Τι Λέει η Αγία Γραφή για τα Χριστούγεννα; Πότε γεννήθηκε ο Ιησούς Χριστός;
Χριστούγεννα… Ζούμε σ’ έναν κόσμο που έχει μετατρέψει κάποιες γιορτές σε εμπόριο… Και χωρίς να το θέλουμε γινόμαστε μάρτυρες σ’ αυτό το πανηγύρι… Έχουν άραγε κάποια βάση όλα αυτά; Δεν έχουμε παρά να δούμε τι λέει η Αγία Γραφή γι’ αυτό… Διαβάστε από ΕΔΩ το θέμα της ΣΚΟΠΙΑΣ του εξωφύλλου της οποίας φιλοξενούμε...
«Η ακριβής ημερομηνία της γέννησης του Χριστού δεν είναι γνωστή», λέει η Εγκυκλοπαίδεια της Πρώτης Χριστιανοσύνης (Encyclopedia of Early Christianity). Εντούτοις, εκατομμύρια καθ’ ομολογία Χριστιανοί σε όλη την υφήλιο γιορτάζουν τη γέννηση του Ιησού στις 25 Δεκεμβρίου. Αυτή η ημερομηνία, ωστόσο, δεν εμφανίζεται πουθενά στην Αγία Γραφή. Γεννήθηκε πράγματι ο Ιησούς το μήνα Δεκέμβριο;
Αν και η Γραφή δεν αναφέρει συγκεκριμένη ημερομηνία γέννησης του Ιησού, παρέχει στοιχεία που αποδεικνύουν ότι δεν γεννήθηκε το Δεκέμβριο. Επιπλέον, από εξωβιβλικές πηγές μπορούμε να μάθουμε γιατί θεσπίστηκε η 25η Δεκεμβρίου ως η ημερομηνία εορτασμού της γέννησής του.
Γιατί Δεν Γεννήθηκε το Δεκέμβριο;
Ο Ιησούς γεννήθηκε στην πόλη Βηθλεέμ της Ιουδαίας. Το Ευαγγέλιο του Λουκά αναφέρει: «Στην ίδια εκείνη περιοχή υπήρχαν επίσης ποιμένες που έμεναν στο ύπαιθρο και φύλαγαν με βάρδιες τα ποίμνιά τους τη νύχτα». (Λουκάς 2:4-8) Αυτό δεν ήταν ασυνήθιστο. «Τα ποίμνια παρέμεναν κατά το μεγαλύτερο μέρος του έτους στο ύπαιθρο», αναφέρει το βιβλίο «Καθημερινή Ζωή στην Εποχή του Ιησού» (Daily Life in the Time of Jesus). Θα βρίσκονταν, όμως, οι ποιμένες έξω μαζί με τα ποίμνιά τους μια κρύα νύχτα του Δεκεμβρίου; Το ίδιο βιβλίο αναφέρει: «[Τα ποίμνια] περνούσαν το χειμώνα σε καλυμμένους χώρους. Από αυτό και μόνο μπορεί να φανεί ότι η παραδοσιακή ημερομηνία για τα Χριστούγεννα, στο καταχείμωνο, είναι απίθανο να είναι σωστή, αφού το Ευαγγέλιο λέει ότι οι ποιμένες βρίσκονταν στους αγρούς».
Αυτό το συμπέρασμα ενισχύεται και από μια άλλη λεπτομέρεια της αφήγησης του Ευαγγελίου του Λουκά: «Εκείνες τις ημέρες βγήκε διάταγμα από τον Καίσαρα Αύγουστο να απογραφεί όλη η κατοικημένη γη·(αυτή η πρώτη απογραφή έγινε όταν κυβερνήτης της Συρίας ήταν ο Κυρήνιος) και όλοι πήγαιναν να απογραφούν, ο καθένας στη δική του πόλη».—Λουκάς 2:1-3.
Ο Αύγουστος διέταξε προφανώς να γίνει αυτή η απογραφή για να καταμετρηθεί ο πληθυσμός και να συλλεχθούν πληροφορίες για φορολογικούς και στρατολογικούς σκοπούς. Υπακούοντας στην εντολή, η Μαρία, αν και ετοιμόγεννη, συνόδευσε το σύζυγό της τον Ιωσήφ στο ταξίδι των 150 περίπου χιλιομέτρων από τη Ναζαρέτ στη Βηθλεέμ. Σκεφτείτε τώρα το εξής: Φαίνεται άραγε λογικό από μέρους του Αυγούστου —ενός ηγεμόνα ο οποίος σπάνια αναμειγνυόταν στο έργο των τοπικών κυβερνήσεων— να απαίτησε από έναν λαό ο οποίος είχε ήδη τη διάθεση να επαναστατήσει να κάνει ένα τόσο μακρινό ταξίδι μέσα στο χειμώνα;
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι περισσότεροι ιστορικοί και Βιβλικοί λόγιοι απορρίπτουν την 25η Δεκεμβρίου ως ημερομηνία γέννησης του Ιησού. Αναμφίβολα θα βρείτε σχετικές πληροφορίες σε κάποια εγκυκλοπαίδεια στην οποία έχετε πρόσβαση. Η Καθολική Εγκυκλοπαίδεια του Κυριακάτικου Επισκέπτη Μας (Our Sunday Visitor’s Catholic Encyclopedia) δηλώνει: «Κατά γενική παραδοχή, ο Ιησούς δεν γεννήθηκε στις 25 Δεκεμβρίου».
