περικοπές δείχνουν ότι η λέξη «γη» μπορεί να χρησιμοποιηθεί μεταφορικά. «Η γη» μπορεί να μιλάει κάποια γλώσσα και να ψάλλει ύμνους. (Γένεση 11:1· Ψαλμός 96:1) Επομένως, με τη λέξη «γη» μπορεί να εννοείται η ανθρωπότητα, ή αλλιώς η ανθρώπινη κοινωνία. Πόσο παρηγορητικό είναι να γνωρίζουμε ότι ο Θεός δεν θα καταστρέψει τον πλανήτη μας αλλά θα ξεσκεπάσει εντελώς την πονηρία, εξαλείφοντας αυτήν και όσους την προάγουν!

«Θα Παραμείνει στον Αιώνα»

Δυστυχώς, η πρόσβαση στο Βατικανό Κώδικα ήταν αυστηρά περιορισμένη επί αιώνες, και οι αναγνώστες της Γραφής πολλές φορές παροδηγούνταν ως προς την αληθινή σημασία ορισμένων Βιβλικών περικοπών. Ωστόσο, αφότου δημοσιεύτηκε ο Βατικανός Κώδικας, αυτός και διάφορες σύγχρονες αξιόπιστες μεταφράσεις της Γραφής έχουν βοηθήσει τους εκζητητές της αλήθειας να μάθουν τι διδάσκει πράγματι η Γραφή.

Οι αρχαίοι αντιγραφείς περιλάμβαναν συνήθως στα χειρόγραφά τους τη σημείωση: «Ἡ μέν χείρ ἡ γράψασα σήπεται τάφῳ· γραφή δέ μένει εἰς χρόνους πληρεστάτους». («Το χέρι που έγραψε [τα παραπάνω] σαπίζει σε κάποιον τάφο, αλλά τα γραμμένα παραμένουν για πολλά χρόνια».) Σήμερα εκτιμούμε τις άοκνες προσπάθειες εκείνων των ανώνυμων αντιγραφέων. Αλλά η τιμή για τη διαφύλαξη της Γραφής πηγαίνει τελικά σε Εκείνον που ενέπνευσε τη συγγραφή της, ο οποίος πριν από πολύ καιρό έκανε τον προφήτη του να γράψει: «Το χλωρό χορτάρι ξεράθηκε, το άνθος μαράθηκε· ο λόγος όμως του Θεού μας θα παραμείνει στον αιώνα». —Ησαΐας 40:8.

Χρονολόγηση Αρχαίων Χειρογράφων

Μολονότι μερικοί αντιγραφείς κατέγραφαν τη χρονολογία ολοκλήρωσης του έργου τους, στα περισσότερα ελληνικά χειρόγραφα δεν υπάρχει η συγκεκριμένη πληροφορία. Πώς, λοιπόν, προσδιορίζουν οι λόγιοι πότε γράφτηκε κάποιο Βιβλικό χειρόγραφο; Όπως η γλώσσα και η τέχνη διαφέρουν από τη μια γενιά στην επόμενη, το ίδιο συμβαίνει και με τον τύπο γραφής. Για παράδειγμα, η μεγαλογράμματη γραφή, η οποία χαρακτηρίζεται από στρογγυλόσχημα κεφαλαία γράμματα και ομοιόμορφες σειρές κειμένου, χρησιμοποιούνταν τον τέταρτο αιώνα και συνέχισε να χρησιμοποιείται επί εκατοντάδες χρόνια. Προσεκτικοί λόγιοι, οι οποίοι παραβάλλουν αχρονολόγητα μεγαλογράμματα χειρόγραφα με παρόμοια χρονολογημένα συγγράμματα, μπορούν να προσδιορίσουν με μεγαλύτερη ακρίβεια πότε γράφτηκαν κάποια αρχαία χειρόγραφα.

Φυσικά, αυτή η μέθοδος έχει τους περιορισμούς της. Ο Μπρους Μέτζερ, καθηγητής στη Θεολογική Σχολή του Πρίνστον, επισήμανε: «Εφόσον ο γραφικός χαρακτήρας ενός ατόμου ίσως παραμένει λίγο πολύ σταθερός σε όλη τη ζωή του, είναι μη ρεαλιστικό να προσπαθούμε να ορίσουμε μια χρονολογία με απόκλιση μικρότερη της τάξης των πενήντα ετών». Με βάση αυτή την προσεκτική ανάλυση, υπάρχει γενική ομοφωνία μεταξύ των λογίων ότι ο Βατικανός Κώδικας γράφτηκε τον τέταρτο αιώνα Κ.Χ.

