Πόλεμος ή ανακωχή; Μια σχέση συνεργασίας Εκκλησίας Πολιτείας που έρχεται από παλιά
Μέχρι πριν από μία βδομάδα ακόμη, ο Τσίπρας δήλωνε ότι στηρίζει τον Φίλη, στην μεταρρύθμιση των θρησκευτικών. Να θυμίσω ότι η μεταρρύθμιση σήμαινε ότι το μάθημα θρησκευτικών θα πάψει πια να είναι ομολογιακό (δηλαδή προσηλυτιστικό) και θα γίνει γνωσιολογικό, δηλαδή θα διδάσκεται ο μαθητής τα βασικά γνωρίσματα όλων των μεγάλων θρησκειών του κόσμου. Θα προσφέρει λοιπόν γνώση και όχι κατήχηση σε ένα δόγμα. Το πρωτοσέλιδο της 6/10 της ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ ΤΩΝ ΣΥΝΤΑΚΤΩΝ.
Ο Ιερώνυμος έφυγε από το Μαξίμου κατευχαριστημένος, γιατί κατάφερε να κερδίσει και τα 4 σημεία που απαιτούσε! 1) Αναστέλλεται η εκτύπωση νέων βιβλίων. Μένουμε στα παλιά! 2) Το μάθημα θα συνεχίσει να είναι καθαρά προπαγανδιστικό και όχι γνωσιολογικό... 3) Δεν θα μειωθούν οι ώρες διδασκαλίας... 4) Θα συνεχίσει να είναι υποχρεωτικό για όλα τα παιδάκια, άσχετα από το θρήσκευμά τους!!! Συντριπτική η νίκη του Ιερώνυμου, με 4 - 0 (και εκτός έδρας). Το πρωτοσέλιδο των ΝΕΩΝ.
Ο Ιερώνυμος δήλωσε: «Οι όποιες παρεξηγήσεις υπήρχαν λύθηκαν». Ο Φίλης δήλωσε: "έχουν αρθεί οι παρεξηγήσεις". Αλήθεια, ποιές "παρεξηγήσεις"; Κάποιος δεν είχε καταλάβει κάτι; Οσο και τα αναξιόπιαστα ΜΜΕ, αυτά διατάχθηκαν να προσπαθήσουν να μπερδέψουν τον παραζαλισμένο μέσο Έλληνα πολίτη μιλώντας για δήθεν... "ανακωχή" και παρόμοια παραπλανητικά. Ποιά ανακωχή; Ο Τσίπρας για άλλη μία φορά, σύμφωνα με την συνήθειά του, υποχώρησε σε όλα. Καίγεται πια για ψηφαλάκια, οπότε έχει ανάγκη και τις γριούλες που ρωτούν τον παπά της ενορίας τους τι να ψηφίσουν... Το πρωτοσέλιδο της ΑΥΓΗΣ.
Και μια πρόβλεψη: Στον επόμενο ανασχηματισμό, όποτε κι αν γίνει αυτός, Φίλης... τέλος! Ο Τσίπρας θα τον διώξει, παρόλο που δήλωσε ότι τον στηρίζει. Όχι πως θα στενοχωρηθεί και πολύς κόσμος... Έτσι κι αλλιώς ο Φίλης δεν αξίζει και πολλά γι' αυτή τη θέση ευθύνης. Αλλά ο Τσίπρας δεν θα τον σουτάρει για αυτό το λόγο, αλλά για να γίνει αρεστός στον Ιερώνυμο... Το πρωτοσέλιδο είναι από την εφημερίδα τους Ηρακλείου ΝΕΑ ΚΡΗΤΗ... Έχουν κι αυτοί τις... ευαισθησίες τους...
ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ 08/10/2016
Ξανά, για τα μάτια του κόσμου Εκκλησία και Πολιτεία, βρίσκονται δήθεν σε αντιπαράθεση. Αλλά ο Τύπος της Πέμπτης 6/10 παρουσίασε πολύ αρμονική αυτή τη σχέση, ύστερα από τη συνάντηση Ιερώνυμου – Τσίπρα στο Μέγαρο Μαξίμου… Όμως αυτή η ιστορία πάει πολύ μακριά και παίζεται κάθε φορά και για λίγο από κάποιους που θεωρούν τον εαυτό τους αριστερούς και θεωρούν ότι πρέπει να βάζουν ένα τέτοιο θέμα.
Είδα στο διαδίκτυο ένα εκπληκτικό άρθρο που δημοσιεύτηκε στην ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ του 2010. Σήμερα η εφημερίδα αυτή έχει αναστείλει την έκδοση της, αλλά το άρθρο είναι διαχρονικό. Λέει η φίλη μου Ντίνα Δασκαλοπούλου που το υπογράφει: Ο διαχωρισμός Εκκλησίας - κράτους, για άλλη μια φορά, δεν πέρασε από την ελληνική Βουλή, ωστόσο, έχει ενδιαφέρον ότι αρκετά από τα επί μέρους σημεία της πρότασης πέρασαν. Ο καθηγητής Αλιβιζάτος κάνει τον απολογισμό:
· Καταργήθηκε η απαλλαγή των κληρικών και των μοναχών από τη στρατιωτική τους υποχρέωση.