Η Γραφή παρέχει στοιχεία που αποδεικνύουν ότι ο Ιησούς δεν γεννήθηκε το Δεκέμβριο
Γιατί Επιλέχθηκε η 25η Δεκεμβρίου
Εκατοντάδες χρόνια μετά το θάνατο του Ιησού, επιλέχθηκε η 25η Δεκεμβρίου ως η ημερομηνία γέννησής του. Γιατί; Πολλοί ιστορικοί πιστεύουν ότι η περίοδος του έτους που ταυτίστηκε με την εποχή των Χριστουγέννων ήταν στην πραγματικότητα μια περίοδος κατά την οποία λάβαιναν χώρα ειδωλολατρικές γιορτές.
Λόγου χάρη, η εγκυκλοπαίδεια «Πάπυρος Λαρούς Μπριτάνικα» δηλώνει: «Η καθιέρωση της νέας ημερομηνίας [25 Δεκεμβρίου] συνδέεται με τον εορτασμό από τους ειδωλολάτρες της Ρώμης της εορτής της γέννησης του ανίκητου Ηλίου (natalis Solis invicti)».
Η «Μεγάλη Αμερικανική Εγκυκλοπαίδεια» μας πληροφορεί: «Κατά τον 5ον αιώνα η Δυτική Εκκλησία διέταξεν όπως η εορτή τελήται κατά την ημέραν των Μιθραϊκών τελετουργιών της γεννήσεως του ηλίου και κατά το τέλος των Σατουρναλίων, δεδομένου ότι δεν ήτο γνωστή η ημέρα της γεννήσεως του Χριστού. Μεταξύ των γερμανικών και κελτικών φυλών το χειμερινόν ηλιοστάσιον εθεωρείτο ως σημαντικόν σημείον του έτους, προς εορτασμόν δε της “επιστροφής” του ηλίου είχον εορτήν καλουμένην γιουλ (yule), ήτις, όπως και άλλαι ειδωλολατρικαί εορταί, προσηρμόσθη προς τα Χριστούγεννα». Τέτοιες γιορτές περιλάμβαναν συνήθως έκλυτη συμπεριφορά, καθώς οι συμμετέχοντες επιδίδονταν σε αχαλίνωτο και ξέφρενο ξεφάντωμα. Είναι ενδιαφέρον ότι αυτή η συμπεριφορά χαρακτηρίζει και πολλούς χριστουγεννιάτικους εορτασμούς σήμερα.
Πώς Μπορούμε να Τιμούμε τον Χριστό
Μερικοί πιστεύουν ότι, άσχετα από το ποια είναι η πραγματική ημερομηνία γέννησης του Ιησού, οι Χριστιανοί θα πρέπει να γιορτάζουν αυτή τη γέννηση. Κατά την άποψή τους, όταν αυτός ο εορτασμός τηρείται με αξιοπρεπή τρόπο, αποτελεί κατάλληλη έκφραση τιμής προς τον Χριστό.
Η γέννηση του Ιησού αποτελεί όντως σημαντικό γεγονός στη Βιβλική αφήγηση. Η Γραφή λέει πως, όταν γεννήθηκε ο Ιησούς, πλήθος αγγέλων εμφανίστηκε ξαφνικά και ξέσπασε σε χαρούμενες εκφράσεις αίνου προς τον Θεό, λέγοντας: «Δόξα στον Θεό εκεί πάνω στα ύψη, και πάνω στη γη ειρήνη ανάμεσα σε ανθρώπους καλής θέλησης». (Λουκάς 2:13, 14) Ωστόσο, είναι αξιοσημείωτο ότι πουθενά στη Γραφή δεν γίνεται η παραμικρή νύξη ότι θα πρέπει να γιορτάζεται η ημέρα γέννησης του Ιησού. Σε αντιδιαστολή με αυτό, υπάρχει συγκεκριμένη εντολή για την τήρηση της ανάμνησης του θανάτου του, πράγμα που κάνουν οι Μάρτυρες του Ιεχωβά μία φορά το χρόνο. (Λουκάς 22:19) Αυτός είναι ένας τρόπος για να τιμούμε τον Ιησού.
Την τελευταία νύχτα της ανθρώπινης ζωής του, ο Ιησούς είπε: «Εσείς είστε φίλοι μου αν εκτελείτε τις εντολές που σας δίνω». (Ιωάννης 15:14) Επίσης είπε: «Αν με αγαπάτε, θα τηρείτε τις εντολές μου». (Ιωάννης 14:15) Είναι σαφές ότι δεν υπάρχει καλύτερος τρόπος για να τιμούμε τον Ιησού Χριστό από το να μάθουμε τις διδασκαλίες του και να τις ακολουθούμε.
- Αναδημοσίευση από το περιοδικό της ΣΚΟΠΙΑΣ, Δεκεμβρίου 2008
Σχόλια (0)