  • Αναδημοσίευση από τη ΣΚΟΠΙΑ 1/10/2009

Σχόλια (0)

There are no comments posted here yet

Υποβάλετε το σχόλιό σας

Posting comment as a guest. Sign up or login to your account.
Συννημένα (0 / 3)
Share Your Location

Αυτό είναι το χωριό μου, το όμορφο Θραψανό, που ονειρευόμουν να ζήσω, κάποτε...

Αυτό είναι το χωριό μου, το Θραψανό... Φωτογραφημένο στις 6 Ιουλίου 2012. Τον αγαπώ αυτόν τον τόπο. Και κάποτε, ονειρευόμουν να ζήσω εκεί αρκετό καιρό, όταν θα έβγαινα στη σύνταξη.  Τώρα πια είμαι συνταξιούχος, έχοντας αλλάξει άποψη και πρωτεραιότητες στη ζωή μου... Η στιγμή που νόμιζα ότι δεν θα ερχόταν ποτέ, ήρθε! Δείτε ΕΔΩ μερικά πράγματα για το χωριό μου...

spiti.ktiti.dek23

Όταν η ζωή δεν το βάζει κάτω… Οι βουκαμβίλιες που ξεράθηκαν από την παγωνιά του Γενάρη 2017, όταν το χιόνι το έστρωσε για τα καλά στο χωριό (δες την ακριβώς από κάτω φωτογραφία, διότι είναι πολύ σπάνιο το χιόνι στο χωριό μας σε υψόμετρο 350 μ.). Χρειάστηκε να περιμένουμε λίγο... Αλλά ο χρόνος δεν είναι πρόβλημα, όσο είμαστε όρθιοι, μπορούμε και αντέχουμε τις αντιξοότητες… Η φωτογραφία αυτή, είναι τραβηγμένη το Νοέμβρη του 2023 όταν βάψαμε με άλλο χρώμα την εξωτερική και εσωτερική αυλή του σπιτιού...

xionismeno.spiti090117

Φωτογραφία τραβηγμένη στις 9/1/2017, στο χιονιά που άρεσε σε όλο το Θραψανό. Το πατρικό μου σπίτι, χιονισμένο. Απόλαυση οφθαλμών… Ευχαριστώ όσους είχαν την καλοσύνη και την προνοητικότητα να μου στείλουν αυτή τη φωτογραφία… Κάθε εποχή στο χωριό μου είναι όμορφη. Έτσι το βλέπω εγώ, έχοντας προσωπικά βιώματα… Οι όμορφες βουκαμβίλιες, από αυτόν τον πάγο, ξεράθηκαν, σε αντίθεση με την τριανταφυλλιά που, για άλλη μια φορά, αποδείχτηκε πολύ δυνατή και άντεξε... Αλλά η ζωή δεν σταματά! Ξαναπέταξαν πράσινα κλαριά, ξαναζωντάνεψαν!

parteria6

Φτιάξαμε και τα παρτέρια στα δυο περιβολάκια στην εξωτερική αυλή... Ο επόμενος στόχος, αν το θέλει ο Θεός και τον καταφέρουμε, είναι να μπουν πλακάκια και στις αυλές, τόσο στην εσωτερική, όσο και στην εξωτερική. Και μια πραγματική εξώπορτα που θα προστατεύει το σπίτι μας, καλύτερα, από τους ανόητους που δεν λείπουν. Ο στόχος παραμένει. Ελπίζω να τα καταφέρουμε να τον υλοποιήσουμε σ' αυτή τη ζωή.

thrapsano.arxio

Και μια ιστορική φωτογραφία που δείχνει το χωριό των πιθαράδων... Κρήτη, Θραψανό, 1958-1962, φωτογραφία του Roland Hampe. Την είδαμε δημοσιευμένη στη εφημερίδα ΠΑΤΡΙΣ Ηρακλείου της 10/5/2023. Τα νέα παιδιά, στις μέρες μας, συνεχίζουν αυτή την τέχνη. Αν τα βοηθούσε λίγο και η Πολιτεία, όλα θα ήταν καλύτερα... Δείτε κι αυτό ΕΔΩ το υπέροχο ντοκιμαντέρ για την αγγειοπλαστική στο Θραψανό που προβλήθηκε το Φλεβάρη του 2024  από την ΕΡΤ 3.

patris220624

Από την ημερήσια Ηρακλειώτικη εφημερίδα, ΠΑΤΡΙΣ. Την είδαμε δημοσιευμένη στη στήλη Η ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ, το Σάββατο 22/6/2024 με την ένδειξη: 1958-1962, Κρήτη, Θραψανό. Φωτογραφία Roland Hame (πηγή: Άσπρο και Μαύρο). Η φωτογραφία έχει και μια ακόμα συναισθηματική αξία για μένα. Τραβήχτηκε, όταν εγώ γενήθηκα. Και προφανώς έχει επιχρωματιστεί. Δεν υπήρχε χρωματιστό φίλμ, τότε...

egkainia.domis.agioplastikis

Κάτι μεγάλο και όμορφο έγινε στο χωριό μας. Ένα κέντρο Μινωικής αγγειπλασττικής. Για να θυμόμαστε την ιστορία, το ξεκίνησε ο πρώην δήμαρχος Θραψανού, Μανόλης Λαδωμένος, αλλά διάφορες δυσκολίες που δεν γνωρίζομαι δεν το άφησδαν να ολοκληρωθεί. Το εεκαινία σε ο δήμρχος κ. Κεγκέρογλου! Χαιρόμαστε που ένα σημαντικό και εμβληματικό έργο πολιτιστικής υποδομής, είναι πραγματικότητα. Ως αποτέλεσμα συνένωσης δυνάμεων του Δήμου Μινώα, του Υπουργείου Πολιτισμού, του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, με την αρωγή της Περιφέρειας Κρήτης.

Ξεκίνησε να λειτουργεί στο χωριό μας, το Θραψανό, μια αξιόπιστη Δομή Αγγειοπλαστικής...

Σε ποια φάση βρίσκεται σήμερα η σελήνη; Θέλετε να ξέρετε;

Κάποτε το θέλαμε να επιστρέψουμε, όσο τίποτα άλλο... Τώρα, δεν είμαι πια βέβαιος...

elies.a.nikola1.081220

Μια προσπάθεια πριν τρία χρόνια να ξαναφτιάξω τις ελιές μου σε συργασία με συγχωριανό μου φίλο και συμμαθητή από το σχολείο απέδωσε σε μια πρώτη φάση, τρία χρόνια τώρα. Πέσαμε σε κακές εποχές. Ξηρασία, κακοχρονιά, αλλά είχα μια ευχάριστη έκπληξη από τον Μιχάλη. Παρά τις δυσκολίες βγάλαμε το λάδι της χρονιάς μας. Ευγνώμονες!

livades.diakopes2013

Η Λιβάδα... Η τεχνιτή λίμνη στο χωριό μου που τα καλοκαίρια περνούσα πολλές ώρες εδώ... Πανέμορφη και πάντα έχει κάτι εξαιρετικό να σου δώσει... Δείτε ΕΔΩ ένα βίντεο που τραβηξα πριν μερικά χρόνια από τη λίμνη. Έτσι είναι και σήμερα. Δεν έχει αλλάξει τίποτα... Η ίδια ομορφιά! Μόνο που εγώ δεν μπορώ να είμαι κοντά της, πια, με τη συχνότητα που ήμουν κάποτε...

panoramiki.livada.2014

Ιδού και μια πανοραμική φωτογραφία της λίμνης, που τράβηξα το χειμώνα του 2014 όταν κατέβηκα στο χωριό, για να μαζέψω τις ελιές μου...  Ελάτε, αν θέλετε, να σας πάω στις ελιές μου στου Μπουρμά. Δείτε ΕΔΩ. Τα τελευταία χρόνια δεν είχαν καρπό και από ότι δείχνουν τα πράγματα, ούτε και φέτος... Λογικό. Για να δώσουν καρπό, πρέπει να καλλιεργηθούν σωστά και φυσικά να βάλεις λιπάσματα. Κι αν το δεις από οικονομική άποψη, δεν είμαι βέβαιος ότι αξίζει τον κόπο...

 

 

Η ΕΡΓΑΣΙΑ ΜΑΣ ΚΑΙ Η ΠΙΣΤΗ ΜΑΣ

Η Αγία Γραφή περιγράφει μερικές φορές τους ανθρώπους με βάση την εργασία που έκαναν. Μιλάει για τον “Ματθαίο, τον εισπράκτορα φόρων”, τον “Σίμωνα τον βυρσοδέψη” και τον “Λουκά, τον αγαπητό γιατρό”. (Ματθ. 10:3· Πράξ. 10:6· Κολ. 4:14) Κάτι άλλο που χαρακτηρίζει τους ανθρώπους είναι οι πνευματικοί διορισμοί ή τα προνόμιά τους. Διαβάζουμε για τον Βασιλιά Δαβίδ, τον προφήτη Ηλία και τον απόστολο Παύλο. Αυτοί οι άντρες εκτιμούσαν τους θεόδοτους διορισμούς τους. Παρόμοια και εμείς, αν έχουμε προνόμια υπηρεσίας, πρέπει να τα εκτιμούμε.

Ο αρχικός σκοπός του Ιεχωβά για την ανθρωπότητα ήταν να ζει για πάντα εδώ στη γη. (Γέν. 1:28· Ψαλμ. 37:29) Ο Θεός πρόσφερε γενναιόδωρα στον Αδάμ και στην Εύα διάφορα πολύτιμα δώρα που τους έδιναν τη δυνατότητα να απολαμβάνουν τη ζωή. (Διαβάστε Ιακώβου 1:17) Ο Ιεχωβά τούς χάρισε ελεύθερη βούληση, την ικανότητα να κάνουν λογικές σκέψεις και τη δυνατότητα να αγαπούν και να απολαμβάνουν φιλίες.

Ο Δημιουργός μιλούσε στον Αδάμ και τον συμβούλευε για το πώς να δείχνει την υπακοή του. Ο Αδάμ μάθαινε επίσης πώς να καλύπτει τις ανάγκες του καθώς και πώς να φροντίζει τα ζώα και τη γη. (Γέν. 2:15-17, 19, 20) Ο Ιεχωβά προίκισε επίσης τον Αδάμ και την Εύα με τις αισθήσεις της γεύσης, της αφής, της όρασης, της ακοής και της όσφρησης. Έτσι μπορούσαν να απολαμβάνουν πλήρως την ομορφιά και τα άφθονα αγαθά του παραδεισένιου σπιτιού τους. Για το πρώτο ανθρώπινο ζευγάρι, οι δυνατότητες να έχουν απόλυτα ικανοποιητική εργασία, να νιώθουν πλήρεις και να κάνουν ανακαλύψεις, ήταν απεριόριστες.

Τι μπορούμε να μάθουμε από τα λόγια που είπε ο Ιησούς στον Πέτρο; Χρειάζεται να προσέξουμε ώστε να μην αφήσουμε την αγάπη μας για τον Χριστό να εξασθενήσει και την προσοχή μας να αποσπαστεί από τα συμφέροντα της Βασιλείας. Ο Ιησούς γνώριζε πολύ καλά τις πιέσεις που σχετίζονται με τις ανησυχίες αυτού του συστήματος πραγμάτων. Ας μάθουμε, να εκτιμούμε όσα έχουμε...

ΕΝΑ SITE "ΑΠΑΓΚΙΟ" ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ ΜΑΣ!

Αυτόν τον ιστότοπο τον «παλεύω» πολλά χρόνια. Πολύ πριν γνωρίσω την αλήθεια και βρω σκοπό στη ζωή μου. Φανταζόμουν τον εαυτό μου συνταξιούχο στο χωριό, με μια σχετικά καλή οικονομική επιφάνεια, δεδομένης μιας καλής σύνταξης που είχα οικοδομήσει πολλά πάνω της και ήθελα να έχω κάτι, για να περνάω το χρόνο μου.

Σήμερα, όλα έχουν αλλάξει γύρω μου, όλα εκτός από το Site αυτό. Δηλαδή, άλλαξε κι αυτό λιγάκι προσανατολισμό… Αντί να περνάει την ώρα του με κούφια δημοσιογραφικά θέματα, που δεν είχαν να προσφέρουν και πολλά πράγματα στους ανθρώπους, προσφέρει ελπίδα για ένα βέβαιο, καλύτερο αύριο.

Αυτήν την αληθινή ελπίδα, προσπαθεί να βάλει στις καρδιές των αναγνωστών του και να τους ενθαρρύνει να πιστέψουν ότι όλες αυτές οι δυσκολίες κάθε μορφής που ζούμε είναι παροδικές. Τα ωραία, είναι μπροστά μας... Και μπορούμε να τα ζήσουμε, φτάνει να το θέλουμε πραγματικά.

Αρκεί να μη στηριζόμαστε στην αξιοπιστία των ανθρώπων που σήμερα είναι κι αύριο όχι… Ούτε στις δυνάμεις μας. Αλλά στον Λόγο Εκείνου που είναι απόλυτα αξιόπιστος και να ακολουθούμε στη ζωή μας τις φωτεινές προειδοποιητικές  πινακίδες που έχει βάλει στο δρόμο μας…

ΚΡΕΟΝΤΑΣ, τέλος...

Το φύλλο που βλέπετε εδώ είναι το τελευταίο της εκδοτικής προσπάθειας του Εξωραϊστικού Συλλόγου της Κολοκυνθούς,  “Κρέοντας”. Δείτε το ΕΔΩ. Είναι το τεύχος 25 κι ΕΔΩ δείτε το αμέσως προηγούμενο. Ο ΚΡΕΟΝΤΑΣ αναγκάστηκε να αναστέλλει την έκδοσή του στην πρώτη μεγάλη οικονομική κρίση. Σε δύσκολες εποχές δεν άντεχε άλλο, τα δυσβάσταχτα οικονομικά βάρη. Βέβαια κάθε φύλλο που αναστέλλει την έκδοσή του, θέλει να ελπίζει και ονειρεύεται την επανέκδοση του... Μακάρι να γίνει έτσι. Και να μην είναι μόνο οι καλές προθέσεις των ανθρώπων του Συλλόγου...

Στο ρόλο του Συνταξιούχου

Αν έχεις κάπου να κρατηθείς, αν μπορείς να περιμένεις, η υπομονή αμείβεται.
Άπό τις 24/10/2020 είμαι πια συνταξιούχος!… Όλα εξελίχθηκαν καλά, όπως το περίμενα και τον Νοέμβρη του 2020 μπήκαν τα χρήματα της σύνταξης μου στο λογαριασμό μου. κι από τότε όλα γίνονται κανονικά, στην ώρα τους... Η αγωνία μου μετρούσε από τον Νοέμβριο του 2019, οπότε και κατέθεσα τα χαρτιά μου. Μια διαδικασία που κράτησε σχεδόν ένα χρόνο! 

Όλα αυτά έγιναν μέσα σε μια πρωτόγνωρη, δύσκολη εποχή του κορονοϊού Covid-19, με λοκντάουν και χωρίς τις μικρές εφημερίδες που βγάζω. Και όμως, όλα πήγαν καλά! Με τη βοήθεια ανθρώπων που μας αγαπούν, των παιδιών της Σούλας, δεν έχασα καμιά από τις ρυθμίσεις που είχα κάνει... Και δεν στερηθήκαμε τίποτα, από τα βασικά πράγματα. Ο Ιεχωβά να τους ευλογεί!

Δοξάζω τον Ιεχωβά για την καλή έκβαση του πράγματος! Και τον ευχαριστώ, γιατί αν δεν ήταν το ισχυρό χέρι Του να με οπλίζει με υπομονή και εγκαρτέρηση, όλα θα ήταν πολύ πιο δύσκολα!

Μικρές πινελιές αγάπης

athina1

Γεμάτος όμορφες, ξεχωριστές πινελιές, είναι αυτός ο ιστότοπος που διαβάζετε. Ξεκίνησε, για να καλύψει κάποιες ανάγκες έκφρασης, με δημοσιογραφικό κυρίως περιεχόμενο και τον βλέπουμε να εξελίσσεται ουσιαστικά σε ένα σημείο συνάντησης και επαφής, ανάμεσα σε φίλους. Και η αναφορά στις πινελιές δεν είναι καθόλου τυχαία. Κάπως έτσι δεν λειτουργούν και οι ζωγράφοι; Μόνο που εδώ το πράγμα μοιράζεται, ανάμεσα στις λέξεις και τις εικόνες. Και περιγράφουν μια ζωή πραγματική, όχι από αυτές που κυριαρχούν στη φαντασία και στο διαδίκτυο.

Δοκιμασία από τον Covid-19

Ότι μέχρι χθες, μόνο ως θεωρία γνωρίζαμε, το είδαμε να εφαρμόζεται στη ζωή μας... Και πήραμε τα μαθήματα μας. Δείτε ΕΔΩ κι ΕΔΩ κι ΕΔΩ.

Το "φευγιό" της αδερφής μου

Η Γιωργία μας "έφυγε" για πάντα από κοντά μας το 2011. Και ο θάνατος του Γιάννη έναν ακριβώς χρόνο, μετά. Λιγοστεύουμε...

Έφυγε και ο Κωστής μας

Λιγοστεύουμε... Μετά τη Γεωργία μας, "έφυγε" και ο Κωστής μας. Τον αποχαιρετήσαμε (δείτε ΕΔΩ) με συγκίνηση... Θα τα ξαναπούμε αδελφέ!

Developed by OnScreen - Content by Nikos Theodorakis - Powered by FRIKTORIA