· Θεσμοθετήθηκε η δυνατότητα αποτέφρωσης των νεκρών με νόμο. Η έκδοση, πάντως, του σχετικού διατάγματος καθυστέρησε - και η σχετική ρύθμιση δεν έχει ακόμη εφαρμοσθεί.
· Καταργήθηκε η εμπλοκή του επιχώριου μητροπολίτη στην αδειοδότηση ναών και ευκτήριων οίκων.
· Απαγορεύθηκε η εξομολόγηση μαθητών μέσα στα σχολεία. Αντίθετα, παραμένει υποχρεωτική η κατηχητική διδασκαλία του μαθήματος των θρησκευτικών.
· Το κράτος ανέλαβε την ανέγερση μουσουλμανικού τεμένους στην Αθήνα, ιδίαις δαπάναις.
Ένα από τα πλέον ακανθώδη ζητήματα στην υπόθεση του διαχωρισμού κράτους - Εκκλησίας είναι η οικονομική τους εμπλοκή. Ο Γιάννης Κτιστάκις, λέκτορας στη Νομική Σχολή Κομοτηνής, κάνει τον απολογισμό της σύνδεσης Πολιτείας και Εκκλησίας και είναι κατηγορηματικός: «Δεν υπάρχει κανένα "λογιστικό" υπόλοιπο. Δεν χρωστάει η Πολιτεία στην Εκκλησία από το παρελθόν».
Η ιεραρχία της Εκκλησίας ισχυρίζεται ότι καλώς οι ιερείς της πληρώνονται από τον δημόσιο κορβανά, αφού αυτό είναι το αντιστάθμισμα της σταδιακής αφαίρεσης μεγάλης ακίνητης εκκλησιαστικής περιουσίας χωρίς αποζημίωση. Ανακριβής ο ισχυρισμός, κατά τον κύριο Κτιστάκι: «Η σύμβαση του 1952 ήταν αμφοτεροβαρής: το κράτος απέκτησε την κυριότητα αγροτεμαχίων και βοσκοτόπων εκτός Αττικής (αξίας 97 δισεκατομμυρίων δραχμών) έναντι ίσης αξίας αστικών ακινήτων και μετρητών που απέκτησε η Εκκλησία».
Ο ίδιος ο Αρχιεπίσκοπος υποστηρίζει πως «το μεγαλύτερο μέρος της Αθήνας παραχωρήθηκε από την Εκκλησία στο κράτος ή αυτό την άρπαξε με διάφορους τρόπους». Τι απαντάτε σ' αυτό, κύριε Κτιστάκι; «Ούτε τούτο είναι απολύτως ακριβές. Ο Αρχιεπίσκοπος έχει αναφέρει ως παραδείγματα την αμερικανική πρεσβεία και το Νοσοκομείο "Α. Συγγρός". Από έναν δειγματοληπτικό έλεγχο που πραγματοποίησα στο Υποθηκοφυλακείο Αθηνών, προκύπτει ότι η μεν έκταση όπου οικοδομήθηκε η αμερικανική πρεσβεία απαλλοτριώθηκε νομίμως από το Δημόσιο, το δε Νοσοκομείο "Α. Συγγρός" οικοδομήθηκε από τον δωρητή Ανδρέα Συγγρό σε έκταση του Δημοσίου».
Εν τέλει, οφείλουμε ως φορολογούμενοι να πληρώνουμε τους ορθόδοξους ιερείς ή όχι; «Αυτή η πρακτική καθιερώθηκε το 1945, προκειμένου η κεντρική κυβέρνηση να ελέγχει τον κλήρο εν όψει του εμφύλιου πολέμου» θα μας πει ο κύριος Κτιστάκις.
Η ιστορία της πρότασης της Ελληνικής Ενωσης για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου και του Πολίτη ανατρέχει σε αυτούς τους «ανοιχτούς λογαριασμούς» της Εκκλησίας με την Πολιτεία. Θα μπορούσε κανείς εύλογα να αντιτάξει: μα η πρόταση αυτή κατ' εξοχήν θίγει τα δικαιώματα της Ορθόδοξης Εκκλησίας στην Ελλάδα, εφόσον τη θέτει εν γένει εκτός απυροβλήτου. «Το δικαίωμα της Εκκλησίας να εισπράττει από τα υπάρχοντά της δεν θίγεται. Θίγεται το καθεστώς off shore εταιρείας που έχει» απαντά. «Το καθεστώς των ανθρώπων που επιθυμούν να εκδηλώνουν την πίστη τους δεν θίγεται. Θίγεται το ότι αυτό επιβάλλεται σε άλλους, παρά τη θέλησή τους. Η δυνατότητα της Εκκλησίας να έχει όσους ιερωμένους θέλουν οι μητροπολίτες δεν θίγεται. Θίγεται η αξίωση να πληρώνει ο ελληνικός λαός γι' αυτό. Εν ολίγοις, άλλο προνόμια, άλλο δικαιώματα».
- Το κομμάτι αυτό θα δημοσιευτεί αύριο Σάββατο 08/10 στην εβδομαδιαία κρητική εφημερίδα ΡΕΘΕΜΝΟΣ στη στήλη μου «Επισημάνσεις».
Σχόλια (